۰ نفر

سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا؛

۳۴میلیون نفر کمک معیشتی کرونا دریافت می‌کنند

۲ دی ۱۳۹۹، ۱۸:۵۷
کد خبر: 492048
۳۴میلیون نفر کمک معیشتی کرونا دریافت می‌کنند

سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا وزارت رفاه در یک لایو اینستاگرامی به سوالات مطرح شده در این زمینه پاسخ داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حسین میرزایی درباره ارائه بسته حمایت معیشتی به اقشار کم درآمد و فاقد درآمد ثابت گفت: از ابتدای سال حمایت های مختلفی از مشاغل و کسب و کارها داشتیم. یک مورد حمایت یک میلیون تومانی بود که اول سال ۹۹ انجام شد. بسیاری از کسب و کارهایی که فاقد درآمد ثابت بودند مثلا دستفروش ها، کارگران فصلی و مشاغلی که ناپایداری شغلی داشتند، آسیب بیشتری دیده اند و نیازمند حمایت بیشتر بودند.

وی افزود: از کارمند و بازنشسته حمایت می شد، اما افراد فاقد درآمد ثابت که تحت پوشش بیمه هم نبودند باقی مانده بودند. تصمیم بر این شد تمام تمرکز را به سمت افرادی که فاقد درآمد ثابت هستند ببریم.

شناسایی ۳۴ میلیون ایرانی فاقد درآمد ثابت

سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا وزارت رفاه با بیان اینکه تصمیمی در مجلس برای دادن حمایت معیشتی به ۶۰ میلیون نفر گرفته شد و در دولت هم تصمیماتی گرفته شده بود، اما در نهایت به ما ابلاغ شد که ۳۴ میلیون نفر را شناسایی کنیم گفت: ما متولی شناسایی هستیم. علی القاعده شرایط و ویژگی ها ناظر به انتخاب ۳۴ میلیونی بود که فاقد درآمد ثابت هستند.

میرزایی افزود: بنابراین شاخص ها را طوری تنظیم کردیم که بر اساس ابلاغ صورت گرفته به ما بود. بنابراین این ۳۴ میلیون شامل افراد حقوق بگیر و معیشتی بگیر و یارانه بگیر نمی شد.  از جمله ویژگی های مشمولان این موارد بود: خانوارهایی که هیچ‌یک از اعضای آن‌ها حقوق ماهانه دریافت نمی‌کنند. کارکنان بخش دولتی، نیمه‌دولتی، عمومی، بخش خصوصی و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی که دریافتی ماهیانه دارند و به نحوی شاغل یا بازنشسته محسوب می‌شوند، در زمره این گروه نیستند. خانوارهایی که هیچ‌یک از اعضای آنها بیمه‌پرداز نباشند. بر اساس بررسی شاخص‌های بانکی اعضای خانوار توسط بانک مرکزی، در زمره دهک‌های پایین هستند. خانوارهایی که در گروه مشمولان طرح حمایت معیشتی باشند.

وی ادامه داد: از آن طرف در گروه معیشت بگیران هم نیمی بهره مند نشده اند. علاقه مند بودیم مبلغ بیشتری اختصاص می یافت اما این اتفاق نیفتاد. این ۳۴ میلیون نفر فاقد درآمد ثابت هستند، یعنی کارمندان دولت و بازنشسته ها، بیمه پردازها، تحت پوششین بیمه های اجباری تامین اجتماعی و بیمه های خویش فرما (با یک استثنا) مشمول نمی شوند.

میرزایی ادامه داد: از این ۳۴ میلیون نفر، نزدیک به ۹ میلیون تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بودند. ۲۵ میلیون نفر یارانه حمایت معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی و سه میلیون و ۱۱ هزار و ۷۶ خانوار تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد ( هشت میلیون و ۹۰۰ هزار و ۷۳۱ نفر) یارانه حمایت معیشتی ۱۲۰ هزار تومانی را دریافت کرده اند.

سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا وزارت رفاه درباره  شرایط درنظر گرفته شده برای مشمولان گفت: ما وقتی ۱۰ نفر داشته باشیم و بخواهیم حمایت و خدمتی را به پنج نفر آنها ارائه دهیم، باید سنجه هایی را مشخص کنیم. باید افراد بر اساس شاخص ها، اولویت بندی شوند.

رصد مداوم وضعیت خانوارها

میرزایی افزود: ما وضعیت افراد را از حیث شاخص های مختلف مرتب رصد می کنیم و با ۶۰ نهاد داده ای در ارتباط هستیم. اما اطلاعات به ما نشان داد افراد فاقد درآمد ثابت، بیشترین آسیب را دیده اند. کسانی را داریم که ذیل قانون کار مشغول به کار هستند ولی حتی همین بیمه را هم ندارند و از نظر شاخص های بانکی در وضعیت پایینتری قرار دارند. اینها باید حمایت معیشتی می گرفتند و در اولویت بودند.

افراد مجردی که جدای از خانواده زندگی می کنند به پلیس + ۱۰ مراجعه و اطلاعاتشان را از خانواده جدا کند

وی ادامه داد: برخی که اعتراض می کنند علت این است که مطلع نیستند ما وضعیت کل اعضای خانواده را در نظر می گیریم. اگر فردی جدای از خانواده اش زندگی می کند می تواند برود به پلیس به علاوه ۱۰ و اطلاعاتش را از خانواده اش جدا کند. در نظام های رفاهی دنیا لاجرم به سمت ساختارهای خانواده می روند و ما وضعیت کلی خانواده را بررسی می کنیم. مبنای ما ساختار رسمی و حقوقی خانواده در ثبت احوال و سازمان هدفمندی است.

سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا وزارت رفاه با بیان اینکه در جریان هدفمندی یارانه ها افرادی داشتیم که رفتند و وضعیت خانوادگی خود را بروز رسانی کردند گفت: ۳۴ میلیون سهمیه اختصاص داده شده است و ما دخل و تصرفی در نحوه پرداخت نداریم و اطلاعات را در اختیار سازمان برنامه قرار می دهیم.

امکان اعتراض وجود ندارد

وی ادامه داد: امکان دارد فردی هم حقوق بگیر باشد اما مطلوبیت زندگی اش بالا نباشد و مثلا مبلغ زیادی در ماه بابت اجاره بپردازد. ما نمیتوانیم اینها را تک به تک بررسی کنیم. اکنون بحث امکان اعتراض مطرح نیست. ۳۴ میلیون فرد دارای اولویت انتخاب و مشمول شده اند.

میرزایی افزود: امیدواریم و در حال پیگیری هستیم که بودجه بیشتری تعلق بگیرد. ما به اطلاعات مردم واقف تریم. مطلع هستیم که میانگین تراکنش ماهانه اعضای خانوار چقدر بوده است ولی شاید خود فرد به طور دقیق نداند. سه میلیون و ۷۰ هزار اعتراض در جریان وام یک میلیون تومانی داشتیم که یک میلیون و ۱۷۶ هزار نفر بعد از اعتراض ها مشمول شدند. اما این طرح متفاوت است و نیاز به درخواست و اعتراض نیست، زیرا افراد طبق اطلاعات سیستمی در اولویت قرار گرفته اند.

وی در پاسخ به اینکه چرا برخی افراد که در وضعیت خوبی بوده اند این یارانه را گرفته اند؟ گفت: باید شاخص ها را بررسی کرد و دید که کدام ویژگی ها را دارند. اطلاعات بانکی بانک مرکزی خطاپذیر نیست. افرادی را داریم که دستگاه پوز اجاره ای دارند و کسب درآمد می کنند اما حساب به نام خودشان نیست. باید اطلاعات به صورت دقیق تحلیل شود.  ممکن است افرادی باشند که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد باشند و نباید تحت پوشش باشند، بعضا موارد فوتی و همپوشانی هم در لیست آنها داشتیم که البته اکنون اطلاعات شان بروزرسانی شده و بهتر از گذشته است. ما بهره بردار اطلاعاتی هستیم.

سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا وزارت رفاه ادامه داد: خانومی ۶۵ ساله داشتیم که می گفت باید یارانه معیشتی بگیرم اما بررسی کردیم که دخترش مدیر بازرگانی یک شرکت بود با گردش مالی میلیاردی و دختر وی هم در ساختار خانواده اطلاعاتش بررسی و سنجیده شده بود. نتایج کار ما از سوی نهادهای نظارتی مربوطه چک و بررسی می شود.

میرزایی با بیان اینکه نیمی از معیشتی بگیران مشمول طرح اخیر نشده اند و جزو گروه های معترض هستند که طبیعی است گفت: اما خب ما قرار بود ۳۴ میلیون را شناسایی کنیم که افراد در اولویت بالاتر انتخاب شدند.

دخل و خرج دست سازمان برنامه است

وی با بیان اینکه مدافع کار درست هستم گفت: منطق شناسایی سیستمی و اصولی این بوده است. اگر ظرفیتی ایجاد شود ما توان این را داریم که اعتراضات مردم را بگیریم و بررسی کنیم اما دخل و خرج دست ما نیست و دست سازمان برنامه است. افرادی را داریم که از سال گذشته تا کنون وضعیت مالی شان تنزل داشته و باید یارانه بگیرند که ما هم آن را قبول داریم اما متضمن آن است که منابعش وجود داشته باشد. اگر شناسایی و تایید کنیم و از آن سو حمایتی صورت نگیرد، علی القاعده هیچ اتفاقی نمی افتد.

سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا وزارت رفاه درباره کارگران ساختمانی و رانندگان تاکسی درون و برون شهری و اینترنتی نیز اظهار کرد: ما به مشکلات مردم واقف هستیم. این که فردی بگوید به این یارانه حمایتی نیاز دارد صحیح است و می پذیریم. اما موضوع دوم این است که ما مجبور شدیم گروهی را مشمول نکنیم و باید اولویت بندی می کردیم.

میرزایی افزود: در گروه بیمه شدگان خویش فرما یک استثنا داشتیم و مربوط به افرادی بود که معیشت بگیر بودند، درآمد ثابت نداشتند، دهک ۹ و ۱۰ درآمدی نبودند و مجموع حقوق اعضای خانوار زیر یک میلیون و  ۹۰۰ هزار تومان بود. از آن سو بازنشستگانی داشتیم که حقوق اعضای خانوار زیر یک میلیون و ۹۰۰ هزار توان بود و گروه اندکی بودند که آنها هم مشمول شدند اما امکان مشمول شدن بیمه شدگان کارگران ساختمانی و ... را نداشتیم.

مشمولان جامانده تا آخر هفته صبر کنند

واریز مراحل بعدی بسته به حساب مشمولان در دهه سوم هر ماه

وی با اشاره به اینکه اعتبار پرداخت حمایت معیشتی تخصیص یافته و برای مشمولین واریز شده است گفت: برای عده اندکی که هنوز واریز نشده تا آخر هفته صبر کنند و امید است مشکلی نباشد. به علت مشکلات بانکی هنوز پول برای این عده اندک واریز نشده است که حل می شود. اولین نوبت واریز ۲۷ ام ماه بود و احتمالا واریزهای بعدی  در همین بازه زمانی باشد و دهه سوم هر ماه واریز شود.