۰ نفر

براساس آمار منتشر شده؛

ناکامی عربستان در کاهش تورم

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۴۱
کد خبر: 529616
ناکامی عربستان در کاهش تورم

نرخ تورم عربستان پس از دو ماه کاهش مجددا در مدار صعودی قرار گرفت.

به گزارش تریدینگ اکونومیکس، متوسط شاخص بهای مصرف‌کننده در بزرگترین اقتصاد جهان عرب تا پایان ماه آوریل به ۵.۳ درصد رسید که نسبت به بازه مشابه منتهی به ماه قبل ۰.۴ درصد افزایش یافته و کمترین تورم ثبت شده چهار ماه اخیر در این کشور بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در بین بخش های مختلف، بیشترین تورم مربوط به حمل و نقل با ۱۴.۹ درصد بوده است و پس از این بخش، ارتباطات با ۱۳.۵ درصد و لوازم منزل با ۷.۴ درصد قرار دارند. از طرف دیگر کمترین تورم مربوط به آموزش با منفی ۴.۲ درصد بوده است و پس از این بخش، آب و برق با ۱.۲ درصد درصد قرار دارد.

متوسط نرخ تورم عربستان در سال قبل ۳.۳ درصد بود که روند افزایشی آن به ویژه از نیمه دوم سال همزمان با بیشتر شدن شیوع کرونا، تعطیلی کسب و کارها و اجرایی شدن لایحه مالیات بر ارزش افزوده در این کشور شدت گرفت و باعث شد تا نرخ تورم به سطحی بالاتر از سطح هدفگذاری شده توسط بانک مرکزی این کشور برسد. 

با توجه به کاهش درآمدهای دولت و سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی، عربستان اعلام کرده نرخ مالیات بر ارزش افزوده را به ۱۵ درصد افزایش داده است. کسری بودجه دولت عربستان در ماه های اخیر همواره صعودی بوده و میزان ذخایر ارزی این کشور نیز در ماه می به یکی از پایین ترین سطوح خود در طول یک دهه اخیر رسید.

بر مبنای ماهانه، نرخ تورم عربستان در این ماه  مثبت ۰.۱ درصد اندازه گیری شده است که نسبت به ماه قبل ۰.۲ درصد بیشتر شده است. متوسط نرخ تورم عربستان در بازه زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ معادل ۲.۵۲ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به ژوئیه ۲۰۰۸ با ۱۱.۱ درصد و کمترین تورم ثبت شده مربوط به فوریه ۲۰۱۹ با منفی ۲.۲ درصد بوده است.