۰ نفر

تعیین مزد منطقه‌ای کارگران منتفی شد

۲۶ دی ۱۳۹۹، ۱۹:۰۹
کد خبر: 498316
تعیین مزد منطقه‌ای کارگران منتفی شد

علی رغم تلاش های نمایندگان کارفرمایی برای تعیین مزد منطقه ای؛ اما این مسئله از سوی وزیر کار برای سال۱۴۰۰ مردود اعلام شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، هرساله با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال و برگزاری جلسات دستمزد برای تعیین دستمزد سال آینده کارگران؛ بحث هایی درباره نحوه تعیین مزد مطرح می شود. یکی از آن مباحث بحث تعیین مزد به صورت منطقه ای و صنفی است. نهم دی ماه 99 نخستین جلسه کمیته دستمزد شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت برگزار شد؛ جلسه ای که در آن گزارشی 75 صفحه ای از سبد اقلام خوراکی کارگران ارائه شد و بر این اساس پیشنهادات نمایندگان کارفرمایان برای تعیین مزد منطقه ای رد شد.

بعد از برگزای آن جلسه, نمایندگان کارگری حاضر در این جلسه، از اصرار کارفرمایان بر اجرای مزد منطقه‌ای و مزد صنوف خبر دادند؛ ظاهراً کارفرمایان خواستار اجرای مزد منطقه‌ای با استناد به یک عبارت کوتاه در ماده 41 قانون کار هستند؛ در ماده 41 آمده «تعیین دستمزد برای مناطق مختلف و صنایع متفاوت براساس یک‌سری الزامات باید تعیین شود» و همین عبارت دستاویزی برای کارفرمایان شده است که بر اجرای مزد منطقه‌ای و صنوف پافشاری کنند.

فرامرز توفیقی، فعال کارگری معتقد است؛ نتیجه مزد منطقه‌ای و صنفی، فقط سرکوب مزدی خواهد بود و سرکوب مزدی عواقب ویرانگر و جبران‌ناپذیری خواهد داشت. در شرایطی که از تثبیت قیمت‌ها عاجز هستند، نمی‌توانند قیمت ابتدایی‌ترین اقلام مصرفی مثل شیر و ماست را ثابت نگه دارند، زیرساخت‌های لازم برای نظارت و کنترل بر اقتصاد را ندارند، دست به  چنین اقدامی زدن  می‌تواند برای طبقه‌ی کارگر عواقب بسیار وخیمی داشته باشد.

وی ادامه داد: آیا اکنون در این شرایط بد اقتصادی و جهش‌های خیره‌کننده قیمتی که به دلار وابسته است، صحبت از مزد منطقه‌ای و مزد صنوف، اقدامی درست است؟ قیمت دلار بالارفته است  و این گرانی ارز روی قیمت تمام کالاها حتی مواد غذایی تاثیر دارد. قیمت تمام شده اکثر کالاها به قیمت دلار وابسته است. در چنین اوضاعی آیا درست و عادلانه است که «سرکوب مزدی» را به اسم مزد صنفی یا مزد منطقه‌ای کلید بزنند؟!

 البته علاوه برمخالف کارگران, بعد از جلسه کمیته مزد حاتم شاکرمی, معاون روابط کار وزیر کار نیز گفت: تعیین حداقل دستمزد سال 1400 کارگران بدون در نظر گرفتن مباحث مزد منطقه ای است و نقطه نظرات افراد راجع به تعیین حداقل مزد، هیچ تغییری را در ساز و کار تعیین حداقل مزد سال آینده ایجاد نخواهد کرد.

علی رغم اینکه تعیین مزد منطقه ای برای سال 1400 از سوی معاون وزیرکار هم رد شد, باز هم نمایندگان کارفرمایان بر اجرای آن اصرار کردند.

علی اصغر‌آهنی‌ها،نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار درباره مزد منطقه ای می گوید:  امسال برای تعیین مزد 1400 به سمت اجرایی شدن ماده 41 قانون کار میرویم و مراجع رسمی باید وظیفه خود را در رابطه با تعیین سبد معیشت را داشته باشند. به تعیین هزینه سبد معیشت ورود نمی کنیم، چرا که این کار بر عهده ماه نیست, نهادهای مسئول باید عدد و رقم را تعیین کنند. ما برای سال آینده به دنبال اجرایی شدن مزد منطقه ای حتی در قالب پایلوت برای چند استان هستیم. این ظرفیت در قانون دیده شده است.

اما فصل الخطاب این بحث ها اظهارت روز گذشته محمد شریعتمداری, وزیر کار بود.

وزیر کار تعیین مزد به صورت منطقه ای را برای سال 1400 مردود خواند و گفت: مرکز پژوهش‌های تأمین و کار با همکاری نمایندگان شورای کارگری و کارفرمایی کمیته دستمزد شورای عالی کار از چند ماه پیش مذاکراتی را برای بررسی پرداخت منطقه‌ای، بخشی و موضوعی حقوق و مزایای کارگران داشته‌اند.

شریعتمداری افزود: نتیجه مذاکرات حاکی از این است که زیرساخت‌های لازم برای اجرای این قانون فراهم نیست. تکلیف قانونی شورای دستمزد برای تعیین حداقل مزد است و در راستای تعیین سایر سطوح مزدی و حداقل دریافتی هیچ دخالتی ندارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه حداقل مزد مبنایی است برای پرداخت بیمه و سایر اقداماتی که در راستای سازمان تأمین اجتماعی قرار می‌گیرد، ادامه داد: تعیین دستمزد کارگران برای سال 1400 متکی به موضوع پرداخت منطقه‌ای و مزدی نمی‌تواند باشد.

 با این حساب دستمزد کارگران برای سال آینده به صورت منطقه ای تعیین نخواهد شد و پرونده آن برای سال 1400 بسته شده است. البته شاید برای سال آینده آن هم در ماه های پایانی سال باز هم بحث تعیین مزد بر اساس منطقه ای و صنفی مطرح شود.