۰ نفر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم عنوان کرد؛

حذف ارز۴۲۰۰ تومانی نخستین گام یکسان‌سازی ارزی/ تبعات قیمت‌گذاری دستوری در نزول شاخص بورس

۲ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۱۳
کد خبر: 499690
حذف ارز۴۲۰۰ تومانی نخستین گام یکسان‌سازی ارزی/ تبعات قیمت‌گذاری دستوری در نزول شاخص بورس

محمد باقری بنایی معتقد است، مجلس در نهایت به حذف ارز۴۲۰۰ تومانی و جایگزینی آن با دلار۱۷۵۰۰تومانی رای مثبت خواهد داد تا نخستین گام ها برای یکسان سازی نرخ ارز برداشته شود.

اقتصادآنلاین-مهدی بیک؛ نماینده مردم بناب در مجلس با اشاره به آسیب های نرخ گذاری های دستوری گفت: به نظر می رسد وزارتخانه هایی چون صمت یا وزارت جهاد کشاورزی در خصوص نرخ گذاری های دستوری برخی اقلام و کالاها از جمله فولاد یا تخم مرغ و...، درک درستی از ضرورت های اقتصادی و واقعیت های بازارها ندارند. این در حالی است که این نظام عرضه و تقاضاست که بایدها و نبایدهای بازارها را مشخص می کند نه میل و نظر شخصی فلان وزیر یا مقام مسئول. مبتنی بر میزان عرضه و ساماندهی تقاضاست که بازارها روی نقطه توازن می نشینند.

باقری در ادامه افزود: از سوی دیگر هم باید دید که در بازارهای جهانی چه می گذرد و چه ساز و کاری در اقتصاد بین المللی جریان دارد. با گذشت ۴۰سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شاید وقت آن رسیده باشد که اقتصاد ایران از الگویی پایدار و معقول، برای توسعه و ایجاد مناسبات ارتباطی درست با جهان پیرامونی استفاده کند. باید بدانیم، اقتصاد بین المللی به گونه ای است که همه کشورهای دنیا  به نوعی به یکدیگر ارتباط و اتصال دارند. نمی توان گفت که قیمت یک کالای مشخص مثل فولاد یا آهن و...در ترکیه یک رقمی است، در عراق یک قیمت دیگر و در ایران هم باید با یک نرخ متفاوت ارائه شود.

به اعتقاد این نماینده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهادهای مسئول در روند تصمیم سازی هایشان باید به قیمت های جهانی و تعرفه های بین المللی نیز توجه کنند. در غیر این صورت، اقتصاد ایران را به صورت جزیره ای و بدون توجه به مناسبات ارتباطی و اقتصادی جهانی اداره کردن، گره ای از مشکلات اقتصادی کشور باز نخواهد کرد.

تبعات قیمت‌گذاری دستوری در نزول شاخص بورس

باقری در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که تا چه اندازه بخشنامه های دستوری وزارت صمت در خصوص فولاد را در نزول شاخص بورس موثر می دانید؟ گفت: در بازار سرمایه و بورس کالا هم با چنین تصمیمات اشتباهی روبه رو شده ایم. وزیری در کابینه بدون توجه به مقولات داخلی و ضرورت های خارجی دست به تصمیماتی می زند که نتیجه اش در نهایت، بخش های مختلف اقتصادی را زیر و رو می کند. مثلا بورس کشور به دلیل تصمیم اشتباه وزارت صمت تکانه های پی در پی را از سر می گذراند. قیمت گذاری اجباری و دستوری هرچند ممکن است در کوتاه مدت نظر برخی سوداگران را جلب کند، اما برای بلند مدت کارساز نخواهد بود. ضمن اینکه به صادرات کشور نیز ضربه خواهد زد.

او افزود: صنعت فولاد کشور طی ۳۰سال اخیر تحولات دامنه داری را پشت سر گذاشت و از روش های سنتی به روش احیای مستقیم رسیده است. ضمن اینکه تولید فولاد کشور از رنکینگ مناسبی در بازارهای جهانی برخوردار است. مسئولان باید بدانند که این جایگاه با تلاش های دامنه وسیعی از مدیران و صاحب نظران به دست آمده است و اینگونه قیمت گذاری های دستوری  می تواند مجموعه این تلاش ها را با اشکال مواجه کند.

باقری یادآور شد: این روند اشتباه درباره نرخ گذاری دستوری، متاسفانه نه تنها در حوزه فولاد بلکه در بخش های کشاورزی و صنفی نیز خسارات زیادی را به بار آورده است. به عنوان مثال در حوزه تخم مرغ یا خودرو و ... نیز این تجربه به دست آمد و قیمت گذاری اجباری، منشا گرفتاری های فراوانی شده است، اما ظاهرا مسئولان توجهی به این هشدارها و توصیه های کارشناسی ندارند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش دیگری از گفتگو در پاسخ به پرسشی در خصوص تغییر ارز مبنا گفت:در خصوص تغییر ارز مبنا به۱۷۵۰۰ تومانی باید توجه کنیم در حال حاضر قیمت دلار در بازار حدود ۲۰هزار تومان است. اگر همچنان دولتمردان به دنبال استفاده از دلار۴۲۰۰ تومانی باشند، نوسانات تورمی، همچنان در اقتصاد وجود خواهند داشت. راه حل مناسب آن است که ابتدا نظام یارانه ای کشور اصلاح شود و اقشار نیازمند به طور صحیح شناسایی و مورد حمایت قرار گیرند. بعد از آن برنامه ریزی برای حذف دلار۴۲۰۰تومانی در دستور کار قرار بگیرد.

باقری خاطرنشان کرد: من با تصمیم کمیسیون تلفیق برای حذف ارز۴۲۰۰ تومانی و پس از آن انتخاب ارز۱۷۵۰۰تومانی موافق هستم. معتقدم اگر در صحن هم این ایده با رای مثبت نمایندگان مواجه شود، بخش قابل توجهی از مشکلات برآمده از رانت و ویژه خواری در اقتصاد مهار خواهد شد. شخصا معتقدم که نمایندگان در نهایت به حذف ارز۴۲۰۰ تومانی و جایگزینی آن با دلار۱۷۵۰۰تومانی رای مثبت خواهند داد تا نخستین گام ها برای یکسان سازی نرخ ارز برداشته شود.