۰ نفر

جزییات تورم در اردیبهشت ماه؛

هزینه خانوارها چقدر افزایش یافت؟ / تورم گوشت منفی شد

۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۰۴
کد خبر: 530123
هزینه خانوارها چقدر افزایش یافت؟ / تورم گوشت منفی شد

گزارش های رسمی نشان می دهد که در ماه گذشته شش گروه خوراکی افزایش هزینه بیش از ۷۰ درصدی را به خانوار تحمیل کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سال ۱۴۰۰ با افزایش تورم در سه شاخص ماهانه، سالانه و نقطه به نقطه در فروردین‌ماه کلید خورد و به نحوی بود که تورم نقطه به نقطه که بیانگر میزان افزایش هزینه خانوارها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است تا مرز ۵۰ درصد پیش رفت.

گزارشی که اخیرا در رابطه با تورم اردیبهشت ماه منتشر شد از این حکایت داشت که روند افزایشی تورم نقطه به نقطه متوقف و حدود ۲.۶ کاهش داشته است، ولی تورم سالانه همچنان به روند افزایشی ادامه داده و با رشد بیش از دو درصدی به ۴۱ درصد رسیده بود.

افزایش ۴۶.۹ درصدی هزینه خانوارها

اما بررسی جزییات گزارش تورم در اردیبهشت ماه نشان می‌دهد که هزینه خانوارهای ایرانی در تامین کالا و مواد خوراکی نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۴۶.۹ درصد به طور متوسط افزایش دارد.

روغن و چربی ها همچنان در صدر گرانی

در این افزایش شش گروه کالایی بالای ۷۰ درصد گران شده است؛ به طوری که «روغن‌ها و چربی‌ها» مانند ماه‌های قبل همچنان بیشترین افزایش هزینه را برای خانوارها داشته و ۱۰۸.۸ درصد گران شده است.

این در حالی است که اخیر هم وزارت صمت افزایش حدود ۳۰ درصدی قیمت روغن را اعلام کرده است.

در سایر اقلام نیز گروه «چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آبمیوه» ۷۸.۴، «شیر، پنیر و تخم مرغ» ۷۵.۳، «ماهی و صدف داران» ۷۳.۱، «گوشت قرمز و ماکیان»۷۲.۹ و گروه «گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن» نیز ۷۲.۹ درصد گران شده است.

ارزانی موبایل تورم ارتباطات را کاهش داد

کمترین میزان افزایش قیمت کالا نسبت به پارسال مربوط به گروه ارتباطات است که ۱۳.۸ اعلام و البته تورم ماهانه آن نیز منفی شده است ، در این گروه قیمت تلفن همراه موثر است که بازار در ماه اخیر شاهد کاهش قیمت تلفن همراه و سایر اقلام این گروه و حتی فعالان بازار از به کف رسیدن قیمت ها خبر داده بودند.

در سایر کالاها نیز می‌توان به افزایش هزینه ۶۹.۶ درصدی گروه «شکر، مربا، عسل و شکلات و شیرینی»، رشد ۶۷.۶ درصدی میلمان و لوازم خانگی»اشاره کرد.

کدام کالاها ارزان شد؟

اما در فاصله فروردین‌ماه تا اردیبهشت‌ماه برخی کالاها با تورم منفی مواجه شدند که می‌توان به نان و غلات با ۱.۲-درصد، گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن ۰.۴-،گوشت قرمز و ماکیان ۰.۸ -درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۰.۵-،میوه و خشکبار ۱۰.۳-،سبزیجات  ۰.۹ - و ارتباطات ۱.۵ درصد اشاره کرد.

در رابطه با تورم سالانه نیز بیشترین میزان به گروه حمل و نقل با ۶۵.۱، روغن و چربی‌ها ۶۱.۳ و مبلمان و لوازم خانگی با ۵۳.۷ درصد اختصاص دارد.