۰ نفر

راه‌های افزایش منابع بودجه ۱۴۰۰

۱۱ دی ۱۳۹۹، ۹:۱۷
کد خبر: 494293
راه‌های افزایش منابع بودجه ۱۴۰۰

یک کارشناس اقتصادی گفت: افزایش دو واحدی مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر ثروت، مالیات بر سود سپرده و کاهش معافیت صادرات و حذف ارز ۴۲۰۰ برخی از راه های تامین منابع جدید برای بودجه است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، هادی ترابی فر، کارشناس اقتصادی  گفت: برای تأمین بودجه ۱۴۰۰ راه‌های گوناگونی وجود دارد. در حوزه مالیات یکی از راه‌ها افزایش مالیات بر ارزش افزوده است که هیچ رشدی در مقایسه با سال گذشته نداشته است. اگر بخواهیم تورم را نیز به حساب بیاوریم این رقم باید بیشتر می‌شد اما هیچ تغییری نکرده است.

وی ادامه داد: برخی از پایه‌های مالیاتی در بودجه ۹۹ نیز دیده شده بود اما در متن بودجه ۱۴۰۰ حذف شد مثلاً مالیات بر ثروت یا خانه و ماشین‌های لوکس با اینکه در جداول بودجه سال آتی ۹۷۰ میلیارد تومان براورد شده است اما در متن آن نیست. برای امسال می‌توان گفت اگر مجموع خانه‌های فردی بالای ۱۰ میلیارد تومان باشد مشمول مالیات شود. این مالیات سالانه دریافت می‌شود و می‌توان آن را موقع خرید و فروش دریافت کرد یا اینکه در صورت عدم پرداخت برخی خدمات ساختمان مانند آب و برق را قطع کرد یا حساب فرد را مسدود ساخت.

ترابی فر با بیان اینکه در برخی کشورها این مالیات بر اموال مشاغل دریافت می‌شود و برای تخمین درآمد آن باید دید که به چه نحوی اجرا می‌شود، افزود: متأسفانه در سال ۹۹ قرار شد که در دی ماه و بهمن ماه این مالیات دریافت شود اما آئین نامه آن نیز بیرون نیامد.

درآمد ۳۰ هزار میلیارد تومانی از طریق افزایش دو واحدی مالیات بر ارزش افزوده

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: نکته بعدی این است که ما کسری بودجه داریم اگر مالیات را افزایش ندهیم با پولی سازی کسری بودجه نقدینگی رشد می‌کند و تورم به وجود می‌آید. اگر مالیات بر ارزش افزوده را یک یا دو واحد افزایش دهیم در آمد ۳۰ هزار میلیارد تومانی کسب می‌شود. تورم این افزایش را باید با رشد پایه پولی مقایسه کرد چرا که تورم از طریق رشد پایه پولی بسیار بیشتر است.

معافیت صادرات باید به ۵۰ درصدبرسد / رفع نگرانی بابت ارز آوری از طریق سقف گذاشتن معافیت

وی درباره پیشنهاد دیگری پیرامون تأمین منابع بودجه، گفت: کاهش معافیت‌های مالیاتی صادرات پیشنهاد دیگر تأمین بودجه است. این بدان معناست که به جای معافیت صد در صدی، ۵۰ درصد معافیت به صادرکنندگان بدهیم. کشورهای دیگر یا معافیتی ندارند یا معافیت موقت دارند یا معافیت آنها بسیار کم است درباره نگرانی پیرامون کاهش ارز نیز باید گفت که می‌توان با قرار دادن یک سقف معافیت کاری کرد تا صادرکنندگان کوچک به دلیل مالیات از بازار خارج نشوند.

ترابی فر با بیان اینکه هرچند بعید است صادرکنندگان از بازار خارج شوند اما نگرانی از ارزآوری از این طریق کاهش می‌یابد، گفت: برآورد دقیقی از منابعی که از طریق حاصل می‌شود وجود ندارد اما به طور تقریبی می‌تواند حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع ایجاد کرد.

جلوگیری از فرار مالیاتی، مالیات بر سود سپرده افراد حقوقی و حذف ارز ۴۲۰۰ راه‌های دیگر افزایش درآمدهای دولت

وی درباره روش‌های دیگر تأمین منابع بودجه، گفت: مالیات از سود سپرده بانکی برای افراد حقوقی نیز می‌تواند به عنوان منابع دولت لحاظ شود. با جلوگیری از فرار مالیاتی و حذف ارز ۴۲۰۰ نیز می‌تواند درآمد ایجاد کرد.

ترابی فر در پایان گفت: اگر ارز ۴۲۰۰ آزاد شود با وجود آنکه برخی اجناس گران می‌شود می‌توان با کمک معیشتی به مردم آن را جبران کرد. اندازه درآمد دولت از طریق حذف ارز ۴۲۰۰ بستگی به نحوه مدیریت دارد اما اگر تمام آن نیز صرف کمک معیشتی به مردم شود باز هم فایده دارد.