۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ایران و آمریکا؛ بازگشت به برجام

۲۰ بهمن ۱۳۹۹، ۱۹:۱۵
کد خبر: 504553
ایران و آمریکا؛ بازگشت به برجام

این روزها در حالی بحث بازگشت آمریکا به برجام بار دیگر داغ شده است که یکی از اصلی‌ترین شعارهای رییس جمهوری دموکرات آمریکا بازگشت به توافق هسته‌ای بود.جو بایدن که از ۲۰ ژانویه عملاً دولت آمریکا را در دست گرفته است، با چینش کابینه خود به صورت تلویحی سیگنال‌هایی مبنی بر تمایل به بازگشت به میز مذاکرات با ایران نشان داده است. با این وجود همچنان برخی بر این باورند که سنگ‌اندازی‌هایی از سوی برخی دیگر از مسئولان ایالات متحده در مسیر بازگشت به برجام احساس می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ هرچند بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران از نقاط عطف شعارهای انتخاباتی جو بایدن رییس جمهوری دموکرات آمریکا بود، اما اظهارنظرهای محتاطانه و دیپلماتیک مقامات دولت بایدن، خوش‌بینی‌ها نسبت به بازگشت آمریکا به برجام و احیای توافق هسته‌ای را در ایران کاهش داده است.

از ابتدای حضور بایدن در کاخ سفید تصور می‌رفت یکی از فرمان‌های اجرایی او مرتبط با بازگشت آمریکا به برجام باشد. اگرچه هنوز دستوری بر بازگشت به توافق هسته‌ای صادر نشده اما بایدن سیگنال‌های مثبتی برای ایران ارسال کرده است. بسیاری از تحلیل‌گران، انتخاب تونی بلینکن وزیر خارجه و رابرت مالی نماینده ویژه امور ایران را به عنوان گام رو به جلو دولت دموکرات نام بردند. اعلام پنتاگون برای خروج ناو هواپیمابر "یو اس اس نیمیتز" از آب‌های خلیج فارس هم نشانی دیگر از تلاش آمریکا برای "تشنج‌زدایی" روابط طرفین عنوان شد. ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم عنوان کرده بود پس از رایزنی با متحدان بین‌المللی و کنگره، به نقطه‌ای می‌رسیم که با ایرانی‌ها مستقیم گفت‌وگو کنیم. همزمان پیتر استانو، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر از تلاش سخت بروکسل برای نجات برجام داده بود.

تاکید ایران در این مدت بر عدم تغییر طرفین مذاکره و مفاد موجود در توافق هسته‌ای بوده است.  تا جایی که رهبر معظم انقلاب روز گذشته بازگشت ایران به تعهدات برجامی را منوط به رفع همه تحریم‌ها علیه ایران عنوان کردند. اما بایدن روز گذشته در گفت‌وگویی تصویری عنوان کرد حاضر به رفع تحریم‌های یکجانبه علیه ایران برای بازگشت ایران به میز مذاکرات نیست. محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز در پاسخ اعلام کرد هیچ مذاکره جدیدی بر سر توافق هسته‌ای 2015 شکل نخواهد گرفت.

اگرچه بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که طرفین برجام را بار دیگر زنده خواهند کرد اما مشخص نیست دقیقا چه زمانی توافق نهایی حاصل خواهد شد.