۰ نفر

وزیر اقتصاد؛

تامین مالی از طریق فروش اوراق جلوی رشد فزاینده تورم را گرفت

۲۰ خرداد ۱۴۰۰، ۲:۵۶
کد خبر: 534961
تامین مالی از طریق فروش اوراق جلوی رشد فزاینده تورم را گرفت

وزیر اقتصاد گفت: اگر دولت برای تامین مالی دولت از طریق فروش اوراق اقدام نمی‌کرد، نرخ تورم، ۳۶درصد افزایش می‌یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در همایش نقدی بر مسئولیت، اهداف و وظایف بانک مرکزی اظهار کرد: همه اعتقاد دارند که بانک مرکزی باید استقلال داشته باشد، اما چگونگی آن مهم است و  ما برای آن استقلال عملیات و ابزار قائل هستیم. الزام آن این است که نمی‌تواند بانکدار دولت باشد. اگر بانکدار دولت باشد، باید رابطه‌ای با خزانه داری داشته باشد.

او ادامه داد: دولت می‌خواهد منابع را به سویی ببرد که محرک رشد اقتصادی باشد. در سال ۹۹ بانک مرکزی به تنهایی هدفگذاری تورم را داشته است، اما چرا شکاف وجود دارد، علت آن عدم کفایت یک دستگاه است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: اگر خزانه دولت برای تامین مالی دولت از طریق فروش اوراق اقدام نمی‌کرد، نرخ تورم، ۳۶ درصد افزایش می‌یافت. در صورتی که نرخ بهره بین بانکی با سوء مدیریت مواجه نمی‌شد، تحقق بهبود بازار سهام طوری بود که می‌توانست به بانک مرکزی در عدالت نقدینگی کمک کند.

این مقام مسئول اظهار کرد: با سوء مدیریت در هدایت نقدینگی دو بازار دچار اختلال شدند اما با این وجود بودجه دولت به بانک مرکزی وابسته نشد. سال ۹۹  حتی یک ریال از بانک مرکزی قرض نکردیم.

وزیر اقتصاد گفت: مشکل از آنجا شروع شد که بانک مرکزی در نظارت بر یک بانک مشکل‌دار وتعصب بر روی آن، در اسفندماه ۱۱ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق به این بانک کمک کرد،  در عین حال حاضر نشد به اندازه ۱۱ هزار میلیارد تومان ارز بخرد و بازار سرمایه را نجات بدهد.

او ادامه داد: منابع بانکی باید به سمت و سویی برود که مشکلات را رفع کند. اگر خواستار استقلال بانک مرکزی از دولت هستیم، استقلال قوا را نیز باید رعایت کنیم. در مورد هیات نظارت اختیار داده شده اما پاسخگویی دیده نشده است.