۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

همه چیز درباره یارانه رمضان!

۲۷ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۰۶
کد خبر: 520587
همه چیز درباره یارانه رمضان!

در ماه رمضان سال جاری علاوه بر سود سهام عدالت، 3 یارانه نیز از جمله واریزی‌های دولت به حساب مشمولان خواهد بود.

اقتصاد آنلاین سیده زهرا محمودی؛ در ماه رمضان امسال، دولت در مجموع 4واریزی به حساب مشمولان خواهد داشت که عبارت است از؛ یارانه رمضان، یارانه معیشتی بنزین، یارانه نقدی و سود سهام عدالت که در ذیل به توضیح مشمولان هر یک از این پرداختی‌ها و مبلغ آنان خواهیم پرداخت.

1) یارانه رمضان

اولین واریزی ماه رمضان سال جاری، یارانه رمضان خواهد بود؛ این یارانه به حساب افرادی که دارای خودرو، شغل و مسکن به طور همزمان نباشند، پرداخت می‌شود. یارانه معیشتی رمضان ساعت24 چهارشنبه به حساب 60میلیون نفر از مشمولان واریز شد.

همچنین گفتنی است که افرادی که دو واحد مسکونی، خودرو سواری با ارزش بیش از 300میلیون تومان، خودرو عمومی با ارزش بیش از 400میلیون تومان، مسکن گرانتر از یک میلیارد و 200میلیون تومان در تهران و کلان شهرها و واحد مسکونی گران‌تر از 900میلیون تومان در سایر شهرها داشته باشند، یارانه رمضان نگرفته‌اند.

البته موارد یادشده تنها شروط نیست؛ کارفرمایانی که بیش از 3بیمه‌پرداز دارند، افرادی که بیش از سه سفر غیر زیارتی خارجی رفته باشند و نیز شهروندانی که درحال بازپرداخت اقساط تسهیلات بانکی با مبلغ بیش از 300میلیون تومان باشند، از مشمولان یارانه معیشتی رمضان نبوده‌اند.

چرا یارانه رمضان کم واریز شد؟

خبر یارانه رمضان یکی از خبرهایی بود که طی روزهای اخیر در فضای مجازی دست به دست می‌شد؛ این یارانه ساعت ۲۴ روز ۲۵فروردین به حساب ۶۰میلیون ایرانی واریز شد؛ اما بسیاری از مبلغ واریزی ناراضی بودند.پیش از واریز یارانه گفته می‌شد که قرار است ۲۵هزار میلیارد ریال به حساب ۶۰میلیون ایرانی واریز شود و مبلغ آن نیز برابر با مبلغ یارانه معیشتی است؛ اما پیام‌های مخاطبین اقتصاد آنلاین حاکی از چیز دیگری بود.

به گفته بسیاری، مبلغ یارانه واریزی کمتر از یارانه معیشتی بوده است؛ برای مثال یکی از مخاطبان نوشت: " من خانواده ۴نفره هستم یارانه معیشتی ماه رمضان مبلغ ۱۵۳۰۰۰ تومان واریز کردند و در واقع باید ۱۷۲ هزار تومان واریز میشد." مبلغ‌های واریزی، واکنش‌های منفی بسیاری به دنبال داشت؛ اقتصاد آنلاین نیز در پی این موضوع به بررسی علت این امر پرداخته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، از ابتدا قرار نبوده تا مبلغ یارانه معیشتی و یارانه رمضان برابر باشد و این موضوع تنها شایعه بوده و این دو یارانه کاملا جدا از هم هستند؛ بر این اساس مقرر شده بود تا ۲۵هزار میلیارد ریال بین ۶۰میلیون نفر توزیع شود؛ در این بین خانوارهایی که تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار داشتند، تقریبا نفری ۵۲هزار تومان و سایر خانوارهایی که تحت پوشش هیچ نهادی نبودند نیز نفری ۳۸هزار تومان دریافت کردند. با این حال بازهم مبلغ یادشده، مغایر با مبلغ واریزی است؛ چرا که براساس گفته‌ها، خانوارهای دو نفره ۹۷هزار تومان،  خانواده‌های سه نفره ۱۲۵هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۵۳هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره ۱۸۰هزار تومان دریافت کردند.

2) یارانه معیشتی بنزین

از دیگر یارانه‌هایی که در ماه رمضان به حساب سرپرست خانوارها واریز می‌شود، می‌توان به یارانه معیشتی بنزین اشاره کرد؛ این یارانه از آذر ماه98 و همگام با افزایش قیمت بنزین به برخی از خانوارها اختصاص یافت و حال مرحله هجدهم این یارانه پیش از نیمه اردیبهشت ماه سال جاری به حساب مشمولان آن واریز می‌شود.

مبلغ یارانه بنزین نیز مانند مبلغ یارانه رمضان است و افراد بر حسب تعداد اعضای خانواده خود یارانه دریافت خواهند کرد.

3) یارانه نقدی

آخرین یارانه ماه مبارک رمضان یارانه نقدی خواهد بود؛ این یارانه در اواخر ماه رمضان به حساب سرپرست خانواده‌هایی که مشمول این یارانه هستند واریز می‌شود؛ مبلغ یارانه نقدی مانند سال‌ها و ماه‌های گذشته همان 45هزار و 500نفر برای هر فرد خواهد بود.

مرحله دوم سود سهام عدالت نیز در ماه رمضان واریز می‌شود

مرحله اول سود سهام عدالت در اسفند ماه سال گذشته واریز شد؛ مرحله دوم این سود نیز تا پایان ماه رمضان به دارندگان این سهام اعطا خواهد شد؛ البته باید گفت که از 50میلیون نفری که دارنده سهام عدالت هستند، فقط 43میلیون نفر در مرحله اول سود دریافت کردند و 7میلیون نفر باقی‌مانده، در صورتیکه مشکل خود را برطرف کنند، مشمول سود سهام عدالت می‌شوند.

مبلغ سود سهام عدالت چه قدر است؟

هر فرد باتوجه به میزان سهامی که در اختیار دارد، سود متفاوتی دریافت می‌کند؛

افرادی که سهام عدالت یک میلیون دارند، 180هزار تومان سود دریافت خواهند کرد.

98هزار تومان سود به حساب افرادی که سهام عدالت 532هزار تومانی دارند واریز می‌شود.

سود واریزی برای افرادی که سهام عدالت 492هزار تومانی دارند، 91هزار تومان خواهد بود.

همچنین کسانی که سهام عدالت 452هزار تومانی دارند، 84هزار تومان سود دریافت می‌کنند.