۰ نفر

با حضور رییس جمهور؛

۳۹طرح در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فردا افتتاح می‌شود

۴ فروردین ۱۴۰۰، ۱۵:۳۰
کد خبر: 515591
۳۹طرح در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فردا افتتاح می‌شود

۳۹ طرح با سرمایه گذاری ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور روز پنجشنبه (فردا) باحضور رئیس جمهور بصورت ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛ در نخستین پنجشنبه سال ۱۴۰۰ نوبت به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رسید تا پروژه‌ها و طرح‌های بزرگ اقتصادی در این مناطق به بهره‌برداری برسد و گام دیگری در تحقق توسعه اقتصادی کشور برداشته شود.

در همین راستا ‎شهریورماه سال گذشته و در ایستگاه اولِ مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، با بهره‌برداری از ۵۸ پروژه به ارزش سرمایه‌گذاری ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و ۴۳۸ میلیون یورو، برای ۴ هزارو ۴۱۲ نفر اشتغال پایدار ایجاد شد.

دی ماه سال ۹۹ نیز در دومین ایستگاهِ افتتاح طرح های این مناطق، با بهره‌برداری از ۶۰ پروژه بزرگ و سرمایه‌گذاری ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی، برای بیش از۳ هزارو ۲۰۰  نفر اشتغالزایی شد.

ارزش سرمایه‌گذاری این طرح‌ها در بخش‌های تولیدی، صنعتی، تجاری و زیرساختی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزون بر سه هزار ۱۰۰ میلیارد تومان، ۲۶۰ میلیون دلار و ۱۳ میلیون یورو (در مجموع ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان) است و برای سه هزار و ۲۲۳ نفر ایجاد اشتغال می‌کند.

پنجم فروردین ماه‎ در ایستگاه سوم افتتاح‌ طرح‌های بزرگ ملی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در مجموع ۳۹ طرح با سرمایه‌گذاری ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای حدود ۵۰۴۲ نفر به بهره‌برداری می‌رسد.

این طرح ها در شمال غربی کشور و در منطقه آزاد ارس، در جنوب کشور و در منطقه آزاد کیش و قشم و در مرکز کشور و در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به بهره برداری می رسند و زمینه مناسبی را برای توسعه صنعتی و معیشتی این مناطق بوجود خواهند آورد.

 مناطق آزاد محدوده‌های جغرافیایی هستند که با هدف حمایت از صنعت داخلی و تسهیل واردات، صادرات و ترانزیت کالا که بیشتر در نزدیکی مرزها و مبادی گمرکی ایجاد شده و قوانین محدودتر و تشریفات گمرکی ساده‌تری نسبت به سرزمین اصلی دارند و به سبب تسهیلات، امکانات، معافیت‌ها و امتیازهای درنظر گرفته شده برای این مناطق، می‌توانند بستر مناسبی برای تولیدکنندگان کالاهای صادراتی، بازرگانان و فعالان صنعت ترانزیت ایجاد کنند.

طبق آمارها، از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ سرمایه داخلی جذب شده در مجموع مناطق آزاد و ویژه کشور ۸۵ هزار میلیارد تومان به‌علاوه ۲۵ میلیارد دلار بوده است. ضمن اینکه نزدیک به ۵.۵ میلیارد دلار در این سال‌ها سرمایه خارجی در مناطق آزاد و ویژه جذب شده است.

البته اشتغال ایجاد شده در این مناطق، طی هفت سال گذشته ۱۸۰ هزار نفر بوده و اکنون ۵۱۲ هزار نفر به‌طور مستقیم در بخش‌های غیردولتی مستقر در مناطق مشغول به کارند.

تمرکز اصلی در توسعه این مناطق، بر تشویق صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی، جذب سرمایه و فناوری‌های خارجی و تقویت کانال‌های ترانزیتی متمرکز است. کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند، ماکو و شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، در حال حاضر هشت منطقه آزاد تجاری- صنعتی ایران را تشکیل می‌دهند.