۰ نفر

روحانی در آیین افتتاح ۶۱ طرح در مناطق آزاد تجاری؛

باید کمک کنیم تا بخش خصوصی فعال باشد/ تاکید بر ضرورت گسترش خدمات الکترونیک

۲۵ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۰۲
کد خبر: 498020
باید کمک کنیم تا بخش خصوصی فعال باشد/ تاکید بر ضرورت گسترش خدمات الکترونیک

رییس جمهور گفت: دولت باید تسهیل کننده باشد و حمایت کند و این بسیار جالب توجه است که بتوانیم در همه مناطق آزاد در کشور در سرمایه گذاری ها شرایطی را فراهم کنیم که بخش خصوصی ما فعال شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهور صبح امروز (پنجشنبه) در آئین بهره برداری از طرح‌های ملی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی پس از توضیحات مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری_صنعتی و ویژه اقتصادی کشور، اظهار داشت: قبل از اینکه فرمان افتتاح صادر شود می‌خواستم از شما سوال کنم که آیا تمام مناطق آزاد ما به سامانه پنجره واحد وصل هستند به این معنا که اگر کسی بخواهد سرمایه گذاری ای انجام دهد و خدماتی دریافت کند نیازی به مراجعه حضوری ندارد؟

وی پس از استماع توضیح سوال طرح شده از بانک، عنوان کرد: این موضوع تحول بسیار مهمی است که مردم برای اینکه بخواهند در مناطق آزاد سرمایه گذاری کنند و بخواهند خدمتی ارائه و یا دریافت کنند، نیاز نباشد که خودشان حضور داشته باشند و بتوانند از طریق سیستم الکترونیک خدمات را دریافت کنند.

رییس جمهور افزود: این که می‌گوئید ۳۰ روزه پاسخ نهایی متقاضی را می‌دهیم و در آینده ۲۰ روزه می‌شود و ۷۰ درصد خدمات را امروز می‌دهیم و تا پایان دولت ۱۰۰ درصد می‌شود، بسیار امیدوارم کننده است. از همه مناطق آزاد و شما خواهش می‌کنم در این زمینه فعال‌تر باشید. شفافیت، عدم حضور و عدم چهره به چهره شدن و اینکه خدمات را الکترونیکی دریافت کردن یک اصل مهم برای ما در این دولت است که هم می‌تواند سرعت کار را زیادتر کند و هم خدای ناکرده جلوی فساد احتمالی گرفته شود.

رییس جمهور پس از استماع گزارش حمیدرضا مؤمنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: امیدوار هستم این افتتاح‌ها برای آبادانی جزیره بسیار مهم و استراتژیک قشم موجب سرافرازی مردم و آبادانی این جزیره باشد. خوشحالیم که امروز ۲۷ پروژه افتتاح می‌شود و ان شاءالله باز هم در مراحل بعدی شاهد افتتاح‌های دیگری تا پایان دولت دوازدهم خواهیم بود.

روحانی ادامه داد: بسیار خوشحال کننده بود که شما بیان کردید این سرمایه گذاری ای که انجام گرفته و امروز افتتاح می‌شود، ۲ درصد از طرف منطقه آزاد بوده و ۹۸ درصد این سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد و این بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: اساس اقتصاد کشور ما این است که بخش خصوصی باید فعال باشد و آنها باید در صحنه باشند. دولت باید تسهیل کننده باشد و حمایت و کمک کند و این بسیار جالب توجه است که ما بتوانیم در همه مناطق آزاد در سراسر کشور در سرمایه گذاری ها شرایطی را فراهم کنیم که بخش خصوصی ما فعال شود. پروژه‌های بسیار مهمی را امروز افتتاح می‌کنید. و از اینکه در سایه این پروژه‌ها بیش از ۲۲۰۰ نفر مشغول به کار می‌شوند و اشتغال جدید ایجاد می‌کند بسیار خوشحال کننده است. امیدواریم همه آنهایی که مشغول کار می‌شوند زندگی سعادتمندانه ای داشته باشند.

مصرف گاز ما در کشور بسیار زیاد است

رییس جمهور پس از استماع گزارش محمدولی روزبهان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی بیان کرد: بندر انزلی بندر بسیار مهمی در دریا خزر برای ارتباط با کشورهای همسایه است. نکته مهمی که می‌خواهم روی آن تاکید کنم مساله راه آهن رشت به کاسپین است. این طرح، طرح بسیار مهم استراتژیک است و متأسفانه آن جور که ما علاقمند بودیم در ماه اسفند آن را افتتاح کنیم، پروژه بسیار عقب است. هم از جنابعالی و هم جناب آقای زارع استاندار گیلان، آقای اسلامی و هم دکتر بانک می‌خواهم این پروژه را به عنوان پروژه مهم استراتژیک با همه توان از امروز به صورت سه شیفت را انجام دهند.

روحانی ادامه داد: در اوایل سال آینده این پروژه باید به افتتاح برسد. هر مشکلی دارید و هر اعتباری نیاز دارید و هر کاری هست مستقیماً دکتر بانک یا دکتر زارع به من بنویسد. ما حتماً این را دنبال می‌کنیم. این پروژه پروژه بسیار مهمی است زیرا دریای خزر در گیلان را به خلیج فارس وصل می‌کند که از نظر راه آهن بسیار حائز اهمیت است. در تمام پروژه‌های که دارید این پروژه اهمیت خاصی دارد خود من هم این را دنبال می‌کنم. ان شاءالله دکتر بانک هم ظرف دو هفته آینده گزارش مکتوبی به من بدهد تا ببینم مشکلات این طرح چیست و باید چه کنیم.

وی در ادامه و پس از استماع گزارش مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: به مردم بسیار خوب استان بوشهر برای حرکت‌ها و پیشرفت‌هایی که در این استان انجام می‌گیرد تبریک می گویم. مردم عزیز می‌دانند که استان بوشهر از لحاظ انرژی تا چه حد برای ما اهمیت دارد. مرکز گاز کشور است و در این زمستان سرد که مردم از طریق انرژی گاز گرم می‌شوند، بخش اعظم این نعمت از این استان زر خیز و مهم جنوبی کشور ما تأمین می‌شود و ما خوشحال هستیم که بخش صنعت نفت و گاز ما موفق شدند در این ۷ سال گذشته تولید گاز را به ۱۰۰۰ میلیون متر مکعب در روز برسانند یعنی روزی یک میلیارد متر مکعب گاز در حال تولید است و همه ما باید مقداری مراعات کنیم.

رییس ‌جمهور ادامه داد: مصرف گاز ما در کشور بسیار زیاد است. گاز مصرفی ۲۷ کشور اروپایی که مناطقشان سردتر از ایران است تقریباً دو برابر ما است. می‌خواهم تشکر کنم از همه دست اندرکاران این صنعت بزرگ. الان هم در تولید کمپرسورها، که به خارج نیازمند بودیم در داخل ساخته می‌شود و این افتخار بزرگی برای صنعت دانش بنیان کشور ما است.

ما به جای واردکننده بودن باید عمدتاً صادر کننده باشیم

روحانی پس از تشکیل افتتاح ۶۱ پروژه مناطق آزاد، گفت: بسیار خوشحال هستیم که در چهل و یکمین پنج شنبه امروز شاهد افتتاح بیش از ۶۰ طرح مهم در مناطق آزاد و ویژه بودیم که مجموعاً حدود ۹,۵۰۰ میلیارد تومان ارزش این پروژه‌ها بود و باعث اشتغال بیش از ۳۲۰۰ نفر از جوانان عزیز ما می‌شود که اشتغال خود را در سایه این طرح‌ها شروع می‌کنند.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد و ویژه برای ما اهمیت خاص دارد، خاطرنشان کرد: مبنای این مناطق این بوده است که سرمایه گذاران بتوانند با تسهیلات خاص و ویژه، معافیت‌های خاص و امتیازات خاص بتوانند در این مناطق سرمایه گذاری کنند و عمدتاً آنچه به دست می‌آید را صادر کنند. یعنی بنا بر این بوده که این مناطق جاذبه‌ای داشته باشد که با آن بتواند سرمایه داخلی و خارجی و تکنولوژی را جلب کند. سرمایه و تکنولوژی در سایه امتیازات، تسهیلات و معافیت‌ها تا اینکه در اینجا محصولات قابل رقابت با دنیا با استانداردهای قابل قبول تولید شود و بتواند به مراکز صادراتی تبدیل شود تا هم به کل اقتصاد کشور و هم اقتصاد منطقه کمک کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: معمولاً این مناطق آزاد در مناطق مرزی فعال هستند بنابراین می‌خواهد حلقه اتصال بین داخل و خارج باشد. با تسهیلاتی که برای ورود و خروج افراد وجود دارد، سرمایه گذار خارجی راحت تر بتواند وارد و خارج شود و جنس بتواند ساده‌تر وارد شود، انبار شود و در زمان لازم به داخل کشور منتقل و صادر شود.

روحانی با بیان اینکه از آغاز دولت یازدهم در سال ۹۲ مهمترین تاکید من هم به رئیس منطقه آزاد و همه مدیران عامل مناطق آزاد و ویژه این بود که مناطق آزاد نباید محل واردات باشد که کالایی را از کشوری با مالیات کم و تسهیلات زیاد وارد کنیم مردم آن را بخرند و یک مقدار بیشتر ببرند یا برای خودشان استفاده کنند، گفت: از مناطق آزاد مقصود این نبوده است. مناطق آزاد بیشتر به جای اینکه صادر کننده باشد بیشتر وارد کننده محصول و کالای ساخته شده خارج بود. از ابتدا ما گفتیم ریل گذاری بر این مبنا است که این عوض شود و ما به جای واردکننده بودن عمدتاً صادر کننده باشیم.

سرمایه گذاری خارجی نسبت به سال ۹۸، ۵۶ درصد افزایش پیدا کرده است

وی اضافه کرد: آماری که امروز اعلام شد، نشان داد ما در این مسیر موفق بودیم. یعنی در طول این مدت صادرات ما به خارج حدود ۱۳۸ میلیارد دلار بوده و حدود ۴۰ میلیارد دلار هم این محصولات به داخل سرزمین اصلی صادر شده و در نهایت واردات ما کمتر از ۵۰ میلیارد یعنی ۴۷ میلیارد بوده است. پس ما در مسیر هدف گذاری درست خود در حال حرکت هستیم. وقتی جنس صادر می‌شود، معنایش این است که داریم رقابت پذیری را مراعات می‌کنیم و وقتی سرمایه وارد می‌شود معنایش این است که داریم سهولت کسب و کار را اجرا و مراعات می‌کنیم و ریسک پذیری ها را کم می‌کنیم و مزیت‌ها را بیشتر. امروز این که اعلام شد که کارها با پنجره واحد و این سامانه انجام می‌گیرد بسیار مهم است که لازم نباشد مردم در داخل یا خارج کفش و کلاه کند و از این ساختمان به آن ساختمان برود و… امروز دولت الکترونیک می‌تواند به این مسأله کمک کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: کسی که می‌خواهد سرمایه گذاری کند اصلاً نیازی نیست حرکت کند و به مناطق آزاد بیاید و کسی را ببیند. باید وارد سایت و پنجره واحد شود و آنچه می‌خواهد را درخواست کند و اطلاعات مورد نیازش را از سامانه دریافت کند و در مدت کوتاه بتواند سرمایه گذاری خود را انجام دهد. در گذشته ماه‌ها و حتی سال‌ها طول می‌کشید این کارها انجام شود. امروز به ما گفته شد حداکثر دریافت خدمات ۳۰ روز بیشتر نیست و باید تا پایان دولت به ۲۰ روز برسد، خبر بسیار خوشحال کننده ای است که هم رونق را به دنبال دارد و هم جلوی فساد و رانت را می‌گیرد و هم عدالت اجرا می‌شود.

روحانی اضافه کرد: یعنی هر کسی می‌خواهد، این سایت است و اطلاعات لازم را می‌دهد و می‌گیرد و این سایت قوم و خویش و همسایگی و رفاقت چند ساله نمی‌شناسد. این کار بسیار ارزشمند و مهم است. مناطق آزاد در شرایط تحریم بسیار برای ما مهم بودند. از سال ۹۷ به مناطق آزاد گفتم شما باید به کمک کشور بیایید و با توجه به بسیاری از مشکلات ما برای صادرات و واردات، شما امکانات بیشتری دارید و باید در صادرات و واردات وارد شوید و امروز می‌بینید اقداماتی که در مناطق آزاد و ویژه در این مدت، در مسیر توسعه بوده است و آماری گفته شد نشان می‌دهد سرمایه گذاری خارجی نسبت به سال ۹۸، ۵۶ درصد افزایش پیدا کرده است که معنای آن شکست فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی است و نتوانستند جلوی ما را بگیرند.

وی با بیان اینکه ما در این یک سال گذشته سرمایه گذاری خارجی را بیشتر جذب کردیم و سرمایه گذاری داخلی هم بیشتر شده است، عنوان کرد: می‌بینیم که این اقدام انجام گرفته و جاذبه این مناطق بیشتر شده است و در شرایط تحریم کمک خوبی برای ما بود. مضاعف بر آن ما در مناطق آزاد تنها نیستیم و همه کشورهای اطراف ما همه منطقه آزاد دارند و ما در حال رقابت با کشورهای منطقه و همسایه هستیم و روز به روز باید امتیازات معقول را در مقایسه با مناطق آزاد کشورهای اطراف بیشتر کنیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما باید معافیت‌ها را بیشتر کنیم و آن کسی که می‌خواهد سرمایه گذاری کند فکر می‌کنید به ایران بیاید یا کشور جنوبی خلیج فارس یا آسیای میانه یا ترکیه یا در غرب، شرق، شمال و جنوب ایران و ما باید این امتیازات را بیشتر کنیم.

باید به وعده‌های داده شده عمل کنیم

روحانی بیان کرد: از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می‌خواهم در بودجه که بخشی از آن مربوط به مناطق آزاد است، نسبت به مناطق آزاد توجه کنند و امتیازات مناطق آزاد را پایین نیاورند. این به نفع ما نیست و موجب می‌شود سرمایه گذاری به جای ایران به کشورهای دیگر و کشورهای همسایه برود. بنابراین این دقت را در این زمینه از نمایندگان محترم می‌خواهم. همچنین امتیازاتی که در مناطق آزاد برای سرمایه گذاری از قبل به مردم قول دادیم که مثلاً اگر اینجا سرمایه گذاری این قدر معافیت دارد و … را لحاظ کنند.

وی با تاکید بر اینکه ما نمی‌توانیم در بودجه آنچه نظام و دولت ما به مردم قول داده است را زیر پا بگذاریم، گفت: ما در پتروشیمی به مردم قول دادیم که با این نرخ به شما خوراک و با این برنامه به شما امکانات می‌دهیم. خواهش می‌کنم نمایندگان محترم مجلس در این قانون بودجه یک ساله توجه کنند این قانون و بودجه یکساله است و ما باید مقداری نسبت به اقتصاد بلندمدت‌تر فکر کنیم و به وعده‌های داده شده عمل کنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: درخواست دیگر من از نمایندگان محترم این است که لوایح ما در مورد مناطق آزاد که به مجلس فرستادیم سریع‌تر به ابلاغ و تصویب نهایی برسد. گاهی در مناطق آزاد سفر رفتیم و به مردم قول دادیم اینجا منطقه را آزاد می‌کنیم، فکر کردیم و جلسه گذاشتیم و بررسی کردیم و لایحه را تهیه کردیم و آن سال به نتیجه نرسیده است. خواهش می‌کنم همه دست به دست هم دهیم و مناطق آزاد خود را آباد و پر جاذبه کنیم تا بتوانیم رقابت کنیم. وقتی مناطق آزاد ما فعال می‌شود روابط ما هم با همسایگانمان و دنیای خارج بهتر می‌شود.

روحانی در پایان گفت: غیر از بحث انبارداری، تولید و صادرات در اکثر مناطق آزاد ما جاذبه گردشگری وجود دارد و این مسأله بسیار برای اقتصاد، نشاط و سلامت مردم بسیار مهم است. منطقه آزادی مثل کیش، قشم و چابهار یا مناطق آزاد شمالی پر جاذبه هستند و خود گردشگری نشاط و اشتغال می‌آورد. گردشگران خارجی به کشور می آیند و ارز وارد کشور می‌شود. بنابراین می‌خواهم هم از مناطق آزاد و هم مسئولین تشکر کنم زیرا در این ۷ سال در این زمینه تحول مهم رخ داده است و همچنین ان شاءالله بتوانیم در این مناطق آزاد کاری انجام دهیم که صادرات و جذب گردشگر ما بیشتر شود و همه کارها ان شاءالله از طریق آن پنجره واحد انجام گیرد تا مردم با عدالت بیشتر از مزایای این مناطق برخوردار شوند.