۰ نفر

کارشناسان اقتصادی؛

مشکل تورم در کوتاه مدت حل نمی شود

۲ شهریور ۱۴۰۰، ۲۲:۵۹
کد خبر: 556204
مشکل تورم در کوتاه مدت حل نمی شود

کارشناسان اقتصادی با اشاره به این که ریشه تورم رشد عظیم نقدینگی است، در این که تورم را نمی‌توان در کوتاه مدت کاهش داد توافق نظر دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شبکه خبر، یوسف کاووسی - کارشناس مسائل اقتصادی در برنامه تیتر امشب درباره پیش بینی نرخ تورم گفت: فرضیات برای پیش بینی نرخ تورم هنوز شفاف نیست برای این که هنوز وزرا مشخص نشده اند و تیم اقتصادی دولت و نحوه هدایت آن معلوم نشده، اما بر اساس روند فعلی با نگاه به بودجه ۱۴۰۰ و کسری بودجه، حداقل تا ۲ یا ۳ ماه تورم همچنان رشد خواهد کرد.
این کارشناس با بیان این که من موافق فروش اوراق و افزایش نرخ سود سپرده هستم افزود: دولت در فروش اوراق بسیار ضعیف عمل کرده، با وجود این بحث بورس هم مطرح است و با اتفاقاتی که برای بورس افتاد چشم سیاستگذار ترسیده، برای این که افزایش نرخ اوراق و سپرده باعث ریزش شاخص‌های بورس می‌شود.
حسین جوشقانی - دیگر کارشناس مسائل اقتصادی نیز تاکید کرد: برای کنترل تورم باید مانع رشد نقدینگی شد.
این کارشناس افزود: اگر می‌خواهیم ارزش پول ملی حفظ و تورم کنترل شود راهی جز این که نقدیگی را کنترل کنیم نداریم.
جوشقانی افزود: ما با مجموعه‌ای از مشکلات روبرو هستیم که با وصله و پینه و راه میانبرد قابل حل نیست.
جوشقانی گفت: اگر سیگنال‌های مثبت و امیدوارکننده به فعالان اقتصادی بدهیم و امنیت سرمایه گذاری فراهم شود می‌توانیم انتظارت تورمی را کنترل کنیم و تجربه دنیا نشان داده که ظرف یکی دو سال می‌شود تورم را به زیر ۵ درصد رساند.
تیمور رحمانی - کارشناس مسائل اقتصادی نیز در ارتباط تصویری با برنامه گفت: رشد نقدینگی عامل تورم است و مشکل ما این است که نقدینگی ما همچنان با نرخ بالا دارد رشد می‌کند.
این کارشناس گفت: محدودیت‌های تحریم و فشار‌های خارجی هم انتظارات تورمی را تشدید کرده است که همین ممکن است ما را با نرخ تورم بالاتری مواجه کند و با توجه به نرخ ارز در ماه‌های آینده ممکن است با شوک تورمی جدید روبرو شویم.
او گفت: دولت جدید باید جدا به تورم بپردازد و نقدینگی را مهار کند.
رحمانی گفت: یکی از راه‌های کمک به تولید همین کنترل و کاهش تورم است.