۰ نفر

رییس بانک مرکزی؛

بازار ارز متعادل است / تعامل بانک مرکزی و بازار سرمایه ادامه می‌ یابد

۵ آبان ۱۴۰۰، ۲۳:۲۱
کد خبر: 575371
بازار ارز متعادل است / تعامل بانک مرکزی و بازار سرمایه ادامه می‌ یابد

علی صالح آبادی با بیان اینکه در سامانه نیما عمده ارزی که استفاده شده برای واردات مواد اولیه واسطه ای و سرمایه ای بوده که نشان می دهد وضعیت خوبی درهفت ماهه گذشته داشته ایم و پیش بینی من از ماه های آینده برای ارامش بازار ارز خوب است، گفت: یک و نیم میلیارد دلار برای واکسن اختصاص یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، علی صالح‌آبادی رییس کل بانک مرکزی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با اشاره به اینکه نمی خواهم به عنوان مسئول بانک مرکزی پیش بینی نرخ ارز داشته باشم گفت: عوامل متعددی در اقتصاد وجود دارد لذا تحلیلگران و کنشگران بازار رفتارشان تعیین کننده نرخ ارز است.

وی افزود: به عنوان بانک مرکزی وظیفه داریم به تعادل در بازار ارز کمک کنیم و کمک کنیم ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به چرخه تجاری کشور برگردد. وظیفه خودم می‌دانم از همه صادرکنندگان، شرکت‌های صرافی و بانک هایی که انصافاً در تعادل بازار نقش خوبی داشتند صمیمانه تشکر کنم، صادرکنندگان ارزشان را به چرخه تجاری بر می گرداند و عرضه کننده خوبی در حوزه ارز هستند.

صالح آبادی گفت: ۱۶ و نیم میلیارد دلار در سامانه نیما ارز معامله شده است.ارزش معاملات در سامانه نیما در سال گذشته حدودا دو برابر شده است.

او ادامه داد: سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار حجم معاملات ارز کالاهای اساسی بوده است و امسال تا کنون ۹.۷  میلیارد دلار اختصاص یافته است.یک و نیم میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی هم برای واکسن اختصاص یافته است.

این مقام مسئول تصریح کرد: وصولی های ارزی دولت در هفت ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته سه برابر شده است. در سامانه نیما عمده ارزی که استفاده شده برای واردات مواد اولیه واسطه ای و سرمایه بوده است که نشان می دهد وضعیت خوبی در هفت ماهه گذشته داشته ایم .

صالح آبادی گفت: پیش بینی من برای ماه های آینده ،  آرامش بازار ارز  است.

وی با اشاره به اینکه عرضه و تقاضا کاملا متعادل است اظهار کرد: در زمان هایی که نیاز باشد بانک مرکزی می‌تواند در بازار حضور پیدا کنند ،در این مدت کم نیاز بود که بانک مرکزی ورود به بازار داشته باشد ولی منابع ذخایر ارزی بانک مرکزی کمتر استفاده شده و یا به آن صورت استفاده ای نشده بلکه بازار خودش را اداره کرده است.

صالح آبادی افزود: در بازار عرضه و تقاضا وجود دارد، اگر بازار نیاز به عرضه داشته باشد عرضه می‌کنیم و اگر نیاز به تقاضا داشته باشد تقاضا می کنیم. بانک مرکزی برای خود اهداف و سیاست‌هایی دارد ولی سعی بر آن است تا بازار خودش را مدیریت کند، در سامانه نیما ارز های خوبی را داریم و لذا تعادل خوبی در سامانه نیما ایجاد شده است.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ارز حاصل از صادرات نفتی و غیرنفتی و نظارت بر آن تاکنون خیلی بوده است خاطرنشان کرد: توسعه تعاملات جزو برنامه های اصلی ما است که بازار ارز بازار متعادل و خوبی بشود، ما باید در زمینه ارز ترجیحی در چارچوب قانون حرکت کنیم و در این چارچوب مشکلی در تخصیص ارز ترجیحی نداریم.

وی با اشاره به اینکه برنامه ای برای افزایش نرخ سود اوراق دولتی نداریم افزود: کلا ۴۳ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی در بازار بین بانکی فروخته شده است و افزایش نرخ در گذشته دو دهم درصد بوده و اوراق با همین نرخ ها به راحتی فروش رفته است .

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه نسبت به ماه قبل۶ واحد درصد کاهش یافته است گفت: تعامل بانک مرکزی و بازار سرمایه ادامه می یابد تا تعادل بازار سرمایه حفظ شود و بانک مرکزی تلاش دارد وام ها به کارگزاری ها با حذف از حمایت از بورس به شرط آنکه به تولید آسیب نزند ادامه یابد.

صالح آبادی سیاست دیگر حمایت از بورس را شرکت تامین سرمایه برای بانک ها دانست و اعلام کرد: این شرکت ها جزء دارایی مجاز بانک ها شده است و بانک می توانند از این مسیر به بازار سرمایه کمک کنند.

وی با اشاره به تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز گفت: زمانی که نرخ ۴۲۰۰ تومانی وجود دارد، تقاضای مازاد بر نیاز نیز وجود خواهد داشت که شاید تقاضای واقعی هم نباشد، اما به هر حال در حد نیازهایی که وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و درمان و وزارت صمت در چارچوب قوانین بودجه داشتند توانستیم ارز مورد نیازشان را تامین کنیم.

دسترسی به منابع ارزی بهتر شده است

صالح‌آبادی با اشاره به اینکه در حال حاضر درآمد دولت نسبت به گذشته افزایش یافته و دسترسی به منابع ارزی نیز بهتر شده است که این موارد به کنترل بازار ارز کمک کرده است افزود: در بازار متشکل هم از زمانی که کار خود را شروع کرده است روز به روز عمق بازار بیشتر شده است. در سال ۹۸ عمق بازار ۵۰ میلیون دلار بوده که در سال ۹۹ به ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است و امسال نیز تاکنون بیش از این میزان در بازار متشکل مبادله شده است.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در این بازار بازارگردان است ادامه داد: اما هیچگونه عرضه‌ای ندارد و خود صادرکنندگان ارز را در بازار عرضه می‌کنند و نیاز به استفاده از منابع ارزی بانک مرکزی در این بازار نیست.

رییس کل بانک مرکزی گفت: یکی از دغدغه‌های جدی مقام معظم رهبری حفظ ارزش پول ملی است، در حوزه تورم نیز دو عامل بسیار مهم مطرح است که یکی کسری بودجه دولت است که باعث افزایش پایه پولی و برداشت از منابع بانک مرکزی می‌شود و بحث دوم ناترازی بانک‌ها و اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی است که باعث افزایش پایه پولی و افزایش تورم می‌شود.

وی اظهار کرد: بحث دیگری در گذشته وجود داشته که خالص دارایی‌های بانک مرکزی اضافه شده اما این دارایی‌ها مسدود بوده که بانک مرکزی آنها را خریداری و تبدیل به ریال کرده و در اختیار دولت قرار داده که باعث افزایش خالص دارایی‌های بانک مرکزی شده است.

صالح آبادی با اشاره به اینکه فروش و واگذاری اموال مازاد بانک‌ها یکی از برنامه‌هایمان است افزود: بانک باید اموال خود را مشخص کند، البته سامانه مهتاب وجود دارد اما اصلاح و بهبود این رویه جزو برنامه‌ها است.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بانک‌ها باید حداقل ۳ درصد منابع سپرده شده را اوراق نگهداری کنند تا با ناترازی و محدودیت در تامین نقدینگی در موارد لزوم مواجه نشوند عنوان کرد: زمانی که بانک‌ها کمبود نقدینگی پیدا کنند ممکن است به اضافه برداشت دست بزنند اما اوراق ذخیره نیازهای کوتاه مدت بانکی را مرتفع می‌کند.

وی با اشاره به اینکه موضوعاتی مانند ارتقاء کیفیت اعتبار سنجی در شبکه بانکی و بهداشت اعتباری از مواردی است که پیگیری خواهد شد زیرا بازگشت مناسب منابع به بانک ها و جلوگیری از اضافه برداشت ها را به دنبال خواهد داشت.

صالح آبادی با اشاره به اینکه نزدیک به ۷۰ درصد تسهیلات نظام بانکی در بحث تسهیلات سرمایه در گردش است به نظام مالیاتی ما برمی‌گردد افزود: نظام مالیاتی دو وظیفه دارد، وظیفه تامین منابع مالی برای دولت است و وظیفه دیگر تخصیص بهینه منابع در اقتصاد است که سرمایه ها به چه سمتی حرکت کند.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه فعالیت‌های غیرمولد و فعالیت های سفته بازانه از مالیات بالایی برخوردار هستند تصریح کرد: فعالیت‌های مولد از مالیات کمتری برخوردار است، نظام مالیاتی و رصد جریان وجوه در اقتصاد تعیین می کند که سرمایه به چه سمت حرکت کند.

وی تصریح کرد: نظام مالیاتی ما نیاز به قانون دارد و قانون آن در مجلس در حال آماده است و کمیسیون اقتصادی بر روی این موضوع کار کرده و مقدمات آن فراهم شده است و به زودی تصویب خواهد شد. ما بستر قانونی لازم داریم یعنی اگر سرمایه به سمت سوداگری ،ملک ،خودرو ارز، طلا و غیره برود معاف از مالیات هستند ،در حالی که اگر قانون تصویب شود مشمول مالیات می‌شوند.

صالح آبادی گفت: باید قانون برای آن داشته باشیم تا قانون نداشته باشیم نمی‌توانیم مالیاتی اخذ کنیم، رصد جریان وجوه را در بانک مرکزی داریم لذا به این اطلاعات دسترسی داریم و می توانیم اطلاعات را استخراج کنیم اما باید این مسائل اصلاح و به روز شود البته تا حد زیادی سامانه‌ها به روز و تکمیل شده است ولی هنوز جای کار دارد.

 ۲۰ درصد تسهیلات بانکی باید به بخش مسکن اختصاص پیدا کند

رییس کل بانک مرکزی اظهار کرد: حمایت از بخش مسکن از برنامه‌های دولت است حتماً نظام بانکی در این زمینه برنامه‌ریزی می‌کند. ۲۰ درصد تسهیلات بانکی باید به بخش مسکن اختصاص پیدا کند ما این موضوع را در بانک مرکزی به صورت جدی دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه بخشی از اعتبار را می توان از بانک‌ها دریافت کرد البته روش‌های دیگری هم وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد مثلاً صندوق های املاک و مستغلات می تواند شکل بگیرد که برای تامین منابع بخش مسکن یک ظرفیت به حساب می‌آید و بخشی هم از بازپرداخت مسکن مهر است که در صندوق مسکن تجمیع می‌شود و آن هم صرف بحث مسکن خواهد شد .

صالح آبادی گفت: یکی از منابع بسیار مهم در بخش مسکن، زمین، مجوز و دیگری ساخت است آنچه که دولت در اختیار دارد زمین و مجوز است لذا زمین و مجوز بخش مهم به حساب می آید.

شورای پول و اعتبار به سمت شفاف‌سازی بیشتر حرکت خواهد کرد

صالحی خاطرنشان کرد: نظارت عمومی بر عملکرد ها باید داشته باشیم تا شفافیت صورت گیرد، شورای پول و اعتبار هم به سمت شفاف‌سازی بیشتر حرکت خواهد کرد که جزو برنامه های اصلی است، نظارت عمومی در خیلی از مسائل می‌تواند حل و فصل کننده باشد.

وی اظهار کرد: یکی از محورهای اصلاح نظام بانکی اصلاح نگاه نظارتی بانک مرکزی بر بانک‌ها است. باید اصلاحی بین رابطه بانک‌ها با بانک مرکزی صورت بگیرد که نیاز به یک باز تعریف دارد ، نظارت های بانک مرکزی در گذشته نظارت های مبتنی بر ریسک نبوده است. به هر حال اگر یک موسسه ریسک بالایی دارد باید متناسب با ریسک نوع نظارت تعریف شود لذا نظارت های هوشمند و به صورت سیستمی باید صورت بگیرد.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد:در بحث تحول دیجیتال در سیستم بانکی موضوعات زیادی وجود دارد که بایستی آنها را دنبال کرد، بحث شمولیت مالی که می‌گوییم مربوط به همین موضوع می‌شود، دسترسی مردم به نظام بانکی باید تسهیل پیدا کند یعنی هر کاری که باعث شود مردم بخواهند به شعبه مراجعه کنند باید از شعبه خارج شود .

صالح آبادی بیان کرد: باید سوپر مارکت مالی در اپلیکیشن‌های مختلف داشته باشیم تا پکیج مختلفی از خدمات بانکی را در گوشی خودمان بتوانیم دریافت کنیم که البته بخشی به خوبی پیش رفته است ولی هنوز جای کار دارد، در بحث مدیریت ریسک برنامه‌ریزی در حوزه آی‌تی انجام داده ایم که برنامه‌ریزی مفصلی است.