۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد ۲۶.۷درصدی عرضه اوراق بدهی دولتی در بهار۱۴۰۰ / آمارسازی در آخرین روزهای وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در دولت روحانی

۱۷ مرداد ۱۴۰۰، ۹:۱۶
کد خبر: 551795
رشد ۲۶.۷درصدی عرضه اوراق بدهی دولتی در بهار۱۴۰۰ / آمارسازی در آخرین روزهای وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در دولت روحانی

بانک مرکزی اوراق بدهی منتشر شده در فصل بهار امسال را ۲۷۴.۶ هزار میلیارد ریال اعلام کرد که ۴۱.۹ درصد رشد نشان می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین، براساس آمار بانک مرکزی، مجموع اوراق بدهی منتشره در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰؛ ۲۷۴.۶ هزار میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۹، با افزایش ۴۱.۹ درصدی مواجه شده است.

اوراق بدهی دولتی در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ در مجموع ۲۲۷.۵ هزار میلیارد ریال بوده که ۱۲۷.۵ هزار میلیارد ریال آن در خرداد ۱۴۰۰ به ثبت رسیده و درصد تغییرات سه ماهه ۱۴۰۰ نسبت به سه ماهه ۱۳۹۹، ۲۶.۷ درصد بوده است.

همچنین در سه ماهه منتهی به خرداد ۱۴۰۰، بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی منتشر شده که در مقایسه با مدت مشابه با ۱۸۵.۷درصد رشد، افزایش چشمگیری داشته است.

اوراق مرابحه (یا اوراق صکوک) نیز در سه ماهه منتهی به خرداد امسال،  ۲۷.۵ هزار میلیارد ریال ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه ۷۴.۹ درصد کاهش را تجربه کرده است.

اوراق بدهی شرکتی بخش پایانی این جدول است که نشان می‌دهد، انتشار اوراق بدهی شرکتی با ۱۹۲.۹ درصد رشد در سه ماهه منتهی به خرداد ۱۴۰۰، به رقم ۴۱ هزار میلیارد ریال رسیده است که سهم خرداد در آن ۲۱ هزار میلیارد ریال بوده است.

این درحالیست که اقتصادآنلاین در روزهای گذشته گزارش کرده بود که فروش اوراق ۸۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است! اعلام میزان انتشار اوراق خصوصا که بخش غالب آن در ماه‌های پایانی بوده هیچ ارزش آماری و اقتصادی ندارد! این آمار صرفا ناتوانی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در مدیریت بازار اوراق و تعدیل نرخ اوراق را نشان میدهد که نشانگر بی‌مسئولیتی این دو نهاد در اداره اقتصاد کشور است. حال مشخص نیست هدف از انتشار این آمارها چیست؟