۰ نفر

گزارش میدانی اقتصاد آنلاین از سبد معیشتی خانوارها؛

بازار کالاهای اساسی در تلاطم / سیاحت سبدهای خالی در فروشگاه های زنجیره‌ ای

۱۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۸:۳۳
کد خبر: 551681
بازار کالاهای اساسی در تلاطم / سیاحت سبدهای خالی در فروشگاه های زنجیره‌ ای

بازار کالاهای اساسی همچنان به لحاظ قیمتی متلاطم است و همین موضوع کار دولت سیزدهم را سخت‌تر از گذشته می‌کند؛ به خصوص در روزهایی که مردم از دولت جدید انتظار دارند تا به تامین به موقع و با قیمت مناسب کالاهای مورد نیاز سبد معیشتی اقدام نماید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، تامین به موقع کالاهای اساسی یکی از دغدغه‌های اساسی بسیاری از سیاستگذاران و تصمیم‌گیران کشور است؛ همان بازاری که این روزها، حال و روز خوشی ندارد و اگرچه به دلیل قدرت خرید پایین مردم، کاهش شدید تقاضا را تجربه می‌کند؛ اما باز هم افزایش قیمت را گاه به صورت هفتگی در برخی از کالاها نظاره‌گر است.

این، ثمره عدم برنامه‌ریزی و دغدغه‌مندی سیاستگذاران برای تامین به موقع کالاهای اساسی و تلاش برای کاهش قیمت است که هر روز خود را در قیمت و شرایط بازار یکی از کالاهای اساسی مورد نیاز مردم نشان می‌دهد.

خرید از فروشگاه تبدیل به یک تفریح لوکس شد

گشت و گذاری در فروشگاههای زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار که به محل‌هایی برای توزیع کالاهای اساسی با نرخ مناسب به شمار می‌روند هم به خوبی این موضوع را در ذهن تداعی می‌کند که قدرت خرید مردم کاهش یافته است و آنها به شدت با مضیقه مالی برای تامین مایحتاج خود مواجه هستند.

یکی از متصدیان فروشگاههای زنجیره‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین می‌گوید: مدتها است که بسیاری از مردم از حضور در فروشگاههای زنجیره‌ای تنها به ابزاری برای تفریح می‌نگرند که البته این کار هم اکنون به دلیل وضعیت بهم ریخته قیمتی از یک سو و کاهش قدرت خرید مردم از سوی دیگر، کم کم به یک تفریح لوکس تبدیل شده است.

وی می‌افزاید: در حال حاضر بر روی برخی اقلام کالایی عموما به صورت ماهانه یا در حالت خوشبینانه فصلی شاهد افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت هستیم؛ در حالیکه در برخی از اقلام سبد مصرفی خانوارها به خصوص اقلام پروتئینی، حتی با افزایش هفتگی قیمت هم مواجه شده‌ایم که این امر بسیاری از فروشگاهها را با چالش تامین کالا مواجه کرده است.

این متصدی فروشگاه زنجیره‌ای می‌گوید: ظرف یکسال گذشته، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است و این وضعیت را می‌توان از سبدهای خالی که مصرف‌کنندگان و خریداران در میان قفسه‌های فروشگاه می‌چرخانند به خوبی دریافت.

اول وسواس در بررسی قیمت، بعد انتخاب و خرید

در عین حال، یکی از خریداران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین می‌گوید: قیمت بسیاری از کالاها به ویژه اقلام پروتئینی و گروه لبنیات با تغییرات هفتگی مواجه شده است؛ به نحوی که تولیدکنندگان با تغییر یک برچسب یا اضافه کردن به اصطلاح یک آپشن به کالاهایشان، قیمت را تا ۳۰ درصد هم بالا می‌برند؛ اگرچه باید به این نکته هم اشاره کرد که تولیدکنندگان نیز به دلیل اعمال سیاست‌های پولی دولت و تورم لجام گسیخته‌ای که با آن ظرف ماههای گذشته مواجه بوده‌اند، قادر به مقاومت در مقابل تورم نیستند و مجبور می شوند که قیمت کالاهای خود را بالا برند تا بتوانند به تولید خود ادامه دهند؛ اما داستان هر چه باشد، قدرت خرید مردم بسیار کم است و به خوبی می‌توان دید که از تنوع کالاهای تولیدی ممکن است کم نشده باشد، اما در قفسه‌ها تعداد کالاهای عرضه شده دیگر مثل سابق پر و پیمان نیست؛ یعنی مردم استقبال و تقاضا نشان نمی‌دهند که عرضه هم بالا برود.

او می‌افزاید که برای خرید هر کالا دقت بسیار بالایی بر روی قیمت و حجم کالاها صورت می‌دهد تا حتی اگر با اختلاف قیمتی اندک هم بتواند، کالایی را انتخاب کند که ارزانتر است.

این خریدار به این نکته اشاره می‌کند که این وضعیت فروشگاههای زنجیره‌ای است که عمدتا اقشار با درآمد متوسط قادر به مراجعه به آن و خرید هستند؛ در غیر این صورت در سوپرمارکت‌ها و مغازه‌های عادی اوضاع به مراتب بدتر بوده و گاه خریدها به میزان مایحتاج روزانه صورت می‌گیرد.

استقبال کم از خرید اقلام پروتئینی

بررسی‌های میدانی خبرنگار اقتصاد آنلاین نیز به خوبی این را نشان می‌دهد که فروشگاههای زنجیره‌ای بسیار کم‌رونق شده و به نظر می‌رسد که میزان فروش آنها نیز به مراتب کمتر از قبل شده باشد.

از سوی دیگر، قفسه اقلام پروتئینی کمتر از سایر بخش‌ها مورد استقبال قرار می‌گیرد و به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان برای اینکه بتوانند به لحاظ روانی، موضوع قیمت را برای مصرف‌‌کنندگان تسهیل کنند؛ اقدام به کاهش وزن موثر اقلام در بسته‌بندی کرده‌اند که حداقل بدون تغییر قیمت بتوانند، با کاهش وزن نرخ قبلی را ثابت نگاه دارند.

نکته حائز اهمیت، بی‌تفاوتی وزارتخانه‌های متولی و دستگاه های نظارتی به این حجم از کارشکنی سیاستگذاران در حوزه تنظیم بازار است؛ چراکه دیگر خبری از برگزاری جلسات تنظیم بازار در وزارت صنعت، معدن و تجارت و سیاستگذاری‌های به موقع و حساسیت‌های وزرای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی در این حوزه نیست؛ چرا که سیاستهای قیمتگذاری و ورود سختگیرانه دولت به نرخگذاری برخی کالاهای تولیدی، حال و روز بازار برخی کالاها را به شدت نامیزان کرده و شرایط را برای حضور دلالان و واسطه‌هایی فراهم کرده است که تنها از این سیاستگذاری غلط دولت در حوزه قیمتگذاری بهره‌مند می‌شوند.

به همین دلیل است که نه تنها سیاستگذاری برای تولید به موقع و عرضه مکفی به بازار صورت نمی‌گیرد؛ بلکه واردات نیز در مخمصه سیاستگذاری‌های اشتباه بانک مرکزی در تامین و تخصیص ارز افتاده است و دیگر به عنوان یک مکمل قوی در تامین کالاهای مورد نیاز عمل نمی‌کند.

قیمت برخی کالاهای اساسی در فروشگاههای زنجیره‌ای

بررسی‌های میدانی خبرنگار اقتصاد آنلاین حکایت از آن دارد که اگرچه در برخی فروشگاههای زنجیره‌ای به دلیل نوسانات قیمتی عرضه مرغ به شدت کاهش یافته و یا متوقف شده است، اما در برخی دیگر از فروشگاهها قیمت هر کیلوگرم سینه مرغ بدون پوست ۴۴ هزار و ۹۸۰ تومان است.

همچنین هر بسته تخم مرغ ۶ عددی ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان، تخم مرغ ۹  عددی ۱۷ هزار و ۹۰۰ تومان و تخم مرغ ۱۵ عددی ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان است.

از سوی دیگر، هر کیلوگرم گوشت قلوه گاه گوسفندی ۱۰۱ هزار و ۲۱۰ تومان، بسته ۵۰۰ گرمی گوشت گوسفندی قیمه‌ای ۱۱۰ هزار و ۸۱۰ تومان، بسته ۵۰۰ گرمی گوشت قیمه ای گوساله ۱۱۱ هزار و ۹۳۰ تومان، گوشت چرخ‌کرده یک کیلویی ۱۶۰ هزار و ۲۱۰ تومان، ران ممتاز گوسفندی یک کیلویی ۱۷۷ هزار و ۳۰۰ تومان، ران ممتاز گوساله یک کیلویی ۱۹۹ هزار و ۸۴۰ تومان است.

همچنین قیمت هر کیسه شیر ۸۰۰ میلی لیتری کم چرب ۶۱۸۰ تومان، شیر نیم چرب بطری یک لیتری ۷۵۰۰ تومان و شیر نیم چرب ۹۴۰ گرمی ۱۵ هزار و ۹۷۰ تومان است.

هر بسته ماست پرچرب ۵۰۰ گرمی ۷۲۰۰ تومان، ماست دبه کم چرب ۲۱ هزار و ۳۸۰ تومان و ماست همزده پرچرب ۲۲۰۰ گرمی ۳۶ هزار و ۵۸۰ تومان است.