۰ نفر

سال گذشته؛

چند درصد منابع هدفمندی یارانه‌ها محقق شد؟

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۰۹
کد خبر: 524597
چند درصد منابع هدفمندی یارانه‌ها محقق شد؟

مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها از تحقق 70 درصدی منابع هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال گذشته خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، امید حاجتی، با اشاره به جزییات میزان منابع قانون هدفمند سازی یارانه‌ها در سال 99 اظهارداشت: سال گذشته پیش بینی می‌شد که کل منابع حاصل هدفمندی یارانه‌ها در بودجه، 250 هزار میلیارد تومان وصول شود که از این میزان 70 درصد معادل 174 هزار میلیارد تومان محقق شد.

مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها تاکید کرد: سال گذشته 66 درصد از محل فروش داخلی فرآورده‌های نفتی بالغ بر 51 هزار 177 میلیارد تومان حاصل شد، سهم فروش صادرات فرآورده‌های نفتی با لحاظ مابه التفاوت ارزش خوراک تحویلی و فرآورده‌های دریافتی از پالایشگاه‌ها نیز بیش از 49 هزار میلیارد تومان معادل 55 درصد محقق شد.

وی افزود:  بالاترین درصد تحقق منابع تبصره 14 قانون بودجه ناشی از هدفمند سازی یارانه ها از محل فروش گاز طبیعی با احتساب عوارض گازرسانی و مالیات بر ارزش افزده با تحقق 109 درصدی معادل 32 هزار 762 میلیارد تومان بود. فروش صادرات داخلی و صادرات برق و سایر دریافتی‌ها 101 درصد، سوخت نیروگاه‌ها 47 درصد، خوراک میعانات گازی و پتروشیمی‌ها 54 درصد و فروش آب 56 درصد محقق شد.

مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها در پاسخ به این سوال که چرا حدود بخشی از منابع و مصارف قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در سال 99 محقق نشد؟، بیان داشت: حدود 30 درصد منابع سال 99 بدست نیامد که عمدتاً به دلیل آثار تحریم های ظالمانه بر درآمد صادرات فرآورده‌های نفتی و کاهش درآمد فروش داخلی فرآورده های نفتی ایجاد شد.

وی در مورد اینکه چرا بخش زیادی از منابع ناشی از صادرات فرآورده های نفتی به سازمان هدفمند سازی یارانه ها واریز نمی شود و یا به آن سازمان نمی‌رسد، تصریح کرد: شرکت ملی نفت مدعی است به میزان ارز برگشتی، صادرات انجام شده و سهم سازمان هدفمندی یارانه ها را پرداخت کرده است. بنابراین بخش مهم مربوط به تسعیر یا وقفه منابع ارزی توسط بانک مرکزی است.

حاجتی در مورد اولویت بندی مصارف هدفمندی یارانه‌ها با توجه به عدم تحقق بخشی از منابع گفت:‌ پارسال 174 هزار و 851 میلیارد تومان کل مصارف بوده که برای پرداخت یارانه های نقدی و مستمری خانوارهای واجد شرایط، پرداخت هزینه های اجتناب ناپذیر که ماهیت حقوق دارند شامل مستمری بگیران دستگاه ها و نهادهای حمایتی و نیز اجرای سایر تکالیف و الزامات قانونی که تا این لحظه به درستی و با دقت انجام شده، هزینه شد.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که کسری منابع سال 99 برای پرداخت یارانه چگونه تامین شد؟ تصریح کرد:‌ کسری منابع سال گذشته از طریق مدیریت در مصارف و با توجه به اولویت های ضروری انجام شده است.

وی در مورد اینکه چرا دولت در لایحه بودجه سال 1400 پیشنهاد اخذ تنخواه و انتشار اوراق را برای پرداخت مصارف سازمان هدفمند سازی یارانه ها را داده است؟ خاطرنشان کرد:  این بخش از قانون بودجه (تبصره 14) که امسال و با پیشنهاد دولت و تصویب مجلس ابلاغ شد، به این سازمان کمک می‌کند که در صورت عدم تحقق به‌موقع منابع از ظرفیت های مذکور برای پرداخت‌های منظم و به موقع هزینه های اجتناب ناپذیر استفاده شود.

وی در مورد نحوه ثبت نام جاماندگان از یارانه نقدی سرپرستان خانوار، خود انصرافی ها، یارانه معیشتی و حذف دهک‌های با درآمد بالا طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، گفت: حذف دهک‌های با درآمد بالا که تکلیف قانونی وزارت رفاه در سال گذشته بوده را می‌توان از مسئولان ذیربط پیگیری کرد. امسال هم وزارت رفاه و سازمان هدفمندی یارانه ها پس از ابلاغ آیین نامه اجرایی تبصره 14 نسبت به ثبت نام و پرداخت به واجدین شرایط دریافت یارانه اقدام خواهد کرد. البته این موارد مشروط به تحقق منابع مورد نیاز است.