۰ نفر

مرکز آمار اعلام کرد؛

بالاترین دهک درآمدی بیش‌ترین تورم نقطه‌ای را تجربه کرد / فاصله ٨.٣درصدی تورم دهک‌های درآمدی

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۳:۱۰
کد خبر: 523176
بالاترین دهک درآمدی بیش‌ترین تورم نقطه‌ای را تجربه کرد / فاصله ٨.٣درصدی تورم دهک‌های درآمدی

براساس گزارش مرکز آمار تورم نقطه‌ای خانوارهای کل کشور در فروردین برابر با ۴۹.۵درصد بوده‌ است.

به گزارش اقتصادآنلاین، مرکز آمار گزارش داد: نرخ تورم سالانه کشور در فروردین ماه ١٤٠٠ برابر ٣۸.۹ درصد گزارش شده‌است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٣٧.٥ درصد برای دهک اول (پایین‌ترین دهک درآمدی) تا ٤٥.٨ درصد برای دهک دهم نوسان دارد.بر این اساس فاصله تورمی دهک‌های درآمدی در فروردین به ۸.۳ درصد رسید که نسبت به ماه گذشته ۰.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

تورم نقطه‌ای پایین‌ترین دهک درآمدی در اولین ماه سال جدید برابر با ۵۰.۳ درصد بوده‌؛ به بیان دیگر هزینه این گروه از خانوار نسبت به فروردین سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته‌است.  تورم نقطه‌ای بالاترین دهک درآمدی در فروردین نیز ۵۲.۷ درصد گزارش شده‌؛ به بیان دیگر هزینه بالاترین دهک نسبت به پایین‌ترین دهک درآمدی طی یک سال گذشته با افزایش بیش‌تری همراه بوده‌است.

این در حالی است که تورم نقطه‌ای خانوارهای کل کشور در فروردین برابر با ۴۹.۵ درصد بوده‌است. تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها در حالی برای پایین‌ترین دهک برابر با ۶۳.۴ درصد بوده‌ که این میزان برای بالاترین دهک درآمدی ۶۱.۳ درصد گزارش شده‌است.

در نقطه مقابل تورم کالاهای غیرخوراکی برای پایین‌ترین و بالاترین دهک درآمدی به ترتیب برابر با ۳۷.۲ و ۵۰.۶ درصد گزارش شده‌است. به بیان دیگر هرچند بالاترین دهک درآمدی تورم بیش‌تری را تجربه کرده‌ اما هزینه معیشت خانوارهای کم‌درآمد (خوراک و آشامیدنی) با افزایش بیش‌تری همراه بوده‎‌است.