۰ نفر

بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد؛

صادرات در سال گذشته، ۱۵.۴کاهش یافت / رشد ۳۷درصدی صادرات در اسفند۹۹

۱۹ خرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۱۶
کد خبر: 534870
صادرات در سال گذشته، ۱۵.۴کاهش یافت / رشد ۳۷درصدی صادرات در اسفند۹۹

بررسی آمارها نشان می‌دهد صادرات گمرکی کشور در سال۹۹ با کاهش ۱۵.۴درصدی نسبت به سال۹۸، به ۳۴میلیارد و ۹۹۸میلیون دلار رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، بانک‌مرکزی در گزارشی آمار صادرات و واردات گمرکی کشور و همچنین بدهی‌های خارجی (تعهدات بالفعل) کشور را در اسفندماه ۹۹ اعلام کرد.

بر این اساس، ارزش کل صادرات در سال ۹۹ با احتساب میعانات گازی با کاهش ۱۵.۴درصدی نسبت به سال ۹۸ به ۳۴میلیارد و ۹۹۸میلیون دلار رسیده است.

همچنین در اسفند ۹۸، ۲میلیارد و ۷۷۳میلیون دلار برای ۸میلیون و ۷۲۸هزار تن صادرات انجام شده است که در سال ۹۹ با ۳۷درصد رشد به ۳میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار در اسفندماه ۹۹ رسیده است.

ارزش کل واردات در سال ۹۹، با کاهش ۱۱درصدی نسبت به سال ۹۸ به ۳۸میلیارد و ۸۹۳میلیون دلار رسیده است.

 ارزش دلاری واردات گمرکی کشور معادل ۴میلیارد و ۵۷۲میلیون دلار در ازای ۲میلیون و ۹۱۸هزار تن بوده است که به بیشترین میزان خود طی ۱۲ماهه سال ۹۹ رسیده است.

مقایسه این آمار در نسبت به سال ۹۸ نشان می‌دهد که واردات در اسفند ۹۹ نسبت به اسفندماه ۹۸ با رشد ۲۰.۴۷درصدی به از ۳میلیارد ۷۹۵ دلار برای واردات ۲میلیون ۹۶۲هزارتن به این میزان رسیده است.

6

7

بررسی بدهی‌های خارجی کشور نشان می‌دهد که تا پایان اسفندماه ۹۹، یک میلیارد و ۹۶۶میلیون دلار بدهی خارجی کوتاه‌مدت و ۷میلیارد و ۱۷۶میلیون بدهی خارجی میان‌مدت و بلندمدت برای کشور ثبت شده است که به ترتیب رشد ۶.۹درصدی و منفی ۴.۲ درصدی را نسبت به پایان اسفند ۹۸ نشان می‌دهد.

8

لازم به ذکر است براساس آمار سال گذشته، تا پایان اسفندماه ۹۸، یک میلیارد و ۸۳۹میلیون دلار بدهی کوتاه‌مدت و ۷میلیارد و ۴۹۲میلیون دلار بدهی خارجی میان‌مدت و بلند‌مدت برای کشور ثبت شده بوده است.

9

همچنین تا پایان اسفندماه ۹۹، یک میلیارد و ۶۴۴میلیون یورو بدهی خارجی کوتاه‌مدت و حدود ۶میلیارد یورو بدهی خارجی کوتاه‌مدت و بلندمدت براساس بررسی سررسید اولیه بدهی‌ها ثبت شده است که به ترتیب رشد ۱۷.۸درصدی و رشد منفی ۱۱.۶درصدی را نسبت به پایان اسفندماه ۹۸ نشان می‌دهد.

10

براساس آمار بانک‌مرکزی تا پایان اسفندماه ۹۸، یک میلیارد و ۳۹۵میلیون یورو بده یخارجی کوتاه‌مدت و ۶میلیارد و ۷۹۳میلیون یورو بدهی میان‌مدت و بلندمدت برای کشور ثبت شده بود.

11