۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نابودی ۵۱میلیارد دلار برای هیچ

۲۱ دی ۱۳۹۹، ۱۹:۳۴
کد خبر: 497008
نابودی ۵۱میلیارد دلار برای هیچ

به رغم آشکار شدن تبعات منفی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی که مهم‌ترین آن اتلاف حدود ۵۱ میلیارد دلار منابع ارزی است، این سیاست همچنان بعد از گذشت ۳۳ ماه ادامه‌ دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، در شرایطی که قیمت دلار بازار آزاد در برخی روزها به بالای 30هزار تومان هم رسید اما نرخ ارز کالاهای اساسی همچنان 4200 تومان است. در کنار تبعات منفی این سیاست بر معیشت خانوار و تولید، نحوه محاسبه نرخ ارز ترجیحی همواره محل بحث بوده است.

 نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور در بیست و دوم فروردین97 در پاسخ به انتقادات کارشناسان، نحوه محاسبه ارز 4200 تومانی را تشریح و از آن دفاع کرد. بر اساس فرمول مورد اشاره، نرخ ارز در ایران باید هر سال به اندازه تفاوت تورم ایران و جهانی رشد کند. درحالی نهاوندیان نرخ ارز را 4200 محاسبه کرد که حتی با روش مدنظر ایشان قیمت دلار در آن زمان باید بالاتر می‌بود. حتی با فرض صحت محاسبات نهاوندیان، اگر ارز 4200 تومانی بر اساس همان فرمول افزایش پیدا می‌کرد، قیمت آن در آذر امسال به حدود 10هزار تومان می‌رسید.

در این میان عدم تعدیل این نرخ و تثبیت آن منجر به نابودی منابع ارزی کشور و تحمیل هزینه‌های گزاف به اقتصاد شد. بر اساس آمار در سال‌97 بالغ بر 29.8میلیارد دلار، سال98 حدود 15میلیارد دلار و در هفت ماهه امسال 6.2میلیارد دلار ارز ترجیحی به کالاهای اساسی اختصاص یافت.

 اگر فرض کنیم کل تخصیص در سال99 صورت گرفته باشد، با نرخ ارز متوسط 20 هزار تومانی حدود 800هزار میلیارد تومان در قالب این سیاست نابود شده‌است. هر چند درنظرگرفتن همه تخصیص در سال99 منجر به بیش‌برآوردی منابع اتلاف شده می‌شود، اما تورم هم تقریبا به همان میزان رشد کرده است.

به نظر می‌رسید با آشکار شدن تبعات این سیاست طی 33ماه و اتلاف بیش از ۵۱میلیارد دلار منابع ارزی، دولت مانع از ادامه تخصیص ارز ترجیحی در بودجه 1400 شود. اما با وجود مخالفت‌های کارشناسان، رد پای این سیاست در لایحه بودجه 1400 دیده می‌شود و حذف این سیاست نادرست در گرو تصمیمات مجلس است.