۰ نفر

پیشنهاد ۵۰میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول برای مهار کرونا

۱ خرداد ۱۴۰۰، ۷:۳۹
کد خبر: 529729
پیشنهاد ۵۰میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول برای مهار کرونا

صندوق بین المللی پول روز جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، از یک طرح پیشنهادی ۵۰ میلیارد دلاری برای پایان دادن به بحران کرونا خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، صندوق بین المللی پول روز جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، از یک طرح پیشنهادی ۵۰ میلیارد دلاری برای پایان دادن به بحران کرونا خبر داد.

بر اساس این طرح پیشنهادی حداقل ۴۰ درصد جمعیت جهان باید تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی واکسینه شوند و این رقم تا نیمه اول ۲۰۲۲ باید به ۶۰ درصد برسد.

مسئولین این صندوق می گویند عمل به پیشنهاد آنها موجب تزریق ۹ تریلیون دلار تا سال ۲۰۲۵ به اقتصاد جهانی است که به طور بالقوه بیشتر سود آن نصیب کشورهای ثرتمند خواهد شد.

گفته می شود بحران کرونا تا کنون مسئول مرگ ۳.۵ میلیون نفر در سرتاسر جهان بوده است. پیش بینی ها نشان دهنده عدم توازن جهانی در دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی در میان فقرا و اغنیا است. این عدم توازن به گفته مسئولین صندوق بین المللی پول ریسک بزرگی متوجه جهان می کند.

«کریستالینا جورجیوا» مدیر صندوق بین المللی پول، این مطالب را روز جمعه، در نشست مشترک کمیسیون اروپا و کشورهای گروه ۲۰ در «رُم» مطرح کرد.

وی عنوان کرد؛ اقتصادهای پیشرفته در صورت مشارکت در این سرمایه گذاری، به احتمال زیاد شاهد بزرگترین بازگشت سرمایه گذاری خدمات عمومی در تاریخ معاصر خواهند بود که می تواند معادل ۴۰ درصد تولید تاخالص ملی بوده و حدود یک تریلیون دلار به درآمدهای مالیاتی اضافه کند.

اجرای این برنامه به ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز خواهد داشت که ۳۵ میلیارد آن توسط کشورهای ثروتمند و ۱۵ میلیارد باقیمانده از طریق وام های بانک های توسعه بین المللی به سایر کشورها تامین خواهد شد. کشورهای گروه ۲۰ هم اکنون نیاز به هزینه کردن نزدیک به ۲۲ میلیارد دلار برای خروج از بحران کرونا را پذیرفته اند. بدین ترتیب برای رسیدن به سهم ۳۵ میلیاردی هنوز ۱۳ میلیارد دیگر باقی است.

این برنامه خواهان کمک مالی،اهدای واکسن، رفع موانع مرزی بر سر راه واکسن و مواد اولیه آن و حدود ۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای توسعه زیرساختهای جهانی تولید واکسن شده است.

صندوق بین المللی پول پیش‌بینی می کند که کشورهای ثروتمند حتی در صورت اولویت دادن به واکسیناسیون شهروندان خود، هنوز بتوانند یک میلیارد دوز واکسن را تا اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی در اختیار کشورهای فقیر قرار دهند.

پیش‌بینی صندوق بین المللی پول  نشان می دهد بدون این کمک‌ها کشورهای در حال توسعه نخواهند توانست تا پایان سال ۲۰۲۲ همه گیری بیماری کرونا را تحت کنترل درآورند.