۰ نفر

اداره مرکزی آمار لبنان؛

نرخ تورم لبنان به ۱۲۳درصد رسید

۲۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۵۸
کد خبر: 563632
نرخ تورم لبنان به ۱۲۳درصد رسید

آخرین اطلاعات اداره مرکزی آمار لبنان نشان می‌دهد شاخص قیمت مصرف کننده در این کشور ۱۲۳ درصد به صورت سالانه افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، مردم لبنان در ماه ژوئیه مجبور شدند دو برابر بیشتر از سال گذشته میلادی هزینه زندگی را پرداخت کنند چون قیمت‌ها در این کشور در بحبوحه برداشته شدن نسبی یارانه‌های سوخت و سقوط ارزش ارز داخلی بالا رفته است.

آخرین اطلاعات اداره مرکزی آمار لبنان نشان می‌دهد شاخص قیمت مصرف کننده در این کشور 123 درصد به صورت سالانه افزایش یافته است. مقامات لبنان نتوانسته‌اند رکود اقتصادی به وجود آمده را مهار کنند. این رکود از پایان جنگ داخلی لبنان در بین سال های 1975 و 1990، بی سابقه بوده است.

یکی از بزرگترین دلایل افزایش قیمت‌ها در لبنان هزینه حمل و نقل در این کشور بوده که 253 درصد نسبت به اولین ماه تابستان در 2020 افزایش یافته است. هزینه سوخت در لبنان بسیار بالا رفته است. دولت لبنان در ماه ژوئن بنزین را با نرخ ارز 3900 پوند در برابر دلار قیمت‌گذاری کرد. دو ماه بعد بانک مرکزی لبنان دلار با نرخ 8 هزار پوند را در اختیار واردکنندگان سوخت قرار داد.

ارزش پوند لبنان در برابر دلار آمریکا از 1997 برابر با 1507.5 بوده است ولی ارزش آن در بازار سیاه بسیار کمتر از این است. ارزش پوند لبنان پس از استعفای نخست وزیر این کشور تا 24000 در هر دلار سقوط کرد.

 قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی 248 درصد طی یک سال گذشته افزایش یافته، در حالی که خدمات بهداشتی 178 درصد بالا رفته است. هزینه خدمات رستوران و هتل 246 درصد افزایش یافته و لباس و کفش تقریباً دو برابر شده است.

تشکیل دولت جدید در لبنان در هفته گذشته امید را به این کشور بازگردانده است. نرخ پوند به دنبال قول دولت جدید برای اصلاحات و از سرگیری مذاکره با صندوق بین‌المللی پول، روی 14000 در برابر یک دلار ثابت مانده است.

مقامات جدید لبنان قول یک مکانیسم جدید قیمت‌گذاری برای کالاها و پایین آوردن قیمت‌ها را داده‌اند.