۰ نفر

علیرغم همه‌گیری کرونا؛

چین تنها اقتصاد بزرگ جهان با رشد اقتصادی مثبت شد

۱۰ اسفند ۱۳۹۹، ۲۳:۰۱
کد خبر: 509833
چین تنها اقتصاد بزرگ جهان با رشد اقتصادی مثبت شد

علی رغم چالش‌های جدی و پیچیده ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا، چین موفق شده است رشد اقتصادی خود را به نرخ قبل از همه‌گیری برگرداند و به عنوان تنها اقتصاد بزرگ در جهان رشدی مثبت را تجربه کند.

به گزاش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بولتن آماری توسعه اقتصادی و اجتماعی ملی جمهوری خلق چین در سال ۲۰۲۰ که اداره ملی آمار چین امروز یکشنبه آن را منتشر کرد، تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل با ۲.۳ درصد افزایش از ۱۰۰ تریلیون یوان ( ۱۵.۴۵ تریلیون دلار) فراتر رفت.

بر این اساس، تولید ناخالص داخلی کشاورزی ۳.۰ درصد؛ صنایع  ۲.۶ و صنعت خدماتی هم ۲.۱ درصد افزایش یافته است.

این گزارش حاکی است: ارزش افزوده کشاورزی ۷.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی، صنایع ۳۷.۸ درصد و ارزش افزوده صنعت خدماتی نیز ۵۴.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی چین را به خود اختصاص داده است.

بر پایه این گزارش، درآمد ناخالص ملی نسبت به سال قبل با ۱.۹ درصد افزایش به ۱۰۰ تریلیارد و ۹۱۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون یوان رسیده است.

مصرف انرژی ملی نیز در هر ۱۰هزار یوان تولید ناخالص داخلی نسبت به سال قبل ۰.۱ درصد کاهش یافته است. تخمین زده می شود بهره وری نیروی کار کارمندان نیز نسبت به سال قبل ۲.۵ درصد افزایش داشته است.

این گزارش حاکی است: تولید ناخالص داخلی سالانه سرانه هم  ۴۴۷۷۲ یوان (۱۱۱۹۰ دلار) برای سال ۲۰۲۰ بود که نسبت به سال قبل ۲ درصد افزایش داشته است. به گفته مقامات اداره ملی آمار چین این شاخص برای نزدیک به دو سال پشت سر هم از  ده هزار دلار فراتر رفته است.

همچنین چین ۱۱.۸۶ میلیون شغل جدید شهری در سراسر کشور در سال ۲۰۲۰ ایجاد کرده که بیش از هدف پیش بینی شده ۹ میلیون شغل شهری است. در پایان سال ۲۰۲۰، نرخ بیکاری بررسی شده در مناطق شهری ۵.۲ درصد بود که کمتر از هدف سالانه دولت است که حدود ۶ درصد بود.

افزایش رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۰ در حالی است که تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه اول سال قبل ۶.۸ درصد کاهش داشت ولی در سه ماهه دوم ۳.۲ درصد رشد را تجربه کرد. پس از آن در سه ماهه سوم هم رشد ۴.۹ درصدی را تضمین کرد و روند صعودی را در سه ماهه چهارم با رشد ۶.۵ درصدی ادامه داد.​