۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

اولین آزمون بدهی اورگراند در هفته جاری / پرداخت سود تعهد شده یا نکول؟

۱ مهر ۱۴۰۰، ۱۲:۲۳
کد خبر: 565004
اولین آزمون بدهی اورگراند در هفته جاری / پرداخت سود تعهد شده یا نکول؟

اولین آزمایش برای بحران بدهی اورگراند در هفته جاری انجام می‌شود و بر همین اساس سرمایه‌گذاران منتظر می‌مانند تا مشخص شود آیا گروه اورگراند به عنوان توسعه دهنده املاک و مستغلات چین، می‌تواند سود تعهدشده بابت اوراق قرضه را پرداخت کند یا نه؟

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی و بر اساس داده‌های اس‌اندپی گلوبال ریتینگ S&P Global Ratings این شرکت قرار است امروز سود ۸۳ میلیون دلاری بپردازد. بنا بر اعلام Refinitiv Eikon که ارائه دهنده اطلاعات بازار است، اوراق قرضه پنج ساله اورگراند حدود ۲ میلیارد دلار آمریکا بوده که قیمت آن در حال حاضر به شدت کاهش یافته است.

بر اساس گزارش Refinitiv Eikon سود این اوراق بهادار اکنون حدود ۵۶۰ درصد افزایش یافته در حالی که اوایل سال کمی بیش از ده درصد بوده است. البته نکته آنجاست که مهلت این اوراق در مارس ۲۰۲۲ پایان می‌یابد.
1
(بازده ۸.۲۵ درصدی اوراق قرضه پنج ساله اورگراند از ژانویه ۲۰۲۱ تا امروز)

همچنین اورگراند باید سود اوراق قرضه هفت ساله خود را چهارشنبه آینده پرداخت کند. ری آتریل رییس استراتژی ارزی بانک ملی استرالیا در این باره عنوان کرد: آنچه روز پنجشنبه برای اورگراند اتفاق می‌افتد، می‌تواند وعده یک رویداد مهمتر و بزرگتر از جلسه FOMC برای بازارها باشد.

تحلیل‌گران و ناظران بازار تا حدود زیادی انتظار دارند اورگراند نتواند در موعد مقرر سود مورد اشاره را پرداخت کند. با این حال از دیدگاه فنی نمی‌توان اورگراند را ورشکسته فرض کرد چرا که حتی پس از این موعد هم ۳۰ روز مهلت برای پرداخت سود دارد. اگرچه اس‌اندپی ریتینگ روز دوشنبه اعلام کرد که این ورشکستگی پیش فرضی «محتمل» است.

ویشنو واراتان رییس اقتصادی و استراتژی بانک میزوهو Mizuho Bank در این باره معتقد است: واقعیت این است که اورگراند در حال حاضر دچار یک نقص فنی است چرا که تاکنون پرداخت سود بانکی را هم از دست داده است.

وی به گزارش‌هایی اشاره کرد که بر اساس آن دولت چین به بانک‌های بزرگ اعلام کرده این گروه بزرگ توسعه دهنده املاک و مستغلات نمی‌تواند سود وام‌هایی را که تاکنون دریافت کرده و قرار بود دوشنبه بپردازد، پرداخت کند.

واراتان روز سه‌شنبه در یادداشتی عنوان کرد: با احتمال خطر از دست دادن کوپن اوراق قرضه در اواخر هفته جاری، نگرانی‌های ایجاد شده در بازار سرمایه در پی این اتفاق بسیار شدید بوده است. این در حالی است که اورگراند حدود ۱۱ درصد از کل اوراق قرضه با بازده بالا در آسیا را در اختیار داشته است.

سرمایه‌گذاران خارجی اوراق قرضه، ممکن است اولین افرادی باشند که از این اتفاق آسیب ببینند و تحلیل‌گران تاکید دارند که اگر این پیش فرض‌ها به وقوع بپیوندد، سرمایه‌گذاران نهادی و دیگر سرمایه‌گذاران خارجی در مقایسه با سرمایه‌گذاران داخلی چین آسیب بیشتری از این اتفاق خواهند دید.

این احتمال وجود دارد که اوراق قرضه مبتنی بر یوان بر اوراق قرضه خارجی مبتنی بر دلار اولویت داشته باشد؛ در حالی که اوراق قرضه خارجی عمدتا توسط سرمایه‌گذاران نهادی یا خارجی نگهداری می‌شود، این در حالی است که سرمایه‌گذاران خرد داخلی در چین، بیشتر صاحبان اوراق قرضه داخلی هستند.

اعتراضات خریداران و سرمایه‌گذاران خشمگین در هفته گذشته در برخی از شهرها آغاز شد و ناآرامی‌های اجتماعی در نتیجه اتفاق به وقوع پیوسته یکی از نگرانی‌های اصلی است.

به گزارش رویترز، هفته گذشته حدود ۱۰۰ سرمایه‌گذار در مقر اورگراند در شنجن چین حضور یافته و خواستار بازپرداخت سودهای معوق شدند که این مساله خود صحنه آشوب ایجاد کرد.

بنابراین اولویت دادن به سرمایه‌گذاران داخلی پیامدهایی بر ریسک‌های پیش فرض اوراق قرضه مبتنی بر دلار که عمدتا توسط سرمایه‌گذاران نهادی یا سایر سرمایه‌گذاران خارجی نگهداری شده، در مقابل اوراق داخلی که توسط سرمایه‌گذاران داخلی خریداری شده خواهد داشت.

نکته دیگر این است که آیا کوپن‌های اوراق قرضه خارجی نسبت به اوراق قرضه داخلی اولویت کمتری دارند؟ این موضوع با توجه به این نکته اهمیت پیدا می کند که نکول اوراق خارجی بر نکول اوراق داخلی موثر نیست، در حالی که عکس این اتفاق صادق نیست.

به عبارت دیگر واراتان به این مساله اشاره کرد که این سوال مطرح می‌شود که آیا اورگراند انتخاب می‌کند همزمان با قصور در انجام تعهدات خارجی، تعهدات داخلی خود را انجام دهد یا خیر؟   

کدام صندوق‌ها اوراق قرضه اورگراند را در اختیار دارند؟

بر اساس داده‌های مورنینگ استار دیتا ، HSBC، UBS و Blackrock در ماه‌های گذشته اوراق قرضه اورگراند را جمع‌آوری کرده‌اند.

پاتریک جی، مدیر بخش تحلیل تحقیقی مورنینگ استار در این باره معتقد است: بین جولای تا آگوست سال ۲۰۲۱ با توجه به گستره و ارزش‌گذاری‌های جذاب، شاهد افزایش منابع مالی اورگراند چین بوده‌ایم.

بر اساس گزارش مورنینگ استار لیست صندوق‌های برتر با بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه اورگراند شامل شرکت‌های زیر است:

Fidelity Asian High-Yield Fund

UBS (Lux) BS Asian High Yield (USD)

HSBC Global Investment Funds - Asia High Yield Bond XC

Pimco GIS Asia High Yield Bond Fund

Blackrock BGF Asian High Yield Bond Fund

Allianz Dynamic Asian High Yield Bond