۰ نفر

بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد؛

اروپایی‌ها بزرگ‌ترین سرمایه گذاران خارجی در ترکیه

۲۶ بهمن ۱۳۹۹، ۲:۱۲
کد خبر: 505697
اروپایی‌ها بزرگ‌ترین سرمایه گذاران خارجی در ترکیه

بیش از ۷۰درصد سرمایه‌گذاری خارجی در ترکیه توسط اروپایی‌ها انجام شده است.

به گزارش دیلی صباح، بانک مرکزی ترکیه در گزارشی اعلام کرد در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۲۰  مجموع سرمایه گذاری های  مستقیم خارجی در این کشور معادل ۳۲.۳۶ میلیارد لیر ( ۴.۶ میلیارد دلار) بوده که از این میزان ۷۱ درصد آن یعنی ۳.۳ میلیارد دلار توسط کشورهای اروپایی انجام شده است. ایتالیا بزرگ ترین سرمایه گذار خاجی در ترکیه با ۹۷۰ میلیون دلار بوده و پس از این کشور نیز آمریکا با ۷۶۹ میلیون دلار قرار دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، خودروسازی فیات ایتالیا پرفروش ترین برند خودروهای سواری در ترکیه در سال ۲۰۲۰ بود و توانست ۱۳۷ هزار و ۳۲۵ دستگاه خودرو در ترکیه بفروشد. هلند و انگلیس دیگر سرمایه گذاران خارجی عمده در ترکیه بوده اند که در سال قبل به ترتیب ۴۹۱ میلیون دلار و ۴۳۹ میلیون دلار در ترکیه سرمایه گذاری کرده اند با این حال حجم سرمایه گذاری هر دو کشور در ترکیه در سال ۲۰۲۰ به نسبت سال قبل در ترکیه کمتر شده است. در سال ۲۰۱۹ هلند ۱.۱۷ میلیارد دلار و انگلیس ۸۷۴ میلیون دلار در ترکیه سرمایه گذاری کرده بودند.  

پس از این چهار کشور نیز لوکزامبورگ با ۴۲۸ میلیون دلار، آلمان با ۲۶۴ میلیون دلار، ایرلند با ۱۶۷ میلیون دلار، هنگ کنگ با ۱۵۷ میلیون دلار، فرانسه با ۱۴۴ میلیون دلار و ژاپن با ۱۱۳ میلیون دلار دیگر کشورهایی بوده اند که سرمایه گذاری بالایی در ترکیه داشته اند.  

بخش ارتباطات و اطلاعات محبوب ترین بخش ترکیه برای سرمایه گذاران خارجی بوده و آن ها در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۲۰ حدود ۱.۳ میلیارد دلار در این بخش سرمایه گذاری کرده اند. برخی از شرکت های مطرح ارتباطی دنیا نظیر سامسونگ و شیایومی از برنامه ریزی خود برای سرمایه گذاری در ترکیه خبر داده اند. علاوه بر آن بخش خدمات مالی و بیمه ای ۱.۱۴ میلیارد دلار و تولید ۸۴۲ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرده اند.