۰ نفر

نماینده سابق مجلس هشدار داد؛

وقوع بلاتکلیفی در اقتصاد با عدم تصویب لایحه بودجه۱۴۰۰

۲۴ آذر ۱۳۹۹، ۲۲:۱۰
کد خبر: 489927
وقوع بلاتکلیفی در اقتصاد با عدم تصویب لایحه بودجه۱۴۰۰

نماینده سابق مجلس گفت: در صورتی که لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در مجلس به مرحله تصویب نرسد، شاهد وقوع بلاتکلیفی و یک سری از ناامیدی‌ها در بین مردم و فعالان اقتصادی کشور خواهیم بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «محمدرضا تابش» به جنبه‌های مثبت لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: بودجه، سند مالی دولت است که درآمدها و هزینه‌های مورد نیاز را برای اداره کشور در طول یک سال مشخص و معین می کند.

وی اظهار داشت: به طور طبیعی از نظر تخصصی، بودجه می‌توانست بهتر از این‌ها تنظیم شود اما با توجه به سیاسی شدن بسیار از امور در کشور، به نظر می‌رسد بررسی لایحه بودجه هم تحت تاثیر تحولات سیاسی قرار گرفته است.

تابش خاطرنشان کرد: پیش بینی فروش ۲.۳ میلیون بشکه نفت زمانی محقق می‌شود که از تحریم‌ها خارج شویم.

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ تا حدودی از لحاظ تحولات بیرونی، خوش‌بینانه تنظیم شده است، گفت: به همین دلیل دولت هر آنچه را که در اختیار دارد از لحاظ افزایش حقوق ها، رسیدگی به مردم و تهیدستان در لایحه بودجه ارائه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در صورت عدم تحقق فروش نفت و سایر منابع، بیشتر بار تامین منابع بودجه بر دوش انتشار اوراق  مشارکت خواهد افتاد که اثر تورمی آن با توجه به مجوزهایی که می‌گیرد کمتر از استقراض از بانک‌ها است.

تابش خاطرنشان کرد: امسال دولت بخشی از منابع مالی خود را از طریق اوراق مشارکت  تامین کرد  که این اقدام در مقایسه با سایر فعالیت ها با اثر تورمی بسیار کمتری همراه بوده است.

این نماینده سابق مجلس گفت: برخی از افراد انتقادهایی را نسبت به لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ داشته اند، این در حالیست که یکی از تبصره های این لایحه مربوط به تامین ملی دولت از طریق بازار سرمایه و اوراق مشارکت است که استفاده از این اوراق مشارکت مانع از اثر تورمی در کشور می شود، بنابراین از این لحاظ می توان لایحه بودجه را مثبت ارزیابی کرد.

وی به عدم تصویب لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در مجلس اشاره کرد و گفت: بعید به نظر می رسد مجلس این لایحه را تصویب کند اما باید این موضوع را مدنظر قرار داد که در صورت عدم تصویب لایحه بودجه، نگرانی و بلاتکلیفی های بیشتری در کشور ایجاد می شود.

تابش اظهار داشت: مردم با امید زنده هستند، با توجه به اینکه تصویب این لایحه، مردم و فعالان بازار را از بلاتکلیفی خارج می کند؛ بنابراین این موضوع می تواند امیدبخش باشد و به طور حتم از برخی جنبه ها تاثیر مثبت خود را در کشور خواهد گذاشت.

عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: در صورتی که لایحه تصویب نشود شاهد ایجاد بلاتکلیفی و یک سری از ناامیدی ها در بین مردم و فعالان اقتصادی کشور خواهیم بود.

وی با بیان اینکه با توجه به وضعیت فعلی کشور بهتر است که لایحه بودجه به مرحله تصویب برسد، افزود: بهتر است فارغ از دیدگاه های سیاسی و با توجه به اوضاع کشور اصلاح هایی در بودجه بر پایه عقلانیت صورت گیرد و کلیات آن تنظیم و تصویب شود.

تابش اظهار داشت: امیدواریم تا هر چه زودتر لایحه بودجه تصویب شود تا مردم به علت عدم تصویب آن در کشور بلاتکلیف نشوند.

لایحه بودجه سال آینده ۱۲ آذرماه تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. منابع و مصارف لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور بیش از ۲۴ میلیون و ۳۵۷ هزار و ۷۸ میلیارد و ۹۸۶ میلیون ریال تعیین شده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در این باره گفته است: آنچه در قالب لایحه بودجه به مجلس تقدیم شد، بدون نقص نیست و نیاز به کمال و اصلاح دارد و از نظرهای مشفقانه‌ای که برای بهبود بودجه داده شد، استقبال می کنیم.