۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

جاماندگان سهام عدالت در کشاکش ابهام و حذف

۳ بهمن ۱۳۹۹، ۲۰:۲۵
کد خبر: 499992
جاماندگان سهام عدالت در کشاکش ابهام و حذف

طرح جاماندگان سهام عدالت، ۱۳ خردادماه امسال اعلام وصول شد. درحالی که تعداد جاماندگان ۲۰میلیون نفر اعلام شده‌بود اما کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه ۱۴۰۰، تعداد جاماندگان را به ۷میلیون نفر کاهش داد. نبود ضمانت اجرایی، اختلاف ۱۳میلیون نفری و مشخص نبودن منابع این طرح، مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، با ابلاغ دستور آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت امسال، نمایندگان مجلس طرح جاماندگان سهام عدالت را به جریان انداختند و 13 خرداد اعلام وصول شد. پیشنهاد اختصاص سهام عدالت به جاماندگان یکبار در سال 96، از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح شد اما بی‌نتیجه ماند. براساس برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس، 20 میلیون نفر جامانده از سهام عدالت وجود دارد که شامل کارگران ساختمانی، کمیته امدادی‌ها، بهزیستی و 6 دهک پایین درآمدی می‌شوند. در حالی که طرح جاماندگان سهام عدالت در مراحل اولیه بررسی بود، دژپسند تاکید کرد که هیچ سهام عدالتی برای واگذاری به جاماندگان وجود ندارد!

با این وجود به گفته پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بنا بود در شهریورماه، این طرح در صحن علنی تصمیم‌گیری شود. این در حالی است که طرح هنوز راهی صحن علنی نشده و در نوبت بررسی قرار دارد. در پیشنهاد کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه 1400، تعداد جاماندگان به 7 میلیون نفر کاهش یافت. این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید و در انتظار رای آوردن در صحن علنی مجلس است.

اما طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی از این پیشنهاد اظهار بی‌اطلاعی و تعداد جاماندگان را 20 میلیون نفر اعلام کرد. ناهماهنگی میان کمیسیون‌های مجلس، خود نشان‌دهنده نبود ضمانت اجرایی برای این طرح است. نکته دیگر، اختلاف 13 میلیون نفری در طرح‌های پیشنهادی برای جاماندگان است که موجب سردرگمی دهک‌های کم درآمد می‌شود

 در شرایطی که مجلس از جدی‌ترین منتقدان لایحه بودجه 1400 است، مشخص نبودن منابع این طرح می‌تواند به تشدید کسری بودجه و تورم منتج شود.