۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

احتمال افت چشمگیر صادرات ایران به افغانستان در سال۱۴۰۰ / آینده نامعلوم پیش روی تجار کشور

۲۶ تیر ۱۴۰۰، ۱۷:۰۸
کد خبر: 545873
احتمال افت چشمگیر صادرات ایران به افغانستان در سال۱۴۰۰ / آینده نامعلوم پیش روی تجار کشور

رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان از تشدید بلاتکلیفی تجار دو کشور و نامشخص بودن وضعیت مرز‌های تجاری خبر داد و گفت: با این وضعیت حجم صادرات ایران به افغانستان در سال۱۴۰۰ حتی به رقم سال گذشته هم نخواهد رسید و آینده نامعلومی پیش‌روی تجار است.

اقتصاد آنلاینفاطمه اکبرخانی؛ حدود ۱۰روز از بروز ناامنی در خاک افغانستان و سقوط دو گمرک مرزی یعنی دوغارون و ماهیرود به دست طالبان و توقف تجارت ایران و افغانستان گذشته و همچنان خبری از وضعیت مرز‌ها و شرایط تجارت دو کشور با وجود طالبان منتشر نشده است.

در همین رابطه حسین سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین ضمن ابراز بی‌اطلاعی نسبت به وضعیت مرز‌ها اظهار کرد: بلاتکلیفی تجارت ایران و افغانستان از پنجشنبه هفته گذشته تشدید شده و هنوز خبر موثقی درمورد بازگشایی یا بسته بودن مرز‌ها به ما نرسیده است و درحالی‌که برخی ادعا می‌کنند مشکلی برای از سرگیری تجارت دو کشور نیست، در مقابل تجار ما هنوز امکان صادرات به افعانستان را ندارند.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به وضعیت فعلی درباره میزان صادرات ایران به افغانستان در سال جاری پیش‌بینی کرد: پارسال حجم صادرات ما به این کشور حدود ۲.۹میلیارد دلار بود اما امسال باوجود بیماری کرونا، بروز ناآرامی در افغانستان و همچنین حضور گسترده رقبایی همچون ترکیه با امکانات بسیار بالا در این بازار، به نظر نمی‌رسد میزان صادرات ایران به افغانستان حتی به رقم سال گذشته هم برسد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان تصریح کرد: از طرفی رقابت ایران با برخی کشور‌ها برای ورود به بازار افغانستان به شدت تنگاتنگ شده و از طرف دیگر با وجود طالبان و بلاتکلیفی تجار ما برای از سرگیری صادرات در شرایط جدید، آینده روشنی برای تجارت با افغانستان در سال۱۴۰۰ پیش‌بینی نمی‌شود.

بنابراین باتوجه به اهمیت تجاری و همچنین ارزآوری قابل توجه افغانستان برای ایران و قرار گرفتن این کشور در بین پنج کشور عمده صادراتی ما، چنین پیش‌بینی‌هایی زنگ خطری برای کشور خواهد بود و لازم است دولت در این وضعیت از طریق تقویت صادرات با دیگر مقاصد صادراتی و همچنین عدم ایجاد محدودیت‌های سلیقه‌ای برای تجار، جلوی تبعات کاهش تجارت و میزان ارز صادراتی از افغانستان را بگیرد.