۰ نفر

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد؛

لزوم تدوین سیاست‌ های ارزی / درباره تحریم‌ ها سناریویی فعال تنظیم شود

۱۳ شهریور ۱۴۰۰، ۸:۴۹
کد خبر: 559037
لزوم تدوین سیاست‌ های ارزی / درباره تحریم‌ ها سناریویی فعال تنظیم شود

محمدرضا پورابراهیمی گفت: دولت باید در سیاست‌های ارزی برنامه جامع تدوین کند تا سناریوهای فعالی برای مقابله با اقدامات آمریکا وجود داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در خصوص فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم مردمی بودن دولت سیزدهم، گفت: بعد از دولت نهم و تا حدودی دولت دهم با آرمان‌های انقلاب که مبتنی بر رویکرد مردمی بود، فاصله گرفته‌ایم. در طول هشت سال اخیر مردم آرزو داشتند که رییس جمهور و وزرا در مورد مسائل جاری کشور طبق منش امام (ره) و انقلاب، مبتنی بر توجه به مردم و مردمی بودن عمل کنند.

وی اظهار داشت: سیره امام و شهدا مبتنی بر توجه به مردم بود که در طول یک دهه اخیر به فراموشی سپرده شد. کاهش اعتماد مردم به تصمیمات نظام ناشی از عدم توجه دولت به مردم و عدم حضور دولتمردان در جمع مردم بود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه امروز رییس‌جمهوری از جنس مردم بر سر کار آمده گفت: در طول یک سال و نیم اخیر که بیماری کرونا شیوع یافت هیچگاه رییس جمهور دولت دوازدهم در مجلس حضور پیدا نکرد، چه برسد به اینکه در جمع مردم حضور یابد. اما امروز رییس‌جمهور مردمی با جسارت و شهامت و با توکل به خدا در جمع مردم حضور پیدا می‌کند و از نزدیک مشکلات مردم را لمس کرده و حرف‌های آنها را می‌شنود.

مردم از روی کار آمدن دولت مردمی راضی هستند

پورابراهیمی تاکید کرد: این اقدام رییس جمهور، احیای جریان مردمی بودن انقلاب اسلامی است.

وی اظهار داشت: اگرچه برخی به دنبال تضعیف دولت هستند اما مردم با قضاوت صحیح، از روی کار آمدن دولت مردمی راضی هستند که این امر موجب افزایش نفوذ معنوی رییس جمهور مردمی در میان جامعه شده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: نتیجه این اقدامات بعد از دوره‌ای کوتاه مدت و میان مدت منجر به حل مشکلات میدانی مردم خواهد شد.

اشرافی‌گری سرمایه اجتماعی نظام را خدشه دار کرد

پورابراهیمی تاکید کرد: اشرافی گری و نگاه از بالا به پایین به مردم در یک دهه اخیر موجب شد، سرمایه اجتماعی که بزرگترین سرمایه نظام انقلاب اسلامی است خدشه دار شود. آمارهایی که در بولتن‌های محرمانه به نمایندگان ارائه می‌شود و همچنین مشاهده نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه نشان می‌دهد مردم معتقدند که تصمیمات در دولت بدون توجه به منافع مردم اخذ می‌شود. زمانی که چنین نگاهی شکل می‌گیرد سرمایه اجتماعی دچار چالش می‌شود.

وی تاکید کرد: بزرگترین پیامد اشرافی‌گری، کاهش اعتماد است. وقتی مردم می‌بینند برای یک سفر استانی رییس جمهور میلیون‌ها تومان خرج استراحت یکی، دو روزه وی می‌شود یا در دیدارهای مردمی، رییس جمهور جایی می‌ایستد که دو اسپیلت نصب و خنک است، در حالی که مردم در آفتاب سخنان وی را گوش می‌دهند، اعتمادشان کاهش می‌یابد.

بازیابی سرمایه اجتماعی آسیب دیده، از ابتدای دولت سیزدهم آغاز می‌شود

نماینده مردم کرمان در مجلس اضافه کرد: این مشکلات موجب می‌شود رابطه دولتمردان با مردم قطع شود. امام خمینی (ره) بارها در صحبت‌هایشان مطرح می‌کردند که بهتر است به من خدمتگزار بگویید نه رهبر. این منش اخلاقی و رفتاری را امام خمینی (ره) در عمل اثبات کرده بودند.

پورابراهیمی افزود: در چنین شرایطی دولتمردان حق ندارند به مردم از بالا نگاه کنند. اگر امروز در جمهوری اسلامی افرادی در دولت و مجلس زمام امور را بر عهده دارند به واسطه انقلاب امام خمینی (ره) و خون شهداست. طبق مبانی شرعی انقلاب اسلامی، مدیران در قبال مردم مسئول هستند و غیر از این هیج وجاهتی ندارند.

وی اظهار داشت: دولت مردمی در تلاش است گفتمان حاکم بر دهه اخیر را تغییر دهد و سرمایه اجتماعی جدیدی برای جمهوری اسلامی ایجاد کند. ارزیابی عملکرد شش ماهه آینده دولت نشان می‌دهد بازیابی سرمایه اجتماعی آسیب دیده، از آغاز دولت سیزدهم شروع خواهد شد.

سرمایه‌های اجتماعی با رفتارهای انقلابی و جهادی بازسازی می‌شود

نماینده مردم کرمان در مجلس با بیان اینکه در دوره بازسازی سرمایه اجتماعی با رفتارهای انقلابی و جهادی هستیم، گفت: دولت مردمی باید با دقت در این مسیر گام‌های بلندی بردارد.

پورابراهیمی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر بازسازی عقلانی انقلاب، گفت: تصمیمات در نظام اجرایی کشور باید مبتنی بر رویکرد علمی و تخصصی باشد در غیر این صورت هزینه سنگینی به کشور وارد خواهد شد.

تصمیمات اقتصادی دولت تدبیر برخلاف رویکرد عقلانی بود

وی تاکید کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم بخش عمده تصمیمات اقتصادی برخلاف رویکرد عقلانی بود. سیاست‌های ارزی دولت مبتنی بر تصمیمات عقلایی نبود. کدام عقل اقتصادی دلار ۴۲۰۰ تومانی را قبول می‌کرد؟ کدام استاد دانشگاه، پژوهشگر و کارشناس اقتصادی این تصمیم را عقلانی می‌دانست. افزایش سود سپرده‌های بانکی در التهابات ارزی با کدام عقل کارشناسی انجام شد. به ذخیره طلای کشور در سال ۹۶ چوب حراج زدند؛ این کار با کدام قاعده عقلی و علمی انجام شد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وقتی از وزرای اقتصادی و رییس بانک مرکزی در این خصوص سوال می‌کردیم، همگی این اقدامات را رد می‌کردند، در دولت یازدهم و دوازدهم تصمیمات اقتصادی توسط رییس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد رد می‌شد اما توسط رییس جمهور اتخاذ می‌شد.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه تصمیمات اقتصادی، کشاورزی باید مبتنی بر آخرین دستاوردهای علمی باشد، تاکید کرد: نباید اداره کشور به دور از رویکردهای عقلانی و علمی و کارشناسی ادامه پیدا کند.

وی تصریح کرد: برای حل مشکلات مردم باید اولاً بر خداوند توکل کرد و دوم با نگاه علمی و عقلانی جلو رفت.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: دولت سیزدهم باید از تجارب دولت گذشته استفاده کند. باید از نقاط ضعف دولت یازدهم و دوازدهم درس بگیرد. برای بازسازی انقلاب باید از اقداماتی که پیش از این هزینه‌های زیادی را به نظام تحمیل کرده اجتناب کنیم. به عنوان مثال اعتماد به دشمن سم مهلک برای انقلاب است. دولت یازدهم و دوازدهم تاوان سنگینی به خاطر این اعتماد پرداخت.

پورابراهیمی، بلاتکلیفی و بی صاحب بودن فضای مجازی را سمی برای اداره کشور خواند و گفت: باید پیام رسان ها مدیریت شود، با بستن پیام رسان ها مخالف هستیم.

وی اضافه کرد: در حوزه مسائل اقتصادی نیز باید از اقدامات غیرعقلانی اجتناب کرد.

تصمیمات اقتصادی و سیاست خارجی دولت تدبیر از موضع انفعال بود

نماینده مردم کرمان در مجلس با اشاره به فرمایشات رهبری مبنی بر لزوم اقتدار دولت و جلوگیری از رها شدگی کشور، گفت: در سال‌های اخیر شکل تصمیم‌گیری در دولت به گونه‌ای بود که به جای اتخاذ رویکرد فعال در تصمیمات اقتصادی و سیاست خارجی، دولت در این حوزه‌ها بسیار انفعالی عمل می‌کرد.

دولت سناریوهای فعالی در قبال تحریم‌های آمریکا تدوین کند

پورابراهیمی افزود: تهدیداتی از سوی آمریکا و اروپا علیه فعالیت‌های ارزی ما مطرح می‌شود تا مشکلات ارزی ایران افزایش یابد. رویکرد فعال موجب می‌شود که دولت برای اقدامات آمریکا برنامه ریزی دقیق داشته باشد. دولت باید در سیاست‌های ارزی برنامه جامع تدوین کند تا سناریوهای فعالی برای مقابله با اقدامات آمریکا وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: جنس رفتار دولت سیزدهم باید تبدیل به تصمیم گیری‌های فعال در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی شود. دولت باید مدیریت نرخ ارز را در دستور کار خود قرار دهد. البته ما به دنبال تثبیت نرخ ارز نیستیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: رویکرد منفعل در قبال تصمیماتی که اروپا و آمریکا برای اقتصاد کشور می‌گیرند منجر به مشکلات اخیر شد، اما با اتخاذ رویکرد فعال در دولت سیزدهم قبل از هر اقدام آمریکا و اروپا سناریوهای اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی آماده خواهد بود.

پورابراهیمی در مورد اجرای وعده‌های رییس جمهور، افزود: هر دولتی که روی کار می‌آید وعده‌هایی را به مردم می‌دهد. این امر موجب تعیین تکلیف دستگاه‌ها و همکاری بدنه اجتماعی برای رشد و توسعه کشور خواهد شد.

وی بیان کرد: رهبری انقلاب تاکید کردند که دولت برای حل مشکلات باید با مردم صحبت کند و از آنها مشورت بخواهد. در دوران دفاع مقدس کشور اینگونه اداره می‌شد، دولت مشکلاتش را با مردم در میان می‌گذاشت و مردم نیز همکاری می‌کردند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: داشتن یک برنامه زمان بندی برای رصد دستگاه‌ها از سوی مردم و ارکان قوا مفید خواهد بود. از سوی دیگر آسیب شناسی عدم دستیابی به اهداف در موعد مقرر به دولت کمک خواهد کرد که به وعده‌هایش دست یابد.