۰ نفر

یک مقام مسئول توضیح داد؛

حضور در پیمان‌های بین المللی مؤثرترین راه برون‌رفت از تحریم‌ها

۱۳ فروردین ۱۴۰۰، ۱۳:۴۳
کد خبر: 517170
حضور در پیمان‌های بین المللی مؤثرترین راه برون‌رفت از تحریم‌ها

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: با توجه به تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، مؤثرترین راه برون رفت از این تنگناها، حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صداوسیما، هرویک یاریجانیان افزود: بعد از اجرایی شدن موافقت‌نامه تجارت ترکیبی با اوراسیا اگر بتوانیم سند راهبردی همکاری با چین را اجرایی کنیم این اقدام یکی از بهترین روش‌ها برای غلبه بر محدودیت‌های تحریمی خواهد بود.

وی اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم در همکاری با کشورهای دوست، طرح‌های توسعه‌ای و زیرساختی خود را بهتر و روانتر انجام دهیم نیاز به سندهای راهبردی مانند سند راهبردی همکاری با چین داریم تا بتوانیم چارچوب همکاری‌ها را مشخص کنیم.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران بر اساس نیازهای ما در بخش‌های مختلف صنعت نفت و گاز، پتروشیمی، معدن، طرح‌های زیرساختی و طرح‌های عمرانی صورت می‌پذیرد گفت: اساس این همکاری‌ها دو طرفه است و وقتی از همکاری با چین صحبت می‌کنیم از کشوری حرف می‌زنیم که پرشتاب‌ترین اقتصاد بزرگترین اقتصاد رو به رشد را داراست ضمن اینکه قرار است بر اساس این سند ما هم صادرات خوبی به این کشور داشته باشیم.

یاریجانیان افزود: برخی می‌گویند اگر قرار است چین به اقتصاد ما ورود کند اقتصاد ما را تصاحب می‌کند در حالی که این گونه نیست و قرار است با این کشور همکاری مشترک دوجانبه داشته باشیم و به نظر من بهترین گزینه همکاری در دنیای امروز، کشور چین می‌تواند باشد.

وی ادامه داد: امروز ۱۲۴ شرکت از ۵۰۰ شرکت برتر دنیا چینی هستند از این رو پیوند ما با این اقتصاد شکوفا، اتفاقات خوبی را برای کشورما رقم خواهد زد.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه صنایع کشورما در این چند سال قواره خودرا پیدا کرده اند گفت: برای شکوفایی بیشتر و عبور از این مرحله تحریمی نیاز به یک شریک اقتصادی داریم که چین با توانمندی‌های بیشمار خود می‌تواند جایگزین کشورهای غربی شود که در این چند سال ما را تحریم کرده‌اند.

یاریجانیان افزود: کشور چین دومین اقتصاد دنیا و تنها کشوری است که در کشور خود نمایشگاه واردات برگزار می‌کند، یعنی این کشور نیازمند خرید کالاست چین فروشنده صرف کالا نیست بلکه نیازهای خود را خریداری و وارد می‌کند، امروز اگرچه چین خود یکی از بزرگترین صادرکنندگان ماشین آلات حوزه پلیمر است، اما یکی از بزرگترین خریداران این ماشین آلات است که در کشورهایی مانند آلمان و ژاپن تولید می‌شود، همچنین نخستین خریدار خودروهایی که در دیگر کشورها تولید می‌شود کشور چین است بنابراین پیوند خوردن با چنین اقتصادی آن هم در این شرایط زمانی بهترین گزینه برای ماست.

وی اضافه کرد: اگرچه کشور ما ظرفیت‌های بسیار بالای صنعتی و تولیدی دارد،، اما صادرات ما به چند کشور همسایه از جمله عراق و افغانستان و اخیراً به اوراسیا محدود شده است، اما وقتی سند راهبردی همکاری ۲۵ ساله با چین منعقد می‌کنیم به این معناست که به مدت ۲۵ سال بازار بسیار بزرگی برای محصولات صادراتی ما وجود دارد، البته در این باره باید برنامه ریزی درست و چشم انداز مناسبی را تعریف کنیم تا با دسترسی به بازار کشور چین در بازارهای فرامنطقه‌ای گام برداریم که این امر برای اقتصاد ما منافع بسیار زیادی خواهد داشت.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افزود: ایران و چین هر دو از قاره آسیا و برخوردار از هزاران سال سابقه تمدنی هستند، بنابراین امکان ارتباط با این کشور بسیار آسان‌تر از سایر کشورهاست که اگر دانشگاه‌های ما با دانشگاه‌های این کشور و صنعت ما با صنعت این کشور ارتباط مستقیم داشته باشند می‌توانیم هم نیازهایمان را تأمین کنیم و هم در حوزه‌هایی مانند نانو که سرآمد هستیم با این کشور تبادل داشته باشیم.

یاریجانیان گفت: هم اکنون بیشترین خریدار مصنوعات چرمی ایران، چینی‌ها هستند و صنایع چرم، کیف و کفش و صنایع غذایی از اقبال خوبی در چین برخوردار هستند ضمن اینکه محصولات صنایع غذایی ما از جمله شیرینی و شکلات در چند سال اخیر مورد توجه چینی به ویژه در غرب چین قرار گرفته است یعنی چینی‌ها در کنار سنگ آهن و مواد اولیه پتروشیمی و نفت و گاز ما طالب کالاهای ساخته شده ایرانی هم هستند.

وی افزود: باید با حضور در نمایشگاه‌های چین، محصولات خود را به بازار این کشور بشناسانیم و اگر بتوانیم گروه‌هایی را انتخاب و به بازار چین اعزام کنیم تا بازار این کشور را مطالعه و تجربیات خود را به فعالان اقتصادی و وزارتخانه‌ها منتقل کنند و با یک نقشه راه وارد این بازار شویم قطعاً در ۲۵ سال آینده دستاوردهای بسیار خوبی خواهیم داشت، اما اگر راهبرد خاصی تعریف نکنیم موفقیت ما کاهش می‌یابد.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: در دنیای امروز هر همکاری که شکل بگیرد سودمند است مگر اینکه رویه همکاری را بلد نباشیم یعنی اگر کشوری نقشه راه خود را انتخاب کرده و پیش بینی آینده و مطالعات همراه آن داشته باشد می‌تواند از سندهای همکاری این چنینی بیشترین استفاده و بهره برداری را داشته باشد.

یاریجانیان افزود: برخی‌ها می‌گویند چین در هر کشوری ورود کرده دنبال اهداف دیگری بوده است، اما در نظر بگیریم کشورهای ممتاز دنیا مانند استرالیا و سوئیس و کشورهایی مانند برزیل که با چین پیمان‌های تجاری بلندمدت دارند از این اسناد همکاری بیشترین بهره برداری را دارند، اما کشورهایی مانند سریلانکا و اکوادور که فاقد برنامه در همکاری مشترک هستند به طور طبیعی نفعی نمی‌برند.

وی گفت: اگر از نقشه راه همکاری با چین جدا شویم و در همراهی با صداهای مضر، همکاری با چین را قطع کنیم قطعاً این امر برای کشورمان خوشایند نخواهد بود.