۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

هشدار اتاق تهران به مجلس؛ تورم‌ بالا در انتظار اقتصاد

۱۳ بهمن ۱۳۹۹، ۱۹:۱۹
کد خبر: 502678
هشدار اتاق تهران به مجلس؛ تورم‌ بالا در انتظار اقتصاد

در حالی که فردا، سه‌شنبه چهاردهم بهمن بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مجلس آغاز خواهد شد، اتاق بازرگانی در نامه‌ای نسبت به تبعات تورمی عدم اصلاح لایحه بودجه هشدار داده‌است.در این نامه تأکید شده‌است که تصویب لایحه بودجه به شکل کنونی اقتصاد ایران را در مسیر تورم‌های بالا قرار خواهد داد.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ بسیاری از کارشناسان با توجه به تشدید کسری بودجه و تورم در دو سال اخیر، بودجه 1400 را سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده آینده اقتصاد ایران می‌دانستند. با این وجود لایحه بودجه در حالی تقدیم مجلس شد که هزینه‌های جاری دولت بیش از 65 درصد افزایش یافته‌بود. با توجه به درآمدهای موهومی در نظرگرفته شده، کسری تراز عملیاتی بودجه بیش از 300 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که کشور را در آستانه ابرتورم قرار خواهد داد.

اتاق بازرگانی تهران در نامه‌ای به محمد باقر قالیباف وظیفه خطیر مجلس در اصلاح لایحه بودجه را گوشزد کرد. مهم‌ترین مسائلی که در این نامه برای اصلاح لایحه بودجه مطرح شده‌است، عبارتند از:

1)کنترل و کاهش کسری بودجه و کمک به اجرای سیاست انقباضی پولی

2) زمینه‌سازی رشد اقتصادی از طریق افزایش سرمایه‌گذاری

3) چتر حمایتی برای تأمین حداقل معیشت خانوارهای آسیب‌پذیر

اصلاحات پیشنهادی برای دستیابی به این اهداف عبارتند از:

1)تعیین سقف افزایش هزینه‌های جاری به میزان 15 درصد و کل بودجه به میزان 20 درصد

2) واقع‌بینانه شدن درآمدهای نفتی، اصلاح درآمدهای مالیاتی، حذف ارز 4200 تومانی، اصلاح نرخ خوراک صنایع و بازنگری در سیاست‌های تجاری

3)محدود کردن حداکثر کسری بودجه در سال 1400 معادل 3 درصد تولید ناخالص داخلی با توجه به رشد بدهی

4) کاهش وابستگی به نفت و تخصیص افزایش درآمدهای نفتی به سرمایه‌گذاری در صنایع پیشران

5) توزیع منابع یارانه‌ای در قالب طرح چتر حمایتی به منظور تعیین حداقل معیشت دهک‌های پایین درآمدی

در این نامه هشدار داده‌شده است که عدم اصلاح لایحه بودجه، اقتصاد ایران را در مسیر تعمیق وابستگی به درآمدهای نفتی و تداوم تورم‌های بالا قرار خواهد داد.