۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

گزینه احتمالی ریاست فدرال رزرو / سیاست‌ های پولی آمریکا تغییر خواهد کرد؟

۱۰ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۳۲
کد خبر: 576662
گزینه احتمالی ریاست فدرال رزرو / سیاست‌ های پولی آمریکا تغییر خواهد کرد؟

با نزدیک شدن به اتمام دوره ۴ساله ریاست جرومی پاول بر بانک‌مرکزی آمریکا، باید دید دوره وی بار دیگر تمدید خواهد شد یا جایش را به گزینه جناح پیشرو حزب دموکرات می‌دهد؟

اقتصادآنلاین - صبا نوبری؛ به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اکونومیست، ریاست بانک‌مرکزی آمریکا بدون شک مهم‌ترین شغل در اقتصاد جهانی است. دلیل آن نیز تاثیری است که بر بازارهای جهانی آمریکا و تبع آن، جهان می‌گذارد. دوره اول فعالیت جروم پاول، رییس فعلی فدرال رزرو، پنجم ماه فوریه به پایان می‌رسد و اغلب تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران انتظار دارند رییس جمهور بایدن وی را برای یک دوره ۴ساله دیگر منصوب کند تا دخالت‌های پولی فدرال رزرو را در دوران اوج کرونا، به رسمیت بشناسد. البته تضمینی برای اینکه این اتفاق بیفتد در کار نیست. 

در این بین، بسیاری از کاندیداتوری لیل برینارد، یکی از اعضای هیات مدیره فدرال رزرو به عنوان یک جایگزین صحبت می‌کنند. اما او کیست و انتصاب وی برای اقتصاد چه معنی خواهد داشت؟

برینارد، اقتصاددان دانش‌آموخته هاروارد، از سال ۱۹۹۰ درون و بیرون از دولت مشغول به فعالیت بوده است. از جمله معاون امور بین‌المللی وزارت خزانه‌داری در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما بوده که درواقع مهم‌ترین دیپلمات اقتصادی آمریکا محسوب می‌شود. در بانک‌مرکزی نیز وی قدرتمند‌ترین صدا را برای ایجاد مقررات جدی‌تر در  صنعت مالی داشته است.

برای مثال او در اکتبر گذشته، منتقد جدی تسهیل الزامات نقدینگی بانکها بود و نسبت به لزوم استفاده از ضربه گیرهای موجودی نقد برای جلوگیری از سرایت حوادث ناگوار بانکی به بخش‌های بزرگتر اقتصاد هشدار می‌داد. او همچنین با تغییرات قانونی که به بانکها اجازه می داد تا بیشتر در خرید اختصاصی دارایی‌ها مشارکت کنند و سرمایه کمتری نگهداری کنند، مخالف بود. 

در ماه جولای نیز، گروه بازارهای بهتر -که خواهان نظارت بیشتر بر وال‌استریت هستند- در گزارشی خانم برینارد را تحسین کرده و به این اشاره کرده بود که رای مخالف یک عضو هیات مدیره فدرال رزرو، علیه تصمیم اکثریت چقدر نادر است.

برینارد همچنین حمایت جناح پیشرو حزب دموکرات را نیز در در سابقه خود دارد. الیزابت وارن، یکی از سناتورهای تاثیرگذار در آمریکا، پیش از این خانم برینارد را به دلیل مخالفت قوی و جدی وی با جروم پاول، رییس فعلی بانک‌مرکزی و خطرناک خواندن وی به دلیل حمایت از کاهش نظارت و مقررات تحسین کرده بود.

حال با توجه به اینکه گفته می‌شود جناح پیشرو، نقش مهمی در شکل دادن به تصمیمات بایدن دارد، بنظر می‌رسد حمایت آن‌ها شانس برینارد را برای رسیدن به ریاست فدرال رزرو افزایش خواهد داد.

 قبل از اینکه برینارد، پاول را در اظهاراتش خطرناک بنامد، شانس پاول برای انتصاب مجدد ۹۰درصد و شانس خانم برینارد، ۱۰درصد بود. اما پس از آن پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد شانس وی به ۲۰درصد افزایش یافته و جروم پاول نیز ۷۰درصد برای تصدی دوباره ریاست فدررال رزرو شانس دارد.

با این حال همانطور که پیشبینی‌ها نشان می‌دهند، خانم برینارد راه طولانی در پیش دارد. بسیاری از اعضای جناج چپ حزب دموکرات که امروز از او حمایت می‌کنند، یکسال پیش که وی نامزد وزارت خزانه‌داری شده بود مخالفش بودند. سمتی که در نهایت به جنت یلن، یکی از روسای سابق بانک‌مرکزی رسید.

برخی به زمان حضور خانم برینارد در دولت اوباما و اصلاح قراردادهای تجاری که کمکی به کارگران نمی‌کرد، اشاره می‌کنند. برخی دیگر هم از او به این دلیل که در زمان حضورش در فدرال رزرو نتوانست برای رفع نگرانی‌های محیطی تلاش کافی بکند، انتقاد می‌کنند. برخلاف شهرت وی به عنوان کسی که با فدرال رزرو بیگانه است، خانم برینارد کارمند تمام و کمال دولت واشنگتن به شمار می‌رود. باید یادآور شد که همسر وی نیز، مشاور ارشد بایدن در امور آسیا است.

در نهایت باید گفت بنظر نمی‌رسد با تکیه زدن خانم برینارد به جای آقای پاول، تغییر زیادی در مهم‌ترین وظیفه بانک‌مرکزی آمریکا، یعنی سیاست‌های پولی به وجود بیاید.

نگاهی به عملکرد پاول، رییسی فعلی بانک‌مرکزی نیز نشان می‌دهد که وی در حال حاضر در حال سوق دادن این نهاد به سوی استحکام تدریجی است، هرچند تورم با بیشترین سرعت خود در دهه گذشته در حال افزایش است.

در صورت انتصاب خانم برینارد به ریاست، ممکن است مجبور شود برای پایان دادن به سیاست‌های پولی فعلی بانک‌مرکزی مدت طولانی‌تری منتظر بماند، اما در نهایت به عنوان رییس بانک‌مرکزی یک رای از دوازده رای برای تنظیم نرخ بهره خواهد داشت.

یک راه حل توافقی که پیش روی بایدن قرار دارد این است که خانم برینارد را به عنوان معاون بانک‌مرکزی و مسئول نظارت بانکی منصوب کند، مسئولیتی که در حال حاضر خالی است.

این همان چیزی است که بازارها می‌خواهند، تدوام ریاست به شیوه جرومی پاول.

این کار باعث می‌شود جناح پیشرو نیز به آنچه می‌خواهد برسد؛ ترفیع خانم برینارد به یک نقش نظارتی حیاتی و البته نه به مهم‌ترین شغل در اقتصاد جهانی، یعنی ریاست بانک‌مرکزی!