۰ نفر

4 نکته مهم حقوقی ثبت برند تجاری در دوران کرونا

۱۰ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۰۵
کد خبر: 494024
4 نکته مهم حقوقی ثبت برند تجاری در دوران کرونا

ثبت برند تجاری در دوران کرونا چه نکات مهمی دارد؟

ثبت برند تجاری در دوران کرونا چه نکات مهمی دارد؟

با توجه به اینکه بسیاری از کسب و کارها و در حالت کلی اقتصاد تمام کشورهای جهان از وضیعت شیوع ویروس کرونا آسیب دیده است، دیگر جایی برای ارتکاب اشتباه وجود ندارد و در ضعیت بی ثبات اقتصادی گاهی ممکن است کوچکترین خطایی منجر به از دست رفتن یک ایده و کسب و کار شود. برای جلوگیری از این موضوع و همچنین ذکر نکات مهمی که دانستن آن برای متقاضیان ثبت برند تجاری الزامی است، در این نوشته به ذکر 4 نکته مهم حقوقی ثبت برند تجاری در دوران کرونا پرداخته‌ایم که پیش روی شماست.

ک

نکته اول) استعلام برند قبل از ثبت به شیوه صحیح و کامل

شاید بتوان گفت استعلام برند قبل از ثبت مهمترین اقدام لازم برای ثبت برند و نام تجاری است و اگر استعلام برند به شیوه صحیح و کامل انجام شود، می‌تواند در موفقیت ثبت برند شما بسیار اثرگذار باشد.

در واقع با استعلام برند، نتیجه ماجرای ثبت برند تجاری شما مشخص می‌شود و از این طریق می‌توانید از ثبت شدن یا نشدن برند مورد نظر خود تا حدود زیادی مطلع شوید و تخمین بزنید.

مهمترین مواردی که در هنگام استعلام برند باید رعایت کنید شامل این موارد است:

1- طبقه یا طبقات درخواستی

2- مجوزهای فعالیتی که در اختیار دارید

3- ثبت نبودن برندی که عین یا شبیه به برند مورد نظر شما در همان طبقات درخواستی باشد

4- لاتین بودن یا نبودن برند مورد نظر

نکته: اگر برند مورد نظر شما حتی به لحاظ تلفظ و آوایی شبیه به برندی باشد که قبلاً در همان طبقه برای شخص دیگری به ثبت رسیده است، باید از ثبت این برند صرفنظر کرده و قید آن را بزنید، چراکه احتمال ثبت شدن آن بسیار ضعیف خواهد بود.

نکته دوم) تنظیم اظهارنامه برند با نهایت دقت

بعد از آنکه استعلام برند را به نحوی صحیح انجام داده و از احتمال ثبت شدن برند مورد نظرتان تا حدود زیادی مطمئن شدید، آنگاه نوبت به تنظیم صحیح اظهارنامه برند با نهایت دقت و سپس ارسال آن میرسد.

گاهی مشاهده شده است که عدم دقت در تنظیم صحیح اظهارنامه علامت تجاری، باعث مخدوش شدن سابقه آن علامت و در وضعیتی بدتر باعث از بین رفتن شانس ثبت شدن برند مورد نظر شده و زمان و هزینه‌های یک کسب و کار و یک سازمان را به هدر داده است.

برای تکمیل اظهارنامه علامت تجاری خود باید موارد مهمی را مد نظر داشته باشید مانند:

1- طبقه بندی صحیح برند مورد نظرتان بر اساس مجوز فعالیتی که در اختیار دارید

2- اگر برند مورد نظرتان لاتین است باید قبلاً کارت بازرگانی و یا کارت عضویت اتاق بازرگانی تهیه کرده باشید

3- اگر برند مورد نظرتان را بنام دو یا چند شخص (اعم از حقیق و یا حقوقی) به ثبت میرسانید و در واقع مالک یک برند دو یا چند شخص هستند، باید برای تمامی نفرات اقدام به ثبت نام در سامانه مالکیت معنوی نموده و پروفایل کاربری را تکمیل و همچنین میزان درصد مشارکت تمامی نفرات را از قب مشخص کنید.

کک

نکته سوم) حتی یک روز اقدام زودتر برای شما اولویت ایجاد میکند

همانطور که در مورد دوم گفته شد، یکی از مراحل ثبت برند و نام تجاری تکمیل صحیح و ارسال اظهارنامه برند است. پس از انکه اظهارنامه تکمیل و ارسال ‌شود، در نوبت بررسی کارشناسان اداره ثبت علائم تجاری قرار میگیرد.

صف بررسی کارشناسان اداره علامت گاهی بقدری شلوغ است که ممکن است چند ماه بگذرد تا نوبت بررسی پرونده شما فرا برسد، اما جای نگرانی وجود ندارد چراکه اگر برند شما در نهایت به ثبت برسد، تاریخ اعتبار آن دقیقاً از روز ارسال اظهارنامه محاسبه می‌شود که این موضوع دارای فواید و آثار حقوقی متعددی است.

یکی از آثار حقوقی مهم آن این است که اگر کسی حتی یک روز دیرتر از شما اقدام به تکمیل و ثبت اظهارنامه برند عین یا مشابه برند شما نموده باشد، همین یک روز زودتر اقدامتان موجب ایجاد اولویت برای شما می‌شود و برند در نهایت بنام شما ثبت شده و برای شخصی که حتی یک روز دیرتر اقدام کرده اخطار رد پرونده صادر می‌شود.

از دیگر آثار مهم حقوقی اقدام به موقع در تکمیل و ثبت اظهارنامه علامت تجاری میتوان به این نکته اشاره کرد که اگر شخص یا شرکتی در خلال این بازه زمانی که شما منتظر طی شدن روند قانونی ثبت برند تجاری خود بوده‌اید، اقدام به استفاده از این برند به هر نحوی از انحاء کند شما این حق قانونی و اختیار را دارید که از مزایای برند ثبت شده خود بهره‌مند شده و از شخص و یا اشخاص مذکور شکایت نمایید.

نکته چهارم) عدم افشای برند قبل از ثبت نهایی

اکیداً توصیه میکنیم که قبل از ثبت نهایی برند مورد نظرتان، از افشای آن و یا افشای ماجرا و اهداف آن نزد دیگران (حتی صمیمی‌ترین دوستانتان) خودداری کنید.

چرا که متاسفانه بعضاً مشاهده شده این قبیل بی احتیاطی‌ها موجب سوءاستفاده‌هایی شده که یا غیر قابل جبران است و یا جبران آن دارای بار مالی سنگین و گزافی است.

در این نوشته سعی ما این بود که شما را با مهمترین مسائل و چند نکته حقوقی مهم ثبت برند تجاری در دوران کرونا آشنا نماییم اما توصیه می‌کنیم این موارد مهم را حتی بعد از دوران کرونا که انشالله بزودی فرا میرسد هم به دقت رعایت کنید.

موسسه حقوقی و ثبت شرکت مشهور