۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

حفظ سیاست‌ های پولی بانک مرکزی اروپا علیرغم رشد تورم / افزایش نرخ بهره؛ شاید زمانی دیگر

۶ آبان ۱۴۰۰، ۲۱:۰۷
کد خبر: 575590
حفظ سیاست‌ های پولی بانک مرکزی اروپا علیرغم رشد تورم / افزایش نرخ بهره؛ شاید زمانی دیگر

کریستین لاگارد رییس بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه در سخنانی تلاش کرد تا شانس افزایش نرخ بهره را برای سال۲۰۲۲ کمرنگ کند و همزمان اشاره کرد که بازیگران بازار ممکن است با پیش‌بینی‌های خود جلوتر باشند.

اقتصاد آنلاین - اکرم شعبانی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، بانک مرکزی منطقه یورو تصمیم گرفت با وجود فشارهای مداوم تورمی، نرخ بهره و سیاست‌های پولی خود را بدون تغییر حفظ کند. برخی از فعالان بازار بر این باورند که بانک مرکزی اروپا فشارهای تورمی فعلی را دست کم می‌گیرد و بنابراین احتمالا پیش از پایان سال ۲۰۲۳ افزایش نرخ بهره را اعلام خواهد کرد. در واقع، بازارهای پولی با احتمال افزایش ۰.۲ درصدی برای دسامبر ۲۰۲۲ تنظیم شده‌اند. با این وجود لاگارد در کنفرانس خبری امروز پنجشنبه خود درباره صحبت‌های مطرح شده مصمم بود.

لاگارد در گفت‌وگو با سی‌ان‌بی‌سی گفت: تحلیل ما مطمئنا تایید نمی‌کند که شرایط هدایت رو به جلوی ما مطابق با انتظارات بازار در زمان اجرا باشد و نه حتی در آینده‌ای نزدیک پس از آن. ما تحلیل‌های خود را از محرک‌های تورمی مورد بررسی قرار داده و بسیار عمیق آن را آزمایش کرده و مطمئنیم که پیش‌بینی‌ها و تحلیل ما درست است.

او کمی بعدتر در صحبت‌های خود اضافه کرد که وظیفه او نیست که بگوید آیا بازارها در پیش‌بینی‌های خود اشتباه داشته‌اند یا خیر؟

جهش بازده اوراق قرضه

بر اساس داده‌های رویترز، پس از اعلام نرخ بهره بانک مرکزی اروپا، بازارها روندی نسبتا خاموش داشتند اما بازده اوراق قرضه اروپای جنوبی به دنبال اظهارات لاگارد در کنفرانس خبری افزایش یافت.

اظهارات او پس از آن بیان شد که فیلیپ لین اقتصاددان ارشد بانک مرکزی اروپا اخیرا موضع خود را در مورد افزایش نرخ بهره تکرار کرد و گفت: پیش‌بینی بازارها منعکس کننده آن چیزی نیست که بانک برای آن هدایت کرده است. بانک مرکزی اروپا پیشتر گفته بود تنها زمانی شروع به افزایش نرخ بهره خواهد کرد که تورم در میان مدت در سطح ۲ درصدی باقی بماند. در حال حاضر پیش‌بینی‌های بانک، قیمت‌های مصرف کننده را در این سطوح برای یک دوره پایدار نشان نمی‌دهد.

بانک مرکزی اروپا تورم ۲.۲ درصدی را در سال ۲۰۲۱، ۱.۷ درصد در سال ۲۰۲۲ و ۱.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرده که در نتیجه کمتر از تورم هدف ۲ درصدی است. اگرچه بانک در ماه دسامبر پیش‌بینی‌های بالا را به روزرسانی خواهد کرد.

تورم فزاینده

بانک مرکزی اروپا در ماه سپتامبر اعلام کرد که اوراق قرضه کمتری را به دلیل افزایش قیمت مصرف کننده خریداری خواهد کرد. گفتنی است که تورم در منطقه یورو در ماه سپتامبر به ۳.۴ درصد رسید که بالاترین نرخ تورم در طول ۱۳ سال گذشته است.

در آن زمان لاگارد به صراحت اعلام کرد که این یک کالیبراسیون (تنظیم) مجدد است اما به معنای کاهش نیست. این بدان دلیل است که بانک مرکزی اروپا باور دارد روند افزایشی تورم موقتی است و در طول سال ۲۰۲۲ از بین خواهد رفت.

لاگارد در سخنان روز پنجشنبه خود همچنین عنوان کرد: افزایش قیمت انرژی، بهبود تقاضا و تنگناهای عرضه در حال حاضر موجب افزایش تورم شده است. این در حالی است که کاهش تورم بیشتر از آنچه قبلا تصور می‌شد زمان خواهد برد و ما انتظار داریم این عوامل تورم زا در سال آینده کاهش یابد. همچنان پیش‌بینی ما این است که تورم در میان مدت کمتر از نرخ هدف ۲ درصدی باقی بماند.

ناظران بانک مرکزی اروپا انتظار دارند لاگارد در ماه دسامبر یک کاهش نرخ رسمی را اعلام کند. برنامه محرک کووید – ۱۹ بانک مرکزی معروف به برنامه خرید اضطراری همه‌گیر، قرار است اوایل مارس سال آینده به پایان برسد. بنابراین بسیاری از تحلیل‌گران در انتظار تعدیل مجدد محرک‌های بانک تا پیش از این تاریخ هستند.

برخی بر این باورند که احتمالا بانک مرکزی اروپا به خرید اوراق قرضه دولتی ادامه خواهد داد اما این کار را از طریق برنامه‌های کمتر انعطاف پذیر دیگر دنبال خواهد کرد. افزون بر این زمانی که صحبت از نرخ بهره به میان می‌آید، برخی از فعالان بازار معتقدند که بانک مرکزی اروپا فشارهای تورمی را دست کم می‌گیرد و بنابراین احتمالا پیش از پایان سال آینده افزایش نرخ بهره را اعلام خواهد کرد.