۰ نفر

یک فعال کارگری؛

کرونا شرایط شغلی کارگران را سخت‌تر کرد

۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۲۲
کد خبر: 489471
کرونا شرایط شغلی کارگران را سخت‌تر کرد

فعال کارگری درباره شرایط شغلی کارگران گفت: به دلیل کرونا، هر روز شرایط کاری سخت‌تر می‌شود و کارگرانی که قراردادهای موقت یک ماهه، سه ماهه یا شش ماهه دارند بیشتر زیر ضرب اخراج و تعدیل هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، فتح الله بیات, فعال کارگری، با اشاره به ضرورت اصلاح تبصره دو ماده 7قانون کار گفت: در حال حاضر مهمترین مطالبه، حذف قراردادهای موقت کار است.

 بیات درباره شرایط شغلی کارگران با توجه به کرونا ادامه داد:  به دلیل کرونا، هر روز شرایط کاری سخت‌تر می‌شود و کارگرانی که قراردادهای موقت یک ماهه، سه ماهه یا شش ماهه دارند بیشتر زیر ضرب اخراج و تعدیل هستند؛ این کارگران حتی نمی‌توانند از امکان دورکاری استفاده کنند. 

وی اظهار داشت: کارگران مجبور هستند در شرایط کرونایی به کار خود ادامه دهند. کارگرانی که در پایان سال گذشته یعنی اسفندماه و اوایل امسال یعنی فرودین ماه بیکار شده‌اند، نسبت به دریافت مقرری بیکاری خود معترض هستند.

 وی با بیان اینکه کارگران مقرری بیمه بیکاری خود را با تأخیر دریافت کردند و مبلغ دریافتی بسیار ناچیز بوده است افزود: وقتی کارگری حداقل مقرری بیمه بیکاری را دریافت می‌کند، می تواند تنها 10یا 15 روز از مخارج زندگی خود را تأمین کند.

بیات اظهار داشت:هنگامی‌که مقرری کارگران با تاخیر پرداخت شود، به طور قطع آن‌ها در تامین مخارج زندگی با مشکل روبرو خواهند شد. حقوق و دستمزد، یکی از مطالبات اصلی کارگران است. در حال حاضر دستمزدها کفاف معیشت زندگی آن‌ها و خانواده‌هایشان را نمی‌دهد.

 وی با بیان اینکه امنیت شغلی یکی دیگر از مطالبات کارگران است گفت:  بسیاری از کارگران قرارداد موقت هستند و بنابراین، امنیت شغلی ندارند. متأسفانه به دلیل بحران کرونا، وضعیت امنیت شغلی و معیشتی کارگران سخت‌تر شده است.

بیات با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از کارگران گفت: کارگران به کمک دولت نیاز دارند. دولت می‌تواند با دادن سبد معیشتی از کارگران حمایت کند. همچنین دولت می‌تواند امنیت شغلی کارگران را به آن‌ها بازگرداند.