۰ نفر

یک مقام مسئول توضیح داد؛

آخرین آمار اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی

۲۱ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۵
کد خبر: 488917
آخرین آمار اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم آمار نهایی میزان اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را اعلام کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمدسعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم، بیان کرد: مطابق طرح پایش وزارت علوم، حدود درصد ۹۰ دانشگاه‌ها سالانه کار پایش را به منظور اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی انجام می‌دهند.

او افزود: با تجزیه و تحلیل وضعیت دانشجویان به این نتیجه دست یافته ایم که ۵۰ درصد فارغ التحصیلان کارشناسی، ۶۵ درصد از فارغ التحصیلان ارشق د و ۸۴ درصد فارغ التحصیلان دکتری در سطح کشور جذب بازار کار شده اند.

سیف تصریح کرد: وزارت علوم برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی خود را موظف به کمک رسانی می‌کند، اما در این میان ممکن است برخی از دانشجویان جویای کار نباشند و به همین علت در آمار‌های ما بیکار به حساب آیند و معنی این کلمه عملا با بیکاری که در مرکز آمار گفته می‌شود متفاوت است و باید از آن‌ها کم شود تا آمار دقیقی منتشر شود.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم درباره ارزیابی توانایی فارغ التحصیلان دانشگاهی در بازار کار گفت: توانایی افراد از دید آموزش‌های معمول دانشگاهی انجام می‌شود و تقریبا به صورت مداوم رشته‌های دانشگاهی، دروس و گرایش‌ها در حال به روز رسانی است، اما سعی شده است تا در سال‌های اخیر کمبود مهارت‌های شغلی و مهارت‌های تخصصی در کارگاه‌های کوتاه مدت مهارت افزایی دانشگاه‌ها جبران شوند.

سیف با بیان اینکه سال گذشته ۷۷ دوره کارگاه مهارت‌های شغلی و تخصصی به صورت متوسط در هر دانشگاه برگزار شد، تاکید کرد: امسال دوره‌های مهارت افزایی به ۹۳ دوره رسیده است و ۳ هزار نفر در هر دانشگاه در این دوره‌ها شرکت می‌کنند؛ این آمار نشان‌دهنده توجه ویژه دانشگاه‌ها به اشتغال فارغ التحصیلان است و تنها به دروس تئوری توجه نمی‌شود.

او ادامه داد: بازار و کشش کسب و کار بسیار مهم است و باید فرصت شغلی مناسب وجود داشته باشد تا دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی جذب آن شوند که این عامل بستگی به وزارت خانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی دارد تا بتوانند فرصت شغلی را فراهم کنند.

تفکر اشتباه بازار کار بهتر رشته‌های مهندسی نسبت به علوم انسانی

سیف با اشاره به راهیابی فارغ التحصیلان رشته‌های علوم انسانی به بازار کار اظهار کرد: رشته‌های علوم انسانی مجزا از مابقی رشته‌ها نیستند و این تفکر غلط است که رشته‌های فنی و مهندسی بازار کار بهتری نسبت به رشته‌های انسانی دارند، برای مثال ممکن است برخی از رشته‌های علوم انسانی مانند حسابداری، مترجمی زبان و ... بازار کار و اشتغال خوبی در جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی داشته اند.

او با بیان اینکه نبود آینده شغلی باعث کاهش تعداد علاقه‌مندان به رشته‌های علوم پایه شده است، تاکید کرد: استادان نسبت به این موضوع اعتراض کرده اند و این مشکل کاملا طبیعی است، گاهی اوقات به صورت دیکته شده به دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها اجازه می‌دهیم تا دانشجویان کارشناسی، ارشد و دکتری را بدون هیچ تعاملی با صنعت و جامعه جذب کنند که این عامل یک موضوع بسیار نادرست است.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم با بیان اینکه طرح پایش باعث دریافت آمار دقیقی از میزان اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در سطح کشور می‌شود، تاکید کرد: دانشگاه‌ها و دانشکده‌های مربوطه باید بررسی‌های لازم را انجام دهند و طرح پایش اشتغال را مدنظر قرار بدهند تا متناسب با این طرح برای جذب دانشجویان به بازار کار تصمیم گیری شود.

سیف درباره وضعیت رشته‌های علوم پایه در کشور گفت: وزارت علوم برای پذیرش دانشجویان در رشته‌های علوم پایه، فنی و مهندسی و ... تفاوت زیادی قائل نمی‌شود و همه رشته‌ها باعث توسعه و پیشرفت زیر بنای کشور می‌شوند، اما باید بر اساس نیاز کشور این رشته‌ها با یک دیگر هماهنگ شوند و حمایت از رشته‌های علوم پایه به معنای جذب دانشجو نیست، چرا که حمایت در این زمینه به معنای سرمایه گذاری در دانشگاه ها، جذب استادان بیشتر، حمایت از پژوهش‌های دانشجویان و استادان است.