۰ نفر

نواقص مرحله جدید اجرای همسان‌سازی؛

مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان کی پرداخت می‌شود؟

۲۳ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۱۷
کد خبر: 519856
مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان کی پرداخت می‌شود؟

برخی از بازنشستگان در مرحله جدید اجرای همسان‌سازی، مبلغ کمتری از رقم پیش‌بینی شده را دریافت کردند پیگیری‌ها نشان می‌دهد که این مشکل، فقط برای تعدادی از بازنشستگان تامین اجتماعی به علت مشکلات فنی سامانه رخ داده و در اردیبهشت ماه قرار است ما به التفاوت حقوق آنها پرداخت شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بازنشستگان جزو گروه‌های کم برخوردار جامعه هستند که حمایت از آنها با همسان‌سازی و متناسب سازی حقوق در دولت تدبیر و امید عملی شد. مطالبه هشت ساله‌ای که در طول این سال‌ها بر زمین مانده بود با تعیین تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در فروردین ۹۹ مطرح شد و با دستور رییس جمهوری در دستور کار قرار گرفت.

براساس قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی، اولین مرحله متناسب سازی در مردادماه سال ۹۹ اجرایی شد و حقوق ماهانه مستمری بگیران این سازمان بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافت، به این صورت که بازنشستگان با ۳۰ سال خدمت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و با ۳۵ سال خدمت، سه میلیون تومان دریافت می‌کنند.

مرحله دوم متناسب سازی حقوق بازنشستگان در آخرین روزهای اسفندماه با واریز مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به صورت علی الحساب به حساب سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفراز بازنشستگان اجرا شد.

رییس سازمان برنامه بودجه سال گذشته پس از اجرای مرحله دوم متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: در سال ۱۴۰۰ هم باز رقم‌هایی در جهت همسان سازی حقوق‌های این افراد اضافه خواهیم کرد.

در ماه جاری پس از آنکه واریزی‌های تامین اجتماعی آغاز شد، بازنشسته‌ها که انتظار داشتند رقم حقوق آنها با توجه به افزایش دستمزد و لحاظ کردن قانون همسان سازی رشد قابل توجهی داشته باشد، شوکه شدند و اعتراضاتی در این خصوص در رسانه‌ها منتشر شد.

البته مسئولان ذیربط در این خصوص توضیحاتی را ارایه کردند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه هجدهم فروردین ماه در گفت و گوی اینستاگرمی اظهارداشت: نگرانی بابت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشگری، کشوری و تامین اجتماعی در سال جاری وجود ندارد و منابع لازم برای آن پیش‌بینی شده است؛ در همین راستا نیز قرار است بنا به درخواست بازنشستگان، به‌زودی لایحه‌ای در رابطه با دائمی شدن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به مجلس ارائه شود.

وی در ادامه با اشاره‌ به اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی در خصوص نحوه اجرای همسان سازی حقوق آنان با شاغلین، توضیح داد: بر اساس بند (و) قانون بودجه، ۵۰ هزار میلیارد تومان برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان پیش بینی شده بود که ۳۲ هزار میلیارد تومان آن برای بازنشستگان تامین اجتماعی و ۱۸ هزار میلیارد تومان برای بازنشستگان لشگری و کشوری اختصاص داده شد.

«محمد باقر نوبخت» افزود: در سازمان برنامه و بودجه مبلغ مربوط به بازنشستگان لشگری و کشوری، به طور کامل توزیع کردیم و تاثیر آن محسوس بود. اما در مورد ۳۲ هزار میلیارد تومان منبع متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، مسئولان مربوطه، حدود ۳۰ درصد از منابع را توزیع کردند که در نتیجه بازنشستگان این بخش احساس کردند کمتر دریافت کردند.

وی  با بیان اینکه ما برای حل مشکل بازنشستگان تامین اجتماعی در پایان سال گذشته ۶ هزار میلیارد تومان در اختیار این سازمان قرار دادیم، افزود: برای سال۱۴۰۰ به جای ۳۲ هزار میلیارد تومان ۹۰ هزار میلیارد تومان برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پیش بینی شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در گفت و گو با رسانه ملی گفت: صدور احکام افزایش دستمزد سال ۱۴۰۰ بازنشستگان تامین اجتماعی در حوزه ۶۰ درصد حداقل بگیران هیچ مشکلی پیش نیامده است.

«محمد شریعتمداری» افزود: اما برخی از متوسط بگیران با اشکال نرم افزاری در سازمان تامین اجتماعی مواجه شده اند، بنابراین امکان دارد در فروردین ماه به بخشی از آنها رقم‌هایی متناسب با مصوبه هیات امنا پرداخت نشده باشد.

وی اظهارداشت: سازمان تامین اجتماعی اطلاعیه داده است که تمام تلاش خود را برای اصلاح نرم افزار انجام دهد و مابه التفاوت و رقم قطعی این بخش از معدود دریافت کنندگان بازنشستگان متوسط بگیر که سقف پرداختی آنها به رقم مورد انتظار نرسیده است در اردیبهشت ماه پرداخت خواهد شد و مشکل برطرف می‌شود.

البته باید توجه داشته باشیم که افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی دو بخش است و قسمتی مربوط به تصویب هیات امنای سازمان تامین اجتماعی و بخشی نیز مربوط به مصوبه هیات وزیران است.

براساس این گزارش در جلسه ۱۸ فروردین سال ۱۴۰۰ به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزایش مستمری بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۰ توسط هیات وزیران پذیرفته شد و بیست و یکم فروردین ماه این مصوبه به دستور اسحاق جهانگیری ابلاغ شد از ابتدای فروردین سال ۱۴۰۰ کلیه مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی و مجموع مستمری بازماندگان مشمولان قانون تأمین اجتماعی که تا پایان سال ۱۳۹۹ برقرار شده است، برای دریافت کنندگان حداقل مستمری، از کارافتادگی جزیی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه برقرار شده به میزان ۳۹ درصد و برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری، به میزان ۲۶ درصد (به علاوه مبلغ ثابت دو میلیون و ۴۸۳ هزار و ۵۵۰ ریال) افزایش می‌یابد.