۰ نفر

رییس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس؛

نمایندگان با آگاهی کامل کلیات لایحه بودجه را رد کردند/ بخش هزینه‌های بودجه باید کاهش پیدا کند

۱۸ بهمن ۱۳۹۹، ۹:۰۹
کد خبر: 503748
نمایندگان با آگاهی کامل کلیات لایحه بودجه را رد کردند/ بخش هزینه‌های بودجه باید کاهش پیدا کند

محسن زنگنه ضمن رد برخی ادعاها در خصوص اینکه تعدادی ازنمایندگان متوجه نبودند، آیا به لایحه دولت رای می دهند یا کمیسیون تلفیق؟ گفت: بر خلاف برخی اظهارنظرها نمایندگان با علم و آگاهی کامل، تصمیم گیری کردند و هیچ ابهامی در خصوص بودجه در زمان رای گیری وجود نداشت.

اقتصادآنلاین-مهدی بیک؛ یکی از موضوعاتی که بلافاصله پس از رای منفی نمایندگان به کلیات بودجه ۱۴۰۰، بازتاب های وسیعی در رسانه های گروهی و شبکه های اجتماعی، پیدا کرد، اظهاراتی بود که نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح و در آن عنوان کرد که برخی از نمایندگان آگاهی نداشتند در حال رای دادن به لایحه تقدیمی دولت هستند یا قرار است به گزارش کمیسیون تلفیق رای دهند. اظهارنظری که دامنه وسیعی از انتقادات را متوجه مجلس کرد، اما واقعیت رای منفی نمایندگان به کلیات بودجه چه بود؟ آیا آن گونه که خدابخشی اعلام کرده، رای منفی نمایندگان برآمده از عدم آگاهی بوده یا اینکه اکثریت نمایندگان با آگاهی کامل از تبعات منفی بودجه بر شاخص های کلان اقتصاد کشور، اقدام به رد کلیات بودجه کردند؟

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس در پاسخ به این ابهامات می گوید: من فکر می کنم همه افراد و جریانات در بحث های سیاسی، باید لوازم کار سیاسی را بپذیرند. این درست نیست زمانی که چیزی بر خلاف خواسته و نظر برخی از نمایندگان تصویب یا رد می شود، کل بازی را به هم بزنند و نکاتی را مطرح کنند که شان کلی مجلس را خدشه دار کنند. این یک امر بدیهی است، هر لایحه ای که دولت ارسال می کند، مستقیما در صحن مطرح نمی شود. لوایح به کمیسیون های تخصصی ارجاع می شوند. سپس نظر کمیسیون به لایحه افزوده می شود و در نهایت چیزی که وارد صحن می شود، گزارش کمیسیون تخصصی است. به عبارت روشن تر، هرگز لوایح دولت یا دستگاه قضایی یا هر دستگاه دیگری مستقیما راهی صحن نمی شود. با این وجود، معلوم نیست، چرا برخی دوستان نماینده در یک چنین امر ساده ای، شبهه ایجاد می کنند و بهانه به دست افرادی می دهند که قصد تخریب مجلس را دارند.

برخی نمایندگان شان مجلس را رعایت نمی کنند

زنگنه در ادامه افزود: من متوجه نمی شوم؛ اینکه برخی دوستان اشاره می کنند، نمایندگان متوجه نبودند به لایحه بودجه دولت رای می دهند یا لایحه کمیسیون تلفیق، چه معنایی دارد؟ اما سوالم این است مگر در سایر کمیسیون ها، لوایحی که به صحن می آید، شیوه ای متفاوت با مسیر لایحه بودجه دارند؟  به عنوان مثال، لوایحی که در خصوص مسائل اجتماعی بر روی مانیتور من قرار می گیرد، گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس است که به لایحه تقدیمی دولت پیوست شده است. یعنی ممکن است من حتی اصل لایحه دولت را نبینم و مبتنی بر گزارش کمیسیون تخصصی، رای مثبت یا منفی بدهم. بر این اساس، زمانی که در خصوص مسائل اجتماعی رای می دهیم، این گزارش کمیسیون اجتماعی است که روی لایحه اصلی دولت قرار می گیرد.

او افزود:  جای تعجب دارد که چرا برخی نمایندگان به گونه ای  اظهارنظر می کنند که بازتاب خوبی از مجلس در فضای بیرونی شکل نمی گیرد. به نظر می رسد برخی از دوستان نماینده که زیاد صحبت می کنند، مصاحبه می کنند و مدام اظهارنظرهای ضروری و غیر ضروری دارند؛ تصور می کنند بقیه نمایندگان که کمتر صحبت می کنند یا تنها در موارد ضروری صحبت می کنند، متوجه اصل موضوعات نیستند. به نظرم این ظلم به مجلس و نماینده ها است.

زنگنه هچنین تاکید کرد: نمایندگان کاملا نسبت به موضوعات علم دارند، مطالعه دارند و بعد هم رای خود را اعلام می کنند. رییس مجلس هم کاملا شفاف، اشاره کردند که لایحه دولت را به رای می گذاریم با گزارشی که کمیسیون تلفیق بر آن افزوده است. مساله مهم بعدی آن است که اصولا قرار نیست لایحه ای که به مجلس می آید به اندازه ای تغییر کند که ماهیت آن تغییر کند. چنین اتفاقی در لایحه بودجه ارسال شده از سوی دولت نیز انصافا رخ نداده است. درست است که اصلاحاتی در بودجه ۱۴۰۰ صورت گرفته، اما این اصلاحات در خصوص تغییر اعداد و ارقام است و ماهیت بودجه دچار دگرگونی نشده است.

گزارش نهایی تلفیق می توانست تخصصی‌تر ارائه شود

  نماینده مردم تربت حیدریه در پاسخ به این پرسش که فکر نمی کنید با حضور نمایندگان متخصص در حوزه اقتصاد، گزارش نهایی کمیسیون تلفیق مجلس سطح کیفی افزونتری پیدا می کرد؟ گفت: ترکیب کمیسیون تلفیق خوب بود. بسیاری از دوستان که در این کمیسیون حاضر بودند از چهره های شناخته شده با سوابق اجرایی، تقنینی و مدیریتی قابل توجه هستند. به هر حال حضور در این کمیسیون هم محدودیت هایی دارد. اما در مجموع، ایراد شما را درست می دانم و معتقدم که شاید حضور افرادی با سوابق اقتصادی بیشتر و کسانی که با مقوله بودجه آشنایی بیشتری دارند در نهایت به گزارش تلفیق غنای بیشتری می داد و ممکن بود بودجه سرنوشت دیگری پیدا کند.

زنگنه در پاسخ به این پرسش دیگر خبرنگار اقتصادآنلاین که بعد از رد کلیات بودجه در مجلس مطالبه نمایندگان از دولت در خصوص بودجه چیست؟ گفت: خوشبختانه دولت اعلام کرده است که لایحه اصلاحی را ارسال خواهد کرد. در خصوص مطالبات بودجه ای مجلس از دولت، فکر می کنم دولت باید چند کار را مورد توجه قرار دهد. هم در خصوص سهم درآمدهای نفتی در بودجه و هم قیمت پیش بینی شده برای نفت، باید تجدید نظر های اساسی صورت بگیرد. در حوزه نظام مالیاتی نیز، پیشنهادهای کمیسیون تلفیق پیش روی دولت است، دولت به راحتی می تواند، سهم درآمدهای مالیاتی اش را بدون فشار به تولید و مردم، افزایش دهد. با استفاده از ظرفیت های کشور می توان پایه های مالیاتی را توسعه داد بدون اینکه فشاری متوجه حقوق بگیران و تولیدکنندگان شود.

رییس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس یادآور شد: از سوی دیگر در حوزه هزینه ها با توجه به اینکه بخش زیادی از بودجه را از طریق اوراق و فروش دارایی ها تامین می کنیم، منطقی نیست که سمت هزینه ها این اندازه فربه شود. معتقدم دولت و دستگاه ها به راحتی می توانند سمت هزینه ها را کاهش دهند تا بودجه به توازن برسد. مسائل دیگری نیز چون رابطه مالی وزارت نفت و دولت که باید شفاف تر شود، حایز اهمیت است. نکته آخر هم در بحث تولید که از جمله بخش های پیشران اقتصادی است، مورد توجه قرار گرفته و کمیسیون تلفیق تسهیلات ویژه ای را برای شرکت ها و کارآفرینان بزرگ و... قرار داده است که باید به این سرمایه گذاری ها توجه شود.

زنگنه در پایان خاطر نشان کرد: تدابیری در کمیسیون تلفیق اندیشیده شده است تا دولت از طریق تهاتر دارایی های سرمایه ای و همچنین سهام شرکت ها بتواند، پروژه های عمرانی کشور را تقویت کند. فکر می کنم دولت اگر همین موارد را مورد توجه قرار داده و بودجه را راهی بهارستان کند، مجلس هم بلافاصله اظهارنظر خواهد کرد و امیدواریم بودجه ۱۴۰۰ به طور کامل و به صورت دوازده، دوازدهم تصویب شود.