۰ نفر

مشاور سابق رییس جمهوری مطرح کرد؛

نقش مهم بورس در تحقق شعار سال۱۴۰۰

۴ فروردین ۱۴۰۰، ۱۹:۴۷
کد خبر: 515635
نقش مهم بورس در تحقق شعار سال۱۴۰۰

مشاور سابق رییس‌جمهوری با بیان اینکه لازمه تحقق شعار سال 1400 افزایش تولید است، گفت: برای افزایش تولید و تحقق شعار سال باید به افزایش بهره‌وری و سرمایه‌گذاری‌ توجه کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «اکبر ترکان» به راه‌های تحقق شعار سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و اظهار داشت: نکته مهم در زمینه تحقق شعار سال ۱۴۰۰ توجه به انجام برخی از اقدامات برای افزایش تولید است که در این مورد باید دو جنبه را مدنظر قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: در ابتدا باید اقدامی صورت گیرد تا با ظرفیت‌سازی جدید، زمینه افزایش تولید فراهم شود که این موضوع از طریق سرمایه‌گذاری میسر خواهد شد.

ترکان اظهار داشت: جنبه دوم این است که بدون سرمایه گذاری و از طریق بهره وری، ظرفیت افزایش تولید در کشور فراهم شود، بدین معنا که بدون راه اندازی هیچگونه کارخانه ای و با استفاده از ظرفیت های جدید میزان تولید در کشور افزایش یابد.

مشاور سابق رییس جمهوری خاطرنشان کرد: به نظر می رسد برای تحقق شعار سال و افزایش تولید باید هر دو جنبه مطرح شده را مورد توجه قرار داد و از آنها نهایت استفاده را کرد.

وی ادامه داد: تجربیات به دست آمده در سال های اخیر نشان داده است که در بهره‌وری موفقیت‌های چشمگیری کسب نشده و آنچه که باعث افزایش تولید در کشور شده از طریق سرمایه گذاری بوده است و بهره وری در این بین هیچ نقشی را ایفا نکرده است.

ترکان گفت: اکنون بهتر است بیشتر توجه و تمرکزها برای افزایش تولید و تحقق شعار سال ۱۴۰۰ به سمت بهره وری ها پیش برود و باید بتوان از طریق بهره وری زمینه افزایش ظرفیت تولید را فراهم کنیم.

مشاور سابق رییس جمهوری با بیان اینکه همیشه نسبتی از تولید ناخالص ملی، سرمایه گذاری می شود که به آن «تشکیل سرمایه» می گویند، تاکید کرد: به طور معمول در اقتصاد ایران بین ٣٠ تا ٣٥ درصد از تولید ناخالص ملی، سرمایه گذاری می شود، در سال های اخیر این رقم کاهش پیدا کرد و سال گذشته به ٢٢ درصد رسید که حد بسیار کمی است.

وی افزود: کاهش درصد سرمایه گذاری نسبت به تولید ناخالص داخلی به معنای آن است که بخشی از سرمایه ها به جای استفاده در داخل کشور،  به خارج از کشور رفته است؛ بنابراین باید اکنون توجه ویژه ای به تشکیل سرمایه صورت گیرد و سیاست ها در مسیری پیش برود که بیش از ٣٠ درصد تولید ناخالص داخلی، سرمایه گذاری صورت گیرد.

نقش مهم بازار سرمایه در تحقق شعار سال ۱۴۰۰

ترکان به نقش مهم بازار سرمایه در تحقق شعار سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه، سرمایه های کوچک را جمع می کند تا از این طریق سرمایه بزرگی برای تحقق سرمایه گذاری تشکیل شود؛ بنابراین این بازار نقش بسیار خوبی را می تواند در زمینه تحقق شعار سال داشته باشد.

مشاور سابق رییس جمهوری تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که سال گذشته در حوزه بازار سرمایه رخ داد،  فراز و نشیب های ایجاد شده در معاملات بازار سرمایه بود که بعد از قرار گرفتن شاخص بورس در مسیر نزولی سهامداران ضرر و زیان های سنگینی را متحمل شدند که این موضوع باعث ترس عده ای از سرمایه گذاران در این بازار شد.

وی با بیان اینکه مسوولان و مدیران حاضر در بازار سرمایه باید مراقب کنند تا دیگر اتفاقات سال ٩٩ در بازار رخ ندهد، گفت: در صورت کاهش اعتمادها، سرمایه گذاران دیگر سرمایه های خود را وارد بازار سهام نمی کنند، این در حالیست که بازار سرمایه می تواند در تشکیل سرمایه و به تبع آن جهش تولید نقش به سزایی را ایفا کند.

ترکان با اشاره به اینکه یکی از نکات مهم این است که به جای ایجاد بنگاه تولیدی امکان افزایش ظرفیت را در بنگاه های تولیدی موجود فراهم کنیم، افزود: افزایش ظرفیت بنگاه های تولیدی موجود، ارزان تر از راه اندازی بنگاه های تولیدی جدید است که این موضوع می تواند به نفع کشور باشد.

رهبر معظم انقلاب، شعار سال ۱۴۰۰ را سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی تعیین کردند.