۰ نفر

شریعتمداری خبر داد؛

رشد ۸۸درصدی منابع صندوق‌های بازنشستگی

۴ فروردین ۱۴۰۰، ۱۷:۴۷
کد خبر: 515611
رشد ۸۸درصدی منابع صندوق‌های بازنشستگی

وزیر تعاون، کار و و رفاه اجتماعی گفت: منابع درآمدی ما رشد قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد و در ۲ صندوق بازنشستگی کشوری و تأمین اجتماعی به ترتیب از ۲ به ۱۰ و از ۳ به ۳۲ هزار میلیارد تومان رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محمد شریعتمداری در مورد مهار دغدغه نیروی کار در هجوم کرونا گفت: همه دنیا در مقابل این ویروس منحوس غافلگیر شدند و نه سرما و نه گرما آن را از پای در نیاورد. ما هم این شرایط را تجربه کردیم و می باید برای کسانی که بیکار اجباری می‌شدند تمهیداتی می‌اندیشیدیم که با طراحی یک سامانه ۷۷۰ هزار نفر از ۸۵۰ هزار متقاضی ثبت نام کرده، واجد شرایط دریافت کمک هزینه کرونایی شناخته شدند و در طی سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت ۹۹ این بیمه تمدید یافته کمک هزینه کرونایی به آنها تعلق گرفت.

کمک بلاعوض عزتمندانه به دهک‌های پایین جامعه کردیم

وی گفت: کل مردم ایران از وام یک میلیون تومان با کارمزد ۴ درصدی برخوردار شدند که از تیرماه بازپرداخت اقساط آن از طریق یارانه ماهانه شأن امکان پذیر شد. به کارگاه‌های تولیدی وام ارزان قیمت ۱۲ درصدی اختصاص دادیم تا بتوانند به کمک این وام اشتغال موجود را حفظ کنند. ۳ میلیون نفر از افرادی که دارای کمترین تمکن بودند را در جامعه شناسایی کردیم و کمک‌های بلاعوضی مانند تا سقف ۶۰۰ هزار تومان برای ۶ ماه اول سال به روشی کاملاً عزتمندانه به آنها شد.

۱ میلیون نفر در اثر کرونا بیکار شدند

وی افزود: بیش از یک میلیون نفر مشاغلشان را از دست داده اند سامانه رفاه ایرانیان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی تقریباً با همه شهروندان ایرانی به نوعی ارتباط دارد و حدود ۴۶ میلیون تن از شهروندان ایرانی تحت پوشش دریافت بیمه‌های بازنشستگی، بیکاری، از کارافتادگی و درمانی سازمان تأمین اجتماعی هستند. حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بازنشسته سازمان و خانواده‌هایشان و علاوه بر آن حدود ۱.۵ میلیون نفر تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بیمه عشایر و روستاییان و کشاورزان که بیمه اختیاری بیکاری و از کارافتادگی حدود ۲ میلیون نفر از روستاییان را پوشش می‌دهد. وزارت خانه به عنوان یک مجموعه گسترده، در بخش تولید هم با واحدهای اقتصادی فراوانی تحت نظر صندوق‌های متعددی که برای حفظ منابع بیمه گذاری شده فعالیت دارند، ارتباط دارد. حدود ۳۵ درصد از تولید داروی کشور، ۱۰ درصد از تولیدات فلز و فولاد کشور و بخش قابل توجهی از بخش‌های مختلف صنعتی، معدنی و کشاورزی کشور و برندهایی مانند مثل دو شرکت تولیدکننده محصولات لبنی، شرکت تولید کف، شرکت‌های بزرگ نفتی و پتروشیمی و … زیر مجموعه صندوق‌های تحت نظر وزارتخانه هستند.

رشد ۸۸ درصدی منابع صندوق‌های بازنشستگی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: سال قبل ما جهش تولید را در واحدهای تولیدی تحت نظر صندوق‌ها به معنی واقعی محقق کردیم. به کفایت توسط مدیران صندوق‌ها، شفافیت و برخورد با هرگونه فساد اعمال شد و همین امر باعث شد که منابع درآمدی ما رشد قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد و از ۲ هزار میلیارد به ۱۰ هزار میلیارد تومان در صندوق بازنشستگی کشوری و از ۳ هزار میلیارد به ۳۲ هزار میلیارد تومان در صندوق تأمین اجتماعی (شستا) رسیدیم. مجموعه دارایی‌های صندوق عشایر و روستاییان ۳۰ برابر شد. در حوزه تولید تا آنجا که در حوزه اختیارات ما است باید تلاش کنیم تا روند رو به رشدی را شاهد باشیم.

سال گذشته با فساد برخورد کردیم؛ درآمدهای وزارت کار افزایش یافت

وی در مورد شفافیت در وزارتخانه گفت: قبل از اینکه من به وزارتخانه بیایم، به دلیل عدم شفافیت کسی حتی اطلاعی از اینکه چه کسانی در هیئت مدیره این صندوق‌ها مشغول به کارند نداشت. امروز ۴۰ سامانه شفافیت به طور مداوم اطلاعات را در جامعه نشر می‌دهد و زمینه نقد را ایجاد می‌کند. قبلاً کسی نمی‌دانست که چه کسی با چه تحصیلاتی در کجا شاغل است که بتواند نقد کند اما امروز در راستای سیاست‌های شفافیت است که می‌توان سوابق افراد را در شرکت‌های مختلف به دست آورد و نقد صلاحیت آنها را امکان پذیر کرده است ما با نظام شایسته سالاری انتخاب، همه اتفاقات بد را از بیم برده ایم. شستا به عنوان یک تاریکخانه و یا یک حیات خلوت از آن نام برده می‌شد اما امروز تمام تمام ترازنامه‌های تمام واحدهای اقتصادی زیر مجموعه ما اعم از بانک‌ها و صندوق‌ها، شرکت‌های سرمایه گذاری را روی سامانه کدال سازمان بورس می‌بینیم که یک اتفاق بزرگ است که امروز شاهد آن هستیم. اسامی و مشخصات همه اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها در دسترس عموم قرار گرفته است. حتی میزان دریافت تسهیلات صندوق روستایی به طور شفاف اعلام شده است.

رتبه اول شفافیت در نظام را کسب کرده ایم

شریعتمداری اظهار داشت: به همین دلیل رتبه اول شفافیت در نظام دولت الکترونیک را به دست آورده ایم اظهار داشت: مردم حقشان دانستن است و باید مطلع شوند و ما شرایطی فراهم کردیم تا این حق محقق شود. بر همین اساس به نظر من، مطرح کردن امروزین نقدهایی که در گذشته به این مجموعه وارد بود کمی بی انصافی است. امروز با ایجاد سامانه‌های شفاف ساز در مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این فساد، این نوع نگرش به نیروی انسانی، این نوع انتصابات از محل رانت و ارتباطات رخت بر بسته است. من مدعی نیستم که فساد صفر است و شفافیت صد اما در این جهت حرکت کرده ایم.

۲ هزار بخشنامه قانون کار را به ۶۰ هزار بخشنامه کاهش دادیم

وی با اشاره به بیانات نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: چند سال است که رهبر انقلاب بر تولید تاکید می‌کنند بر همین اساس در سازمان تأمین ما کمیته دائمی را به فوریت تأسیس کرده ایم چرا که گاهی مطرح می‌شود که سازمان تأمین اجتماعی برای دریافت منابع از کارفرمایان برای تأمین نیازهای کارگران با شدت برخورد می‌کند و مخصوصاً در ایام کرونایی دلخوری‌هایی به وجود می‌آمد. ما بخشنامه‌های ۲ هزارگانه وزارتخانه را به ۶۰ بخشنامه خلاصه کرده ایم تا شفافیت در نحوه عمل سازمان تأمین اجتماعی با کارفرمایان کاملاً شفاف شود و کارفرمایان بدانند با چه موجودی طرف هستند و چه حقوقی را به بیمه گذاران سازمان تأمین اجتماعی باید پرداخت کنند.

محمد شریعتمداری تصریح کرد: با حضور نمایندگان اتاق بازرگانی و سازمان تأمین اجتماعی این کمیته مشترک تشکیل شد تا همه موانع موجود در زمینه کسب و کار که از سوی سازمان تأمین اجتماعی به وجود می‌آید در آن بررسی و رفع و رجوع شود و شرایطی فراهم کنیم تا کسب و کارها با سهولت بیشتری در ارتباط با سازمان تأمین اجتماعی داشته باشند.

هم از حقوق کارگر دفاع می‌کنیم هم از تسهیل در امر تولید

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان گفت: در حوزه روابط کار با سامانه‌هایی که ایجاد کرده ایم این وعده را می‌دهیم که در سال ۱۴۰۰ آنچنان تسهیلی به وجود بیاید که در این حوزه کمترین مشکل فعالیت‌های تولیدی بتوانند به کار خودشان ادامه بدهند. البته دفاع و صیانت از حقوق کارگر که ستون فقرات تولید محسوب می‌شود، یک وظیفه اجتناب ناپذیر است اما در عین حال نحوه اعمال باید به نحوی باشد که واحدهای تولیدی قانون کار را به عنوان یک مانع بر سر راه تولید نبینند و این آن هدفی که است که ما دنبال می‌کنیم و در یک رفتار سه جانبه گراینه میان تولیدکننده، دولت و کارگر به گونه‌ای عمل کنیم که ضمن صیانت از حقوق کارگران سهولت در امر تولید هم ایجاد شود.

شریعتمداری تأکید کرد: تمام تلاشمان را می‌کنیم تا دولت با قدرت کامل تا آخرین روز خودش به کارش ادامه دهد.