۰ نفر

روحانی در مراسم افتتاح طرح‌های ملی وزارت صمت؛

برای چندمین بار در برابر آمریکا پیروز شدیم/ عملی نکردن حکم دادگاه لاهه یک تخلف دیگر آمریکا است

۱۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۳۳
کد خبر: 503415
 برای چندمین بار در برابر آمریکا پیروز شدیم/ عملی نکردن حکم دادگاه لاهه یک تخلف دیگر آمریکا است

رییس جمهور گفت: عملی نکردن حکم دادگاه لاهه یک تخلف دیگر آمریکا در عرصه بین‌المللی است.

 به گزارش اقتصادآنلاین، حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس جمهور صبح امروز(پنجشنبه) در مراسم بهره برداری رسمی از ۵ پروژه بزرگ وزارت صنعت، معدن و تجارت در استان زنجان گفت: باوجودی که آمریکا هزاران کارشناس و متخصص را برای موفقیت در این جنگ سیاسی، بسیج کرده بود اما ملت ایران با اتکا به حقوقدانان و دیپلماتهای خود در این پرونده برنده شد و مشخص شد ملت بزرگ ایران با پشتوانه تحصیلکرده های خود در همه مسایل از جمله دیپلماسی، حقوقی و فنی می تواند به موفقیت ها و پیروزی های شگرفی دست یابد.

رییس جمهور با مرور پرونده شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه بخاطر اعمال تحریمهای ظالمانه اظهارداشت: دادگاه لاهه به یک دستور و قرار موقت رای داد که در چارچوب آن آمریکا باید همه تحریم‌ها را در امور انسانی بلافاصله قطع کند و البته آمریکا عمل نکرد و مدعی شد اصلا این دادگاه صلاحیت رسیدگی به اصل شکایت ایران را ندارد که دیروز دادگاه این شکایت آمریکا را نیز رد کرد.

وی افزود: مرحوم مصدق یکبار به دادگاه لاهه رفت و در تاریخ ما ماند و در این دولت چندین نوبت به دادگاه بین‌المللی رفتیم و بحمدالله تا امروز دائم هم پیروز بودیم هرچند دعوای اصلی ماهوی راجع به این پرونده هنوز در آینده است.

روحانی در ادامه با اشاره به بهره برداری از ۵ پروژه بزرگ وزارت صمت با ۷ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری و اشتغالزایی پایدار برای یکهزار و ۷۶۸ نفر گفت: در حالی که دشمنان می خواستند روزهای تاریکی را برای ایران ترسیم و فضای تنفسی را تنگ کنند، افتتاح این طرح ها پاسخی به آنها است.

رییس جمهور ضمن تبریک به مردم استان زنجان و اظهار خشنودی از افتتاح 5 طرح بزرگ در حوزه معدنی، صنعتی و پتروشیمی در این استان گفت: متاسفانه سطح توسعه مناطق شرقی و غربی کشور به دلیل عدم توازن در برخورداری از منابع آب در این دو منطقه متناسب نیست که برای ایجاد این توازن، مشکل آب در شرق را با انتقال از خلیج فارس حل کردیم.

روحانی افزود: همواره این بحث وجود داشت که برای توسعه صنایع فولادی آیا بهتر این است که مواد اولیه را به مناطق برخوردار از آب ببریم یا آب را به نزدیکی معادن سنگ آهن برسانیم؟ بالاخره این نظر که آب را به مناطق برخوردار از معادن سنگ آهن ببریم غلبه یافت چرا که انتقال آب علاوه بر کمک به بهره برداری از معادن باعث شکوفایی عرصه‌های دیگر کسب و کار و فعالیت اقتصادی نیز می‌شود.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه مناطق شرقی کشور به لحاظ امنیت ملی بسیار برای ما مهم هستند، اظهار داشت: در دولت تدبیر و امید کار بزرگی انجام شد و آب از دریاهای جنوب به کرمان و سیرجان منتقل شد و در مراحل بعدی به خراسان رضوی و یزد و اصفهان نیز خواهد رسید که این اقدامات ریل‌گذاری مناسبی برای دولت‌های آینده خواهد بود.

روحانی تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید همچنین اقدامات بزرگی در عرصه اکتشاف معادن انجام شده و اکتشافات و شناسایی‌های انجام شده از ابتدای این دولت تاکنون 26برابر قبل بوده است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه بیش از 5میلیارد تن ذخیره سنگ آهن در کشور شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: ایران که زمانی وارد کننده فولاد بود امروز به دهمین کشور تولیدکننده فولاد تبدیل شده و تولید این محصول استراتژیک از 15میلیون تن در سال 92 به 26میلیون تن در سال 98 رسیده و ظرفیت تولید فولاد نیز به 38میلیون تن رسیده است. همچنین تولید محصولات فولادی نیز از 16میلیون تن در سال 92 به 23میلیون تن در سال 98 رسیده و ظرفیت تولید محصولات فولادی نیز به 56میلیون تن رسیده است.

روحانی ادامه داد: امروز در صنایع معدنی، مس، آلومینیوم و فولادی ظرفیت‌های بسیار چشمگیری داریم و پیشرفت بسیار خوبی داشته‌ ایم و نکته مهم آن است که بخش قابل توجهی از این پیشرفت‌ها در کشاکش جنگ تمام عیار اقتصادی در سالهای 97 و 98 اتفاق افتاده است.

رییس جمهور گفت: معنای این پیشرفت‌های بزرگ به رغم تحریم‌های سنگین آن است که برخلاف میل بدخواهان و دشمنان ملت ایران تحریم‌ها اگرچه رنج و سختی‌های زیادی به ملت ایران تحمیل کردند و مسیر حرکت رو به جلوی ایران را کُند کردند اما هرگز نتوانستند ملت ایران را متوقف کنند.

روحانی اضافه کرد: اگر امسال پروتکل‌های بهداشتی اجازه می‌دادند که مردم برای گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به خیابان بیایند همه می‌دیدند که مردم با چه شور و شوقی به خیابان می‌آمدند و نفرین‌های خود را برای چه کسانی می‌فرستادند؛ مردم نفرین خود را برای کسانی می‌فرستادند که از ابتدا نمی‌خواستند این انقلاب پیروز شود و پس از پیروزی آن نیز از هیچ تلاشی برای سرنگونی آن فروگذار نکردند.

رییس جمهور اظهار داشت: یکی دیگر از نکات مثبت طرح‌هایی که امروز افتتاح شد سطح بالای مشارکت بخش خصوصی در اجرای این پروژه‌ها بود که جای خوشحالی دارد. اگرچه دولت نیز به سهم خود به اجرای این پروژه‌ها کمک کرد اما مشارکت بخش خصوصی در عرصه‌های مختلف اقتصاد روز به روز در حال گسترش است.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

تبریک ویژه دارم برای مردم استان زنجان که امروز شاهد 5 افتتاح بزرگ در این استان بودیم. همچنین به همه ملت بزرگ ایران به خاطر دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی و ایام میلاد حضرت فاطمه اطهر(س) تبریک می‌گویم.

برای همه ما شنیدن خبرهای خوش در حالی که دشمنان ما می‌خواستند روزهای تاریکی را برای ایران ترسیم کنند و فضای تنفسی را بر ما تنگ کنند، حائز اهمیت است.

نکته مهم دیگر اینکه خدمت مردم عزیز ایران تبریک می‌گویم که دولت تدبیر و امید دیروز موفقیت بسیار بزرگی در دادگاه لاهه بدست آورد. این چندمین پیروزی است که دولت در دادگاه بین‌المللی لاهه در برابر آمریکا به دست می‌آورد و این بسیار مهم است. این قدرت و عظمت برای ملت بزرگ ایران در برابر یک ابرقدرت است. وقتی بحث می‌شود در جنگ سیاسی، آنها صدها هزار کارشناس و متخصص در کنار خود دارند و ما با عده‌ای معدود از دیپلمات‌ها به جنگ آنها می‌رویم و این کَم مِن فِئَةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَت فِئَةً کَثیرَةً بِإِذنِ اللّهَ است. این پیروزی عدد کم ما در برابر عدد بزرگ آنها، زیبا و بسیار درخشان است.

در بخش حقوقی هم در جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب کمتر سابقه دارد که مباحث را به دادگاه بین‌المللی لایحه ببریم. این دلایل خاص خودش را دارد که الان جای بحث آن نیست. در این دولت تصمیم قاطع گرفتیم که در موارد اختلافی بحث را به دادگاه بکشانیم. در برابر آمریکا البته موارد دیگری هم هست غیر از دادگاه بین‌المللی که الان  نمی‌خواهم بحث آنها را مطرح کنم.

اما در دادگاه بین‌المللی لاهه یک رای بسیار موفقی گرفتیم، علیرغم اینکه آنها هزارها حقوقدان بزرگ را بسیج کرده بودند. دادگاه لاهه یک دستور موقت و قرار موقت صادر کرد که آمریکا باید همه تحریم‌ها را در امور انسانی بلافاصله قطع کند، تحریم‌ها را کنار بگذارد. البته آمریکا به آن رای عمل نکرد، ولی یک تخلف جدیدی بود، این جنایت جدیدی بود. یک دادگاه مهم بین‌‌المللی، تقریبا به اتفاق آرای قضات، همه 11 قاضی عالی‌رتبه به اتفاق علیه آمریکا رای دادند و این یک موفقیت بسیار بزرگ بود.

بعد ما به مرحله بعد رفتیم. مرحله اینکه آمریکایی‌ها گفتند اصلا این دادگاه صلاحیت رسیدگی به اصلِ شکایت ایران را ندارد. ماه‌هاست بحث می‌شود، حقوقدان‌های ایران و آمریکا روبروی هم در دادگاه لاهه لوایح را تبادل می‌کنند و این مساله بسیار مهمی است.

یک بار مرحوم دکتر مصدق به دادگاه رفت و در تاریخ ما ماند، در این دولت چندین نوبت به دادگاه بین‌المللی رفتیم و بحمدالله تا امروز همیشه پیروز بودیم. در همه مراحل پیروز بودیم. البته دعوای اصلی ماهوی راجع به این پرونده هنوز در آینده است، ولی در این مرحله آمریکایی‌ها خیلی تلاش کردند که به دادگاه ثابت کنند شما نمی‌توانید به این مساله رسیدگی کنید. الحمدالله دیروز این رای راجع به صلاحیت دادگاه صادر شد و این یک موفقیت حقوقی بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران بود.

معلوم است که این ملت، ملتِ بزرگی است و تحصیلکردگان این سرزمین، جوان‌هایی که در دانشگاه‌های داخل و خارج تحصیل کردند هم در دیپلماسی، هم در زمینه حقوق، هم در زمینه سایر مسائل، در زمینه مسائل فنی، همه جا موفقیت و پیروزی‌های شگرف و بزرگی را به دست می‌آورند. این موفقیت را هم به ملت بزرگ ایران تبریک می‌گویم.

مساله فولاد و مساله نساجی و پتروشیمی که امروز در این افتتاح‌ها مطرح بود، برای ما بسیار حائز اهمیت است. اولا در زمینه معادن و مخصوصا فولاد یک بحث قدیمی وجود داشت که از معادن، سنگ را استخراج کنیم و نزدیک آب ببریم یا آب را استحصال کنیم و نزدیک معدن ببریم. این همیشه محل بحث بود. در این بحث روشن بود که اگر ما آب را از دریا شیرین کنیم و کنار معدن ببریم این به صرفه ما هست. شما این همه سنگ را می‌خواهید حمل و نقل کنید در حالی که اگر آب آنجا باشد، این سنگ آهن به کنسانتره و گُندله تبدیل می‌شود، به شمش تبدیل می‌شود و اصلا شرایط فرق می‌کند و در مراحل مختلف به محصول تقریبا نهایی دست پیدا می‌کنیم. به اضافه اینکه بخشی از این آب هم برای آشامیدن مردم استفاده می‌شود، برای مصارف دیگر هم استفاده می‌شود و باعث آبادانی می‌شود.

اینکه فقط شما یک سنگ را استخراج کنید یا در کنار یک معدن ده‌ها کارگاه و کارخانه بزرگ تاسیس کنیم، خیلی فرق می‌کند.

شرق کشور از لحاظ امنیت ملی برای ما بسیار مهم است. اگر ایران را در نظر بگیرید کفه شرق و غرب آن مساوی نیست. کفه غرب آن بالاست و کفه شرق آن پایین است. به دلیل اینکه در منطقه غرب ایران آب هست، زمین مناسب کشاورزی و فعالیت هست. وقتی به شرق می‌رویم مشکل عمده شرق آب هست والا در شرق هم زمین مناسب وجود دارد، در شرق هم معادن بسیار بزرگ وجود دارد. مشکلی که هست آب است. کار بزرگی انجام گرفت. اولین مرحله این کار بزرگ در دولت تدبیر و امید انجام گرفت و آب از خلیج فارس به سیرجان منتقل شد و این فاز اول بود که انشاءالله باز هم این فاز در مراحل بعدی ادامه پیدا می‌کند.

دو طرح مهم هم هست که وزیر محترم صمت توضیح دادند. یک مسیر دیگر که آب را به خراسان جنوبی و خراسان رضوی و مشهد‌الرضا می‌رساند و یک طرح دیگر آب را به یزد و اصفهان می‌رساند. خیلی مهم است که این طرح‌ها برنامه‌ریزی و آغاز شود.

بارها گفتم این دولت ضمن کارهای مهمی که انجام می‌دهد، ریل را برای دولت بعد آماده می‌کند. الان همه سرمایه‌گذاری، طرح‌ها، کلنگ‌زنی، همه چیز را آغاز می‌کنیم، برای دو پروژه و طرح بسیار مهم در انتقال آب و این کار شروع می‌شود و تکمیل آن انشاءالله به دولت بعدی مربوط می‌شود.

موضوع بعد اینکه معادن ما بسیار غنی است. در دولت تدبیر و امید یک کار بزرگی که شد در اکتشاف معادن بود. در اکتشاف معادن نسبت به قبل چندین برابر کار شده است. در گزارشی خواندم که در طول این هفت، هشت سال 26 برابر قبل اکتشاف معدن انجام دادیم. کار عظیم و بزرگی انجام گرفته است. البته این اکتشاف، مراحل مختلفی دارد. این مرحله اول است و مراحل بعدی باید انجام بگیرد. اینکه در کشور ما 5 میلیارد تن سنگ آهن داریم و می‌توانیم اینها را استخراج کنیم و در پروسه‌های مختلف در نهایت تبدیل به فولاد بکنیم و این را در داخل مصرف کنیم، در خارج مصرف کنیم برای ما بسیار مهم است.

امروز دهمین کشور دنیا در تولید فولاد شدیم. در حالی که زمانی واردکننده فولاد بودیم، امروز صادرکننده فولاد هستیم و در این دولت کار عظیمی شد. در آغاز این مراسم کلیپی بود که مشخص می‌کرد ما در بعضی از موضوعات نسبت به سال 92، 100 درصد رشد کرده‌ایم، در بعضی از موارد 37 درصد، در بعضی از موارد 50 و چند درصد. تحول بسیار بزرگی در این هفت سال به وجود آمده است.

در سال 92 تولید فولاد خام 15 میلیون تن بوده است، در سال 98، -آمار امسال تا نهایی شود کمی طول دارد تا پایان سال و اوایل سال آینده مشخص می‌شود- این 15 میلیون تن به 26 میلیون تن رسیده است. این در تولید، در ظرفیت حساب کنیم بیشتر، ظرفیت ما در فولاد حدود 38 میلیون تن شده است.

در سال 92 در محصولات مختلف فولادی 16 میلیون تن تولید داشتیم، این در سال 98 شده 23 میلیون تن، از لحاظ ظرفیت، ظرفیت بسیار بالایی ایجاد شده و به 56 میلیون تن رسیده است. کار عظیم و بزرگی انجام گرفته و این نشان می‌دهد که ما در معادن، صنایع معدنی، فولاد، مس، آلومینیوم شرایط بسیار خوبی داریم. در همه این زمینه‌ها بحمدالله پیشرفت بسیار خوبی داشتیم.

جالب توجه این بود که استاندار محترم زنجان توضیح داد که بسیاری از طرح‌هایی که امروز افتتاح کردیم، عمده کارهای آنها در سال 97 و 98 انجام گرفته است. یعنی درست در جنگ اقتصادی توانستیم این پروژه‌ها و طرح‌های بزرگ را به افتتاح برسانیم و همانطور که وزیر محترم گفتند امسال تاکنون 30 طرح بزرگ صنعت و معدن افتتاح شده و باز هم طرح‌های بسیار بزرگی داریم که تا پایان سال می‌توانیم به افتتاح برسانیم.

این به معنای آن است که ملت ما بانشاط و زنده است و تحریم علیرغم آنکه رنج فراوانی برای مردم ما ایجاد کرده، مشکلات فراوانی برای ما ایجاد کرده، اما سد راه ما نشده است. یک سنگ بزرگ جلوی راه ما انداختند. به جای اینکه راه را ادامه دهیم، ناچار شدیم متوقف شویم تا این سنگ را رد کنیم و بعد عبور کنیم. دومرتبه سنگ بعدی را انداختند، حرکت ما را کُند کردند، اما نتوانستند ما را متوقف کنند و نخواهند توانست.

ملت ما با همان نشاط و روحیه، اگر امسال پروتکل بیماری کرونا اجازه می‌داد و مردم می‌توانستند به خیابان‌ها بیایند، دنیا می‌دیدند که امسال هم باز بیش از سال‌های پیش مردم به خیابان‌ها می‌آیند. حالا پروتکل اجازه نمی‌دهد که مردم به خیابان‌ها بیایند، اما دل مردم در دهه فجر پر از نشاط است و مردم همان لعنت و نفرین را بر آنهایی که مردم را بر فشار گذاشتند، سه سال هست جنگ علیه ما ایجاد کردند، سالهاست تحریم علیه ما به وجود آوردند، بر آنها نفرین می‌فرستند. همان‌هایی که می‌خواستند انقلاب ما پیروز نشود، همانهایی که می‌خواستند انقلاب ما استقرار پیدا نکند، بارها آمدند که این انقلاب را سرنگون کنند ولی موفق نشدند. این آخرین بار و آخرین تلاش آنها بود و خوشبختانه به موفقیت نرسیدند و ملت ما به این موفقیت بزرگ دست پیدا کرد.

بسیار خوشحالم که امروز همه افتتاح‌ها متمرکز در یک استان بود. معمولا در افتتاح‌هایی که می‌کنیم، طرح‌ها مربوط به چند استان است. امروز همه افتتاح‌های ما مربوط به استان بسیار خوب و عزیز و ولایتمدار ما زنجام بود که همیشه در تاسوعا، عاشورا، عزاداری‌ها نمونه بسیار بارز ولایتمداری مردم عزیز ایران هست. به این مردم خوب تبریک می‌گویم و بسیار خوشحالیم که این طرح‌ها افتتاح شده است. امروز 7 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح شده و همه اینها توسط بخش خصوصی بوده، یعنی همه این پروژه‌ها را بخش خصوصی افتتاح کرده است. دولت، بانکها در بعضی از جاها صندوق، همه کمک کردند و کمک می‌کنیم، اما این بخش خصوصی است که به میدان آمده و این کار بزرگ را به ثمر رسانده است. با افتتاح این پروژه‌ها بیش از 1700 نفر مشغول به کار شدند. البته اینها اشتغال مستقیم است و اشتغال غیرمستقیم آن هم بیشتر می‌شود.

به مردم زنجان، به این استان عزیز تبریک می‌گوییم. به مردم ایران به خاطر دهه مبارک فجر و این همه افتتاح‌های بزرگی که در این دهه توسط دستگاه‌ها، ارگان‌های مختلف و وزرای مختلف افتتاح می‌شود که موجب شادمانی ماست، تبریک می‌گویم. 22 بهمن جشن ملی ما هست، انشاءالله سال آینده که چهل و سومین سالِ پیروزی انقلاب خواهد بود، ملت ما شاهد پیشرفت‌های بیشتری باشد.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته