۰ نفر

بر اساس گزارش مرکز آمار ترکیه؛

نرخ بیکاری ترکیه بالا ماند

۲۵ مهر ۱۴۰۰، ۸:۱۶
کد خبر: 572129
نرخ بیکاری ترکیه بالا ماند

حدود چهار میلیون ترک بیکار هستند.

به گزارش خبرگزاری دیلی صباح، مرکز آمار ترکیه در گزارشی اعلام کرد که نرخ بیکاری این کشور  در ۱۲ ماه منتهی به آگوست به ۱۲.۱ درصد رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه ماه قبل ۰.۱ درصد بیشتر شده است. این نرخ بیکاری، بیشترین نرخ بیکاری ثبت شده ترکیه در چهار ماه اخیر محسوب می شود.  

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایسنا، طی این مدت جمعیت افراد بیکار ۱۱ هزار نفر افزایش یافته و به سه میلیون و ۹۶۵ هزار نفر رسیده است. از سوی دیگر شمار شاغلین در ترکیه تا پایان این ماه با ۱۴ هزار نفر کاهش در مقایسه با ماه قبل به ۲۸ میلیون و ۷۰۶ هزار نفر رسیده است. طی این مدت میزان مشارکت در بازار کار ۵۰.۶ درصد بوده است که ۰.۲ درصد بیشتر از رقم ثبت شده در مدت مشابه ماه قبل محسوب می‌شود. نرخ اشتغال برای مردان ۶۵.۷ درصد اندازه گیری شده است. برای زنان نیز این نرخ ۳۱.۹ درصد اندازه گیری شده که ۰.۲ درصد کمتر از ماه گذشته بوده است.

طبق اعلام مرکز آمار ترکیه، نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۲.۷ درصد رسیده است. همزمان با شروع بحران کرونا در ترکیه، دولت این کشور از ماه آوریل اقدام به فراهم کردن کمک های مالی برای حدود دو میلیون نفر از افرادی که شغل خود را از دست داده اند، کرده است.  

سال گذشته نرخ بیکاری ترکیه بین ۹.۶ و ۱۳.۵ درصد در نوسان بود. طی برنامه جدید اقتصادی ترکیه که در ماه سپتامبر سال قبل اعلام شد، نرخ بیکاری تا پایان امسال باید به ۱۱.۸ درصد برسد. این کشور رسیدن به نرخ بیکاری تک‌رقمی را در سال ۲۰۲۱ هدف‌گذاری کرده است.  

متوسط نرخ بیکاری ترکیه در بازه زمانی ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۱ معادل ۱۰.۷ درصد بوده که بالاترین نرخ بیکاری این کشور در بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ مربوط به ژانویه و فوریه سال ۲۰۰۹ با ۱۴.۸ درصد و کمترین نرخ مربوط به ژوئن۲۰۱۲ با ۷.۳ درصد بوده است.