۰ نفر

تورم در چین رکورد ۲۶ ساله را شکست

۱۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۸:۰۵
کد خبر: 579589
تورم در چین رکورد ۲۶ ساله را شکست

گزارش ها حاکی است که تورم قیمت درب کارخانه محصولات در چین طی ماه اکتبر به بالاترین حد خود در ۲۶سال گذشته رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، تورم قیمت درب کارخانه محصولات در چین طی ماه اکتبر در حالی به بالاترین حد خود در 26 سال گذشته رسید که قیمت زغال سنگ در بحبوحه معضل برق در مراکز صنعتی این کشور افزایش یافت و حاشیه سود تولیدکنندگان را کاهش داد و نگرانی های رکود تورمی را تشدید کرد.

اداره ملی آمار چین (NBS) در بیانیه ای اعلام کرد که شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) نسبت به سال گذشته 13.5 درصد افزایش یافته است که سریعتر از رشد 10.7 درصدی در ماه سپتامبر است.

این سرعت با سرعتی مطابقت داشت که از ژوئیه 1995 مشاهده نشده بود و سریعتر از 12.4 درصدی است که توسط تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش بینی شده بود.

افزایش قیمت مصرف کننده نیز سریع تر از انتظارات بود، هرچند با سرعت کمتری نسبت به قیمت های درب کارخانه. شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در ماه اکتبر نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.5 درصد افزایش یافت، در حالی که در ماه سپتامبر 0.7 درصد افزایش یافته بود.

به گزارش رویترز، فشارهای فزاینده قیمت، مذاکرات را برای بانک مرکزی چین پیچیده می کند، که ممکن است در بحبوحه نگرانی ها در مورد تشدید تورم، حتی با کاهش رشد در دومین اقتصاد بزرگ جهان، تزریق سریع محرک های پولی را با احتیاط انجام دهد.

اقتصاددان ارشد موسسه مدیریت دارایی پینپوینت Pinpoint Asset Management در یادداشتی گفت: ما نگران انتقال قیمت‌های تولیدکننده به قیمت‌های مصرف‌کننده هستیم.

وی افزود که در حالی که شرکت ها با کمبود موجودی مواجه شده و مجبور هستند هزینه های بالاتری را به مشتریان منتقل کنند، قیمت های مصرف کننده احتمالاً در ماه های آینده افزایش خواهد یافت.