۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

تکرار فاجعه در اصلاحیه بودجه۱۴۰۰/ تورم‌های بالای ۶۰درصدی با تصویب بودجه

۲۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۵۷
کد خبر: 506712
تکرار فاجعه در اصلاحیه بودجه۱۴۰۰/ تورم‌های بالای ۶۰درصدی با تصویب بودجه

یک اقتصاددان با اشاره بر اینکه در اصلاحیه بودجه همچنان بیماری هلندی و تورم بالا فعال است، گفت: بودجه۱۴۰۰ در صورت تصویب تورم‌های بالای ۶۰درصد را برای کشور به همراه خواهد داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین،  روز گذشته کلیات اصلاحیه بودجه۱۴۰۰ در مجلس به تصویب نمایندگان رسید. علی مروی، اقتصاددان، در خصوص اصلاحیه لایحه بودجه۱۴۰۰ در صفحه توییتر خود نوشت: متاسفانه عامل تورم بالا و بیماری هلندی کماکان در این اصلاحیه فعال است؛ آن هم با شدتی بالا؛ شکاف دخل و خرج دولت (کسری تراز عملیاتی) حدود ۴۸۸ همت بوده که با پوپولیسم ذاتی حاکم بر مجلس، بعید به نظر می‌رسد که اصلاح قابل توجهی در این لایحه رخ دهد.

به گفته مروی، در این اصلاحیه کماکان افزایش ۷۷ درصدی حقوق کارمندان نسبت به قانون بودجه ۱۳۹۹ حفظ شده است و این امر یعنی برداشتن از جیب فقرا و ریختن به جیب کارمندان دولت از طریق تورم آتی؛ آن هم در حالی که بیش از ۸۵درصد این کارمندان نیز در پنج دهک بالای درآمدی قرار دارند.

وی در ادامه افزود: البته دولت با زیرکی آب‌نبات‌هایی هم برای نمایندگان مجلس در این اصلاحیه تعبیه کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش ۱۵.۵ همتی هزینه‌ها مبتنی بر مصوبات کمیسیون تلفیق اشاره کرد.

این اقتصاددان در ادامه این توییت یادآور شد: این بودجه در صورت تصویب، تورم‌های بالای ۶۰ درصد به همراه خواهد داشت؛ مگر اینکه درآمدهای نفتی کافی در ۱۴۰۰ نصیب کشور شود و دولت با عرضه ارزهای حاصل از آن، نقدینگی را از اقتصاد جمع کند. هزینه این کار نیز روشن است: سرکوب شدید تولید و تعمیق رکود در بخش غیرنفتی. تجربه‌ای که در ۸ سال دولت آقای احمدی نژاد هم تکرار شد و نابودی اشتغال را به کشور تحمیل کرد.