۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

هشدار درباره واگرایی عظیم رشد جهانی/ اقتصادهای پیشرفته باید از کشورهای کم‌ درآمد حمایت کنند

۱۸ بهمن ۱۳۹۹، ۱۵:۴۲
کد خبر: 503904
هشدار درباره واگرایی عظیم رشد جهانی/ اقتصادهای پیشرفته باید از کشورهای کم‌ درآمد حمایت کنند

با توجه به آسیب‌های وارد شده توسط ویروس کرونا به اقتصاد جهانی، به خصوص کشورهای در حال توسعه، رییس صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که برای جلوگیری از بروز وضعیت ناگوارتر، کشورهای ثروتمندتر باید بیشتر از کشورهای ضعیف حمایت کنند.

اقتصاد آنلاین – محمدصادق الحسینی؛ به گزارش رویترز، رئیس صندوق بین‌المللی پول روز جمعه از اقتصادهای پیشرفته خواست که منابع بیشتری را در اختیار کشورهای کم درآمد قرار دهند و هشدار داد که "واگرایی عظیم" در رشد جهانی در حال ظهور بوده که می‌تواند ثبات را به خطر اندازد و سبب ناآرامی‌های اجتماعی در سال‌های آتی شود.

کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول به خبرنگاران گفت که 50درصد از کشورهای در حال توسعه بیش از این در معرض سقوط اقتصادی قرار دارند که این امر سبب افزایش نگرانی در خصوص ثبات و ناآرامی‌های اجتماعی می‌شود.

وی گفت: "برای جلوگیری از بروز مشکلات بزرگتر، کشورهای ثروتمند و نهادهای بین‌المللی باید بیشتر کمک کنند." جورجیوا همچنین از کشورهای دارای بدهی بالا خواست که هر چه سریع‌تر به دنبال تجدید ساختار بدهی باشند و شرایط را برای رشد تقویت کنند.

کریستالینا جورجیوا در یک کنفرانس ویدیویی به خبرنگاران گفت: "سال گذشته تمرکز اصلی بر قرنطینه گسترده بود. سال جاری، ما با خطر واگرایی عظیم مواجه هستیم. ما حدس می‌زنیم کشورهای در حال توسعه‌ای که برای دهه‌های متمادی در سطوح درآمدی همگرا شده بودند، این بار در شرایط بسیار دشواری خواهند بود.

وی افزود: "پسرفت در استانداردهای زندگی در کشورهای در حال توسعه، دستیابی به ثبات و امنیت را برای باقی جهان بسیار دشوارتر می‌کند."

به گفته جورجیوا، اقتصادهای پیشرفته به طور متوسط حدود 24درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای اقدامات حمایتی در دوران کرونا هزینه کردند؛ در حالی که میزان آن در بازارهای نوظهور 6دصد و در کشورهای کم‌درآمد 2درصد بوده است.

وی اذعان داشت که تلاش برای واکسیناسیون ناهموار بوده و در همین حال، بودجه‌های رسمی توسعه نیز کاهش یافت و به همین دلیل کشورهای فقیرتر را با مشکلات عظیمی مواجه کرده است.

مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول با اشاره به نگرانی‌های شدید در خصوص افزایش مرگ و میر در بسیاری از کشورهای آفریقایی، گفت که تنها مراکش واکسیناسیون شهروندان خود را آغاز کرده است.

به گفته وی، تسریع واکسیناسیون می‌تواند تا سال 2025، 9تریلیون دلار به اقتصاد جهانی اضافه کند و 60درصد از این سودها به کشورهای در حال توسعه می‌رود.