۰ نفر

در سه ماه پایانی سال گذشته؛

رشد اقتصادی ایتالیا باز هم منفی شد

۱۷ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۴۳
کد خبر: 503632
رشد اقتصادی ایتالیا باز هم منفی شد

اقتصاد ایتالیا در سه ماهه پایانی سال قبل ۲.۰درصد کوچک شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در شرایطی که چهارمین اقتصاد بزرگ اروپایی هنوز به طور کامل از پیامدهای بحران بدهی خود خارج نشده است، بازگشت مجدد محدودیت های رفت و آمدی و کسب و کار در این کشور باعث شده است تا وضعیت اقتصادی ایتالیا بیش از پیش وخیم شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ایتالیا یکی از اصلی ترین کانون شیوع ویروس کرونا در اروپا و جزو ۱۰ کشور جهان از نظر تلفات کووید-۱۹ است. دو استان صنعتی شمالی لمباردی و ونتو که ۳۰ درصد کل تولید ناخالص داخلی ایتالیا مربوط به آن هاست، بیشترین درگیری را با ویروس کرونا دارند.  

در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ اقتصاد ایتالیا ۲.۰ درصد کوچک شده که این رشد ۱۸.۱ درصد کمتر از رشد ثبت شده در دوره قبل و سومین رشد فصلی منفی ثبت شده این کشور در سال ۲۰۲۰ بوده است. در بین بخش های مختلف، صنعت پیشتاز رشد بوده است و پس از آن نیز کشاورزی و خدمات قرار دارند. بر مبنای سالانه نیز رشد اقتصادی این کشور در دوازده ماه منتهی به سپتامبر منفی ۴.۷ درصد اندازه گیری شده است.  

اقتصاد ایتالیا در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل ۸.۸ درصد کوچک شد که این عملکرد اگرچه ۰.۲ درصد بهتر از برآورد قبلی بوده اما بدترین عملکرد این کشور از زمان جنگ جهانی دوم بوده است.  

از سوی دیگر رشد اقتصاد اتریش در سه ماهه چهارم ۲۰۲۰ به منفی ۴.۳ درصد رسید که این نرخ رشد ۱۶.۳ درصد کمتر از نرخ رشد ثبت شده در فصل قبل و سومین رشد فصلی منفی ثبت شده این کشور در سال ۲۰۲۰ بوده است. مخارج خانوار در این مدت رشد منفی ۸.۳ درصدی داشته و رشد مخارج دولتی منفی ۰.۶ درصد و سرمایه گذاری ثابت منفی ۰.۱ درصد بوده است.  

بر مبنای سالانه نیز رشد اقتصادی اتریش در ۱۲ ماه منتهی به دسامبر، منفی ۷.۳ درصد اندازه گیری شده است. در طرف تجارت خارجی واردات ۰.۷ درصد و صادرات ۱.۱ درصد نسبت به فصل قبل کمتر شده است.