۰ نفر

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم؛

رشته‌هایی که بعد از فارغ التحصیلی جیب‌تان را پر پول می‌کند

۲۷ فروردین ۱۴۰۰، ۸:۲۳
کد خبر: 520875
رشته‌هایی که بعد از فارغ التحصیلی جیب‌تان را پر پول می‌کند

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم درباره میزان اشتغال و حقوق برخی از رشته‌های پرطرفدار بعد از زمان فارغ التحصیلی توضیح داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد سعید سیف، مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم  اظهار کرد: بالا رفتن نرخ بیکاری به ویژه در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی وزارت علوم را بر آن داشت تا ضمن به روز رسانی دروس دانشگاهی و متناسب‌سازی آن‌ها با نیاز‌های جامعه، دوره‌های مهارت‌آموزی را به صورت گسترده به جریان بیندازد.

او افزود: در کنار این فعالیت طرح پایش رصد اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کلید خورد تا وزارت علوم براساس آن بتواند اطلاعات مفیدی از بازار کسب‌وکار به دست آورد و علاوه بر بهبود برنامه‌ها، با مشاوره‌های شغلی، دانشجویان را به سوی بازار کار مناسب هدایت کند.

سیف تصریح کرد: مطابق جدیدترین طرح پایش وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان وزارت علوم میزان اشتغال دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقاطع مختلف تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) رشد داشته است و این موضوع نشان می‌دهد فعالیت‌ها برای توانمندسازی و اشتغال‌زایی دانشجویان ساماندهی شده  همچنین ایجاد و توسعه مراکز هدایت شغلی و کاریابی‌های تخصصی کارساز بوده است؛ البته در این میان نمی‌توان از تاثیر برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی و کارآموزی دانشگا‌ها در سال‌های اخیر چشم‌پوشی کرد.

او ادامه داد: وزارت علوم، اشتغال فارغ‌التحصیلان مقاطع مختلف را به طور نمونه برای ۱۴ رشته، به کمک داده‌های ثبت شده در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی رصد کرد و مطابق آن، دانش‌آموختگان رشته‌های فنی و مهندسی، علوم انسانی و علوم پایه به ترتیب دارای بیشترین نرخ اشتغال و دانش‌آموختگان رشته هنر بالاترین نرخ بیکاری هستند.

سیف درباره رشته‌های دارای بازار کار تصریح کرد: کافی است قدری بیشتر در طرح پایش وزارت علوم دقیق‌تر شویم، اینگونه به خوبی مشخص است که رشته مهندسی کامپیوتر، برق و حسابداری در مقطع کارشناسی؛ رشته‌های مهندسی مکانیک، حسابداری و مهندسی برق در مقطع کارشناسی ارشد و رشته‌های مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر و مواد در مقطع دکتری بالاترین میزان اشتغال را دارند و می‌توان گفت رشته‌های پرطرفدار با بازارکار مشخص هستند.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم با اشاره به درصد اشتغال رشته‌های مختلف در مقطع کارشناسی براساس طرح پایش در سال ۹۹ اظهار کرد: نمودار منتشر شده از سوی وزارت علوم نشان می‌دهد که در مقطع کارشناسی رشته‌هایی مثل تاریخ (۳۲.۶ درصد)، مهندسی هوافضا (۳۷.۳ درصد)، روانشناسی (۳۹.۹ درصد)، فیزیک (۴۰.۵ درصد)، آموزش زبان انگلیسی (۴۳.۹ درصد) و حتی حقوق (۴۴.۴ درصد) پایین‌ترین درصد اشتغال را (در میان آن ۱۴ رشته منتخب بررسی طرح) دارند.

او گفت: البته اعداد بالا به معنی بیکاری سایر فارغ التحصیلان رشته‌های فوق نیست چرا که بسیاری در حال ادامه تحصیل هستند یا خود جویای کار نبوده اند همچنین طبیعتا برای اظهار نظر قطعی و کامل باید تمام رشته‌ها به صورت گسترده  اطلاعات را مورد بررسی قرار دهند.

او درباره درصد اشتغال رشته‌های مختلف در مقطع کارشناسی ارشد براساس طرح پایش در سال ۹۹گفت: در مقطع کارشناسی ارشد رشته‌های تاریخ (۴۲.۲ درصد)، اقتصاد (۴۳ درصد) و مهندسی هوافضا (۵۲.۲ درصد) و در مقطع دکتری رشته‌های مهندسی هوافضا (۴۰.۵ درصد)، آموزش زبان انگلیسی (۶۰ درصد) و تاریخ (۶۱.۱ درصد) درصد اشتغال پایین‌تری دارند و این آمار متناسب با کل دانش‌آموختگان آن مقطع آموزشی است.