۰ نفر

سخنگوی دولت:

بودجه ۱۴۰۰ با نگاه به آینده تدوین شده است/ پرداخت یارانه معیشتی ادامه دارد

۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۴۳
کد خبر: 488123
بودجه ۱۴۰۰ با نگاه به آینده تدوین شده است/ پرداخت یارانه معیشتی ادامه دارد

ربیعی با بیان اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور مبتنی بر واقعیت‌های امروز و با نگاهی به آینده نزدیک بسته شده است، گفت: نماندن در واقعیت‌هایی که بر اثر تحریم به وجود آمده بود، شکل دادن به فضای عقب راندن تحریم و بهبود وضعیت در آینده در تدوین لایحه بودجه مد نظر قرار گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا،  علی ربیعی روز سه شنبه در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه لایحه بودجه مبتنی بر واقعیت‌های امروز کشور و با نگاهی به آینده‌ای نزدیک و در تلاش برای بهبود آینده‌ای بهتر شکل گرفت است، ادامه داد: اولین اصلی که در بودجه در دولت بحث شد واقعیت‌های امروز کشور است. اما نماندن در واقعیت‌هایی که در اثر تحریم به وجود آمده بود، عقب راندن تحریم و بهبود وضعیت در آینده در بودجه کاملا مشخص، و در جا به جای بودجه به نحوی گنجانده شده است.

وی اضافه کرد: تلاش دولت این بود منابع و درآمد پیش بینی شده کاملا واقعی باشد و مصارف اجتناب ناپذیر کاملا پوشش داده شود. بنابراین واقعی کردن درآمدها و پوشش دادن مصارف اجتناب ناپذیر و کم کردن یا حذف هزینه‌های غیرضرور هم مدنظر قرار گرفت. ضمن اینکه هزینه‌های اجتناب پذیر کم شد و یا افزایش نیافت.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: یکی از تلاش‌های دولت در سال‌های گذشته  این بود که لایحه بودجه از اتاق‌های در بسته خارج شود و در منظر همگان قرار بگیرد و امروز بودجه بیش از هر زمان دیگری در دسترس قرار گرفته است.

سخنگوی دولت یادآورشد: همواره بودجه به‌عنوان یک سند پر از ابهام به مجلس می‌رفت و در کمیسیون‌های مجلس بررسی می‌شد و سپس به صحن می‌آمد و جایی برای نقد و شفافیت وجود نداشت. اما دولت در چند سال اخیر تلاش کرد بودجه را به منصه افکار عمومی بگذارد و همگان بتوانند آن را ببینند و نقد کنند.

ربیعی گفت: لایحه بودجه از لحاظ سیاست‌های مالی با هدف تحریک بخشیدن به خروج از رکود و تولید حرکت به سمت رشد اقتصادی و به منظور حفظ قدرت خرید مردم و حمایت از حقوق بگیران و اقشار مورد نیاز، انبساطی تنظیم شده است.

وی افزود: در این بخش‌ها که بیشتر تحریک بخشیدن به تقاضاها، خروج از رکود و حرکت به سمت رونق مدنظر است،  سیاست‌های انبساطی در بودجه دیده شد، اما از طرفی در اجرا، کاهش هزینه‌های غیرضرور دولت و اولویت‌بندی مخارج مدنظر قرار گرفته است.

ربیعی مقابله با فقر مطلق و تاکید بر معیشت مردم، دنبال کردن سیاست‌های حمایتی، حمایت جدی از حوزه بهداشت و سلامت، پیش بینی وجود کرونا در سال آینده و لحاظ کردن بودجه برای این منظور، و حمایت از اشتغال (خرد، کوچک و متوسط) را از  ویژگی‌های لایحه بودجه۱۴۰۰ برشمرد و گفت: تکمیل و تجهیز طرح‌های زیربنایی به‌ویژه حوزه حمل و نقل ریلی و اتصال به شبکه‌های ریلی حومه شهرها، آزادراه‌ها و قطارهای شهری، بهداشت و درمان، آب و کشاورزی و توسعه صنعتی و معدنی هم در بودجه لحاظ شده است.  

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: اصلاح ساختاری با نگاه افزایش درآمدهای پایدار، ایجاد شفافیت، کارایی هزینه‌ها و اصلاحات نهادی هم در لایحه بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده و حمایت از صادرات غیر نفتی با تاکید بر مبادلات با کشورهای همسایه، منطقه و سپس در سطح جهان در بودجه مورد حمایت قرار گرفته است.  

به گفته وی تقویت و توسعه سامانه‌ها و خدمات دولت الکترونیک، تقویت زیرساخت‌ها و تجهیزات آموزش مجازی در راستای آموزش فراگیر از راه دور با هدف ارتقای شاخص‌های آموزشی در مناطق محروم و تقویت آموزش‌های مهارتی و فنی حرفه‌ای از دیگر موارد لحاظ شده در بودجه ۱۴۰۰ است.

ربیعی تمرکززدایی را از دیگر ویژگیهای لایحه بودجه عنوان کرد و گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۰ با اعطای اختیارات به شورای برنامه‌ریزی استان‌ها، انعطافی برای استان‌ها در اجرای بودجه قائل شده است. در این راستا تقویت اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه استان‌ها و توجه به ارتقای شاخص‌های برخورداری مناطق کمتر توسعه یافته با هدف ایجاد تعادل‌های منطقه‌ای در توزیع اعتبارات استانی هم از جمله موارد مهم در بودجه بوده است.

 به گفته دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جموری لایحه بودجه شامل ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی، ۸۸ هزار میلیارد تومان درآمدهای اختصاصی و ۱۵۶۱ میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها است.

درآمد حاصل از فروش نفت در بودجه جاری هزینه نمی‌شود

ربیعی یکی از مهمترین دستاوردهای لایحه بودجه سال آینده را کاهش نقش منابع حاصل از فروش نفت خام در بودجه جاری عنوان و تصریح کرد: طبق تصمیم دولت در بودجه جاری سال آینده، نفت در بودجه جاری بیش از فروش نفت در دوران تحریم نقش نخواهد داشت.

وی همچنین حفظ ارزش پول ملی را از ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۰ عنوان کرد و گفت: به رغم برخی توصیه‌ها مبنی بر افزایش نرخ تسعیر ارز که در زمان تنظیم بودجه مطرح بود، دولت برای تقویت ارزش پول ملی،‌ جلوگیری از کاهش قدرت خرید مردم و اجتناب از آثار تورمی، حاضر به انجام این کار نشد.

سخنگوی دولت درباره تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی، با ارز ۴۲۰۰ تومان حفظ شده است اما پیش بینی شده است  در صورت محرز شدن آثار منفی حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی نسبت به آثار تورمی اصلاح نرخ ترجیحی تسعیر ارز، اصلاح نرخ ارز ترجیحی به نرخ ETS  (نرخ سامانه معاملات الکترونیکی) انجام و صددرصد درآمد ناشی از این اصلاح برای معیشت و سلامت مردم مصرف شود.

ربیعی در ادامه در خصوص تولید و فروش نفت گفت: باید توجه داشته باشیم تولید و فروش نفت مساله‌ای اساسا منفی نیست. باید نفت را صادر کنیم و فروش نفت به منظور توسعه کشور، وابسته کردن جهان به ایران و حضور در بازارهای بین‌المللی برای ما حائز اهمیت است. آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد این است درآمد حاصل از فروش نفت در بودجه جاری هزینه نشود و برای رفاه مردم، و تقویت، نگهداشت و توسعه زیربناهای کشور که مورد استفاده نسل‌های آینده هم خواهد بود، به کار گرفته شود.

سخنگوی دولت با مهم خواندن نوع برخورد با نفت در بودجه، اضافه کرد: در بودجه ۱۴۰۰ به عنوان یک اقدام زیرساختی به نفت توجه شده است. تصمیم بنیادی دولت این است که درآمدهای حاصل از فروش نفت برای توسعه زیرساخت‌ها و حمایت اجتماعی برای زندگی مردم فقط مورد مصرف قرار بگیرد.

پیش بینی هشت میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و دارو

وی درباره لحاظ شدن عدالت و زندگی محرومان در بودجه گفت: معادل ۸ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و دارو با ارز ۴۲۰۰ تومانی در این بودجه در نظر گرفته شده است و دولت در این زمینه تلاش کرده این یارانه به جامعه هدف خود برسد و بدون عوارض منفی و ایجاد رانت، مردم از آن بهره ببرند.

افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان و بازنشستگان

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در ادامه پیش‌بینی اعتبار معادل ۱۸ هزار میلیارد تومان بابت کاهش فقر مطلق از طریق پرداخت مستمری و یارانه نگهداری به مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی به تعداد سه میلیون و دویست و چهل هزار خانوار با ۳۲ درصد رشد نسبت به سال جاری را از موارد پیش بینی شده در لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور عنوان کرد و گفت: علاوه بر این اعتبارات صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد با ۱۰۹ درصد رشد از ۸۶ هزار میلیارد تومان در سال جاری به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

ربیعی ازپیش‌بینی اعتبار معادل ۳۱ هزار میلیارد تومان بابت پرداخت کمک معیشتی به ۶۰ میلیون نفر خبر داد و گفت: همچنین از محل هدفمندسازی یارانه‌ها پرداخت‌های یارانه نقدی خانوار (۴۲ هزار میلیارد تومان) و پرداخت کمک معیشتی (۳۱ هزار میلیارد تومان) پیش بینی شده است.

احتساب بیمه درمان رایگان ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور از طریق سازمان بیمه سلامت ایران و پرداخت حق بیمه آن توسط دولت، رشد ۶۴ درصدی اعتبارات بنیاد شهید و امور ایثارگران (۱۸۰۰۰ میلیارد تومان به ۲۹۵۰۰ میلیارد تومان) و پیش‌بینی اعتبار بابت پرداخت بخشی از حق بیمه بازنشستگی اقشار خاص از جمله زنان سرپرست خانوار،‌ رانندگان، قالیبافان، باربران و خادمان مساجد (تعداد ۲ میلیون نفر) هم درلایحه بودجه ۱۴۰۰ قید شده است.

وی همچنین از رشد ۳۱ درصدی اعتبارات اجرای قانون حمایت از معلولان خبر داد و افزود در این راستا  معادل ۱۷۰۰ میلیارد تومان بابت اجرای قانون حمایت از معلولان پیش بینی شده است.

به گفته ربیعی اعتباری معادل ۱۴۲۰ میلیارد تومان بابت پرداخت مستمری به ۱۰۰ هزار رزمنده معسر ۳۳ درصد رشد نسبت به سال گذشته از دیگر موارد مندرج در لایحه بودجه ۱۴۰۰ است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه با افزایش فروش نفت، برنامه‌های حفظ اشتغال، اشتغال‌زایی جدید و حمایت از مشاغل کوچک پیگیری خواهد شد، گفت: گسترش سلامت و کاهش هزینه‌های مردم پیش‌بینی شده است و ۳۰ درصد از آحاد جامعه برق و گاز رایگان دریافت خواهند کرد.

وی یادآورشد: آن بخش از برنامه‌های اصلاح ساختار که قابلیت اجرا در سال آینده را دارند در دو بخش «درآمدزایی پایدار و ثبات اقتصادی» و«کارایی هزینه‌ها و شفافیت و چابک‌سازی دولت» پیش بینی شده است.

به گفته دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری،‌الزام به شناسایی و ثبت کل اموال دولت در سامانه واحد و مولدسازی دارایی های دولت با پیش بینی سازوکارهای آن در لایحه دولت، ایجاد امکان فروش اموال دولت در قالب ETF و مردمی ‌سازی اقتصاد، الزام به اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد و استفاده از سازوکار اعتبارات اسنادی در فروش سوخت و خوراک پتروشمی‌ها از موضوعات و محورهایی است که مد نظر قرار گرفته است.

ربیعی تنوع در روش‌های تامین مالی دولت با انواع روش‌های استفاده از بازار سرمایه و هم‌افزایی بازارهای پولی و مالی با اجرایی شدن و تقویت عملیات بازار باز و تامین ۲۸۵۰ میلیارد تومان برای توسعه جامع حدنگار (کاداستر) جهت اتمام کاداستر اراضی ملی و منابع طبیعی کشور، اراضی دولتی و اراضی کشاورزی را از مشخصات لایحه عنوان کرد.

 درآمدهای غیرقابل وصول به لایحه اضافه نشود

سخنگوی دولت ادامه داد: شفاف‌سازی و ساماندهی پرداخت‌ها و بودجه شرکت‌های دولتی، اجرای برنامه پرداخت به ذینفع نهایی، پیاده‌سازی برنامه شناسه واحد دریافت و پرداخت در خزانه، توسعه دولت الکترونیک در گردش وجوه و پرداخت و تخصیص الکترونیک ، اجرای نظام کدینگ واحد بصورت اتصال سامانه‌های سازمان امور استخدامی، سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی جهت مدیریت یکپارچه مالی دولت و اجرای برنامه اسناد الکترونیکی مالی دولت هم در این راستا تدوین و به مجلس ارائه شده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی با توجه به ظرفیت‌های قانونی و پایه‌های مالیاتی موجود و شرایط  فعلی کسب و کارها پیش‌بینی شده است، گفت: بدیهی است در صورت هرگونه اصلاح قوانین مالیاتی از جمله اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، افزایش پایه‌های مالیاتی، لغو قوانین مربوطه درخصوص اعطای معافیت‌های مالیاتی و اجرایی شدن کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان میزان درآمدهای مالیاتی در سال آینده نسبت به ارقام پیش‌بینی‌شده افزایش خواهد یافت.

وی ضمن ضمن تشکر از توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی افزود: دولت انتظار دارد در بررسی لایحه بودجه به نحوی عمل شود که درآمدهای غیرقابل وصول اضافه نشود.

کاهش ۲۰ درصدی مرگ و میر ناشی از کرونا

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در ادامه به آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور اشاره کرد و گفت:  گزارش‌ها حاکی است مصوبات چند هفته اخیر ستاد ملی نقش بسزایی در کاهش بروز مرگ و میر داشته است.

ربیعی افزود: کاهش حدود ۲۰ درصدی بستری و مرگ و میر در اثر تدابیر انجام شده، با تلاش‌های کادر درمان و همراهی مردم بدست آمده است. روند نزولی در اکثر استان‌های کشور شروع شده ولی در استان‌های شمالی گلستان، گیلان، مازندران، اردبیل و قزوین هنوز شیب نزولی شروع نشده یا کمتر از میانگین کشوری است. سیر بیماری در تهران هم نزولی ولی شکننده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه میزان رعایت پروتکل‌ها توسط مردم به بیش از ۸۵ درصد رسیده است، گفت: در حال حاضر ۶۴ شهر قرمز، ۲۷۸ شهر نارنجی و ۱۰۶ شهر زرد رنگ داریم. اقدامات نظارتی و اعمالی نیروی انتظامی در دو هفته گذشته بسیار موثر و مفید واقع شده است که قابل تقدیر است.

وی اضافه کرد: اعمال نظارت و جریمه و پلمپ توسط نیروی انتظامی کاملا تشدید شده است و آثار آن کاملا مشهود است. در اثر کاهش ترددها، تصادفات خسارتی، جرحی و فوتی نیز کاهش یافته است.

ربیعی با بیان اینکه محدودیتهای هوشمند بسیار تاثیرگذار بوده و ادامه خواهد یافت، یادآورشد: محدودیت‌های ۹ شب تا ۴ صبح هم در ارزیابی های انجام شده اثربخش بوده و باید در شهرهای قرمز و نارنجی این طرح ادامه یابد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه وضعیت فعلی شکننده است، گفت: همکاری مردم و مراعات‌ها در چند مرحله اثرگذاری دارد. در واقع وقتی کاهش شیوع بیماری به صورت معمولی صورت گیرد، بستری در بیمارستان کم می شود و این باعث می‌شود خدمت رسانی به بیماران بدحال بیشتر شده و مرگ و میر بیماران کمتر می‌شود.

وی ادامه داد: اجرای طرح شهید سلیمانی بر قطع زنجیره شیوع بسیار اثر خواهد داشت. افرادی که تست آن‌ها مثبت اعلام می‌شود هم وظیفه فردی خودشان هست و هم وظیفه عمومی و دستگاه‌های نظارتی جامعه است که این افراد را قرنطینه کنند.

ربیعی گفت: توصیه می‌کنیم افرادی که با یک ربع به فاصله کمتر از دو متر با فردی که تستش مثبت شده ارتباط داشته‌اند خود را قرنطینه کنند تا بتوانیم زنجیره انتقال ویروس را سریعتر قطع کنیم.

بیشترین نگرانی ما از دورهمی‌های خانوادگی است

سخنگوی دولت افزود: تاکنون با رصد بیماران کرونا مثبت تاکنون از ورود ۴۶۰۰ نفر به هواپیما، قطار، اتوبوس، اسنپ و ... ممنوعیت به عمل آمده است. بیشترین نگرانی ما در خصوص دورهمی‌های خانوادگی در مراسم شب یلداست و امیدواریم مردم با رعایت پروتکل ها بهداشتی و عدم حضور در دورهمی‌های خانوادگی به قطع زنجیره ویروس کرونا کمک کنند.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در ادامه ضمن گرامیداشت۱۶ آذر - روز دانشجو- یادآور شد: روز دانشجو سنتی است که از سال ۱۳۳۲ تا به امروز در دانشگاه‌ها گرامی داشته می شود. ۱۶ آذر در سال ۱۳۳۲ و چه سال‌های بعد از آن همواره موجب روشنگری و مرور مهمترین دغدغه های سیاسی اجتماعی توسط دانشجویان در دوره های مختلف کشور بوده است.

وی با دعوت از دانشجویان برای تلاش بیشتر و تعمق بخشیدن در فعالیت هایشان گفت: امروز کشور در مقطع حساس سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به سر می برد و با بیماری کرونا هم روبروست. علاوه بر جهد علمی بیشتر که نیازمند رشد و توسعه کشور و زمینه ساز عبور از شرایط تحمیلی و سخت بر ایران است، دانشجویان امروز باید به صورت داوطلبانه در مسائل مختلف از جمله مسائل اجتماعی ورود کنند و اجازه ندهند موضوع کرونا خللی در کنش های اجتماعی و دانش افزایی آنان ایجاد کند.

 ۳۴ میلیون نفر جزو جامعه هدف حمایت‌های کرونایی هستند

ربیعی در پاسخ به سوالی در خصوص پیش بینی منابع برای حمایت از اقشارآسیب پذیر در شرایط کرونا گفت: دولت در این خصوص چند برنامه اجرا کرده است. با توجه به اینکه بیشتر افرادی که به دلیل کرونا شغل خود را از دست دادند،  مشاغل خدماتی هستند، بخشی از تسهیلات برای این مشاغل پرداخت شد.

وی از تخصیص ۱۴ هزار میلیارد تومان وام ارزان قیمت به این بخش خبر داد و با بیان اینکه پرداخت وام‌ها ادامه دارد، گفت: علاوه بر این سیاست‌های مالیاتی برای حمایت از آسیب دیدگان در نظر گرفته شده است و دنبال می‌شود.

ربیعی درباره حمایت از افراد بیکار شده در اثر کرونا هم گفت: تاکنون ۳ هزار میلیارد تومان به این موضوع اختصاص داده شده است و بیش از یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتند. ضمن اینکه امکان اختصاص حدود ۲ هزار میلیارد تومان هم وجود دارد.

وی اضافه کرد: در این راستا وام یک میلیونی دوم هم به این افراد اختصاص داده شد و تاکنون ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار برای دریافت این وام درخواست کردند که این رقم به آنها پرداخت شد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه این پرداخت‌ها تا دو روز آینده ادامه خواهد داشت، افزود: این پرداخت‌ها به یک میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار دیگر انجام خواهد شد و پیش بینی می‌شود هفته آینده هم این وام به یک میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار دیگر پرداخت شود.

ربیعی ادامه داد:‌ طبق بررسی‌های انجام شده بعضی از این گروه‌ها جزو دهک‌های پایین بودند یا اطلاع رسانی درست به آنها انجام نمی‌شود یا اینکه امکان ارسال پیامک هم ندارند، قرار است دولت از طریق ارتباط با دیگر اعضای خانواده سرپرستان این خانوارها به آنها پیامک داده و برای دریافت وام در سامانه آنها را دعوت کند.

به گفته دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری پیش بینی می‌شود که حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار دیگر نیز به این تعداد اضافه شوند.

وی با بیان اینکه طرح حمایت معیشتی  بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا برای ۴ ماه پیش‌بینی شده بود، یادآورشد: این طرح برای بودجه ۱۴۰۰ نیست و از آذرماه این پرداخت انجام می‌شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه جامعه هدف این طرح ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هست، اضافه کرد: به علت محدودیت منابع و عدم امکان تحقق منابع پیش بینی شده اجرای مصوبه مجلس برای دولت با مشکل مواجه شد.

 ربیعی اظهار کرد: البته این طرح را با ۱۲ هزار میلیارد تومان پیگیری کردیم و به منظور همراهی و هماهنگی در حمایت از مردم، جلساتی بین دستگاه‌های مسوول در دولت، مجلس و برگزار شده و این جلسات ادامه دارد تا بتوانیم دیدگاه‌های مجلس را تا جایی که توان مالی دولت اجازه می دهد، پوشش دهیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه برای دهک‌های پایین که بیشتر وابسته با سازمان بهزیستی هستند، برای هر نفر ۱۲۰ هزار تومان پیش بینی شده است، افزود: امیدواریم با گشایش‌های بیشتری که صورت می گیرد منابع لازم فراهم شود و بتوانیم با منابع موجود ترکیبی از دو طرح را اجرایی کنیم.

 دولت آینده‌ آمریکا به خوبی می داند درباره برجام چه کار کند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره موضع تهران در خصوص اظهارات برخی مقامات خارجی برای توافق بهتر با ایران و برجام گفت: ما انتظار داریم که آمریکا با همان سرعتی که ترامپ از برجام خارج شد، بدون هیچگونه پیش شرطی تمام روندهای مخرب طی شده را معکوس کند.

ربیعی ادامه داد:  دولت بعدی آمریکا به خوبی می داند که چه کارهایی را برای جلب اطمینان ایران باید انجام دهد و از چه اقدامات زیانباری که می‌تواند به دیپلماسی آسیب بزند، خودداری کند. البته  پیش از بازگشت آمریکا به نقطه‌ای که خود را از انجام تعهداتش جدا کرد، امکان بررسی مذاکرات تازه‌ای اساسا وجود ندارد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره افزایش حقوق کارگران در بودجه ۱۴۰۰ اظهار داشت: آنچه در قانون بودجه تصویب شده درباره حقوق کارمندان دولت است نه حقوق کارگران. چرا که ما در قانون بودجه برای حقوق کارگران تعیین تکلیف نمی‌کنیم.  

وی درباره افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارمندان گفت: این رقم بر اساس پیش‌بینی نرخ تورم از سوی بانک مرکزی صورت گرفته است. ولی در مجموع اعتبار پرداخت حقوق در سال ۹۹، ۱۸۷ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در بودجه ۱۴۰۰ به ۳۲۲ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

 ربیعی اضافه کرد: این بدان معناست که علاوه بر ۲۵ درصد افزایش حقوق، که پرداخت می‌شود پراخت افزایش فوق‌العاده ویژه کارکنان در بودجه ۱۴۰۰ هم پیش‌بینی شده است.

 سخنگوی دولت یادآورشد: ما در سال ۹۹، افزایش فوق‌العاده بودجه را داشتیم و بار آن هم به بودجه ۱۴۰۰ آمده است. بنابراین عددی به این اندازه را در بودجه اضافه کردیم.

 استخدام ۵۳ هزار نفر در حوزه سلامت

ربیعی با بیان اینکه در حوزه سلامت ۵۳ هزار نفر استخدام جدید می‌شوند، به افزایش ۱۵۰ درصدی حقوق کارکنان بخش سلامت اشاره کرد و گفت:  علاوه بر این همسان‌سازی بازنشستگان لشکری و کشوری در سال ۹۹ انجام شد که از ۸۵ هزار میلیارد تومان اعتبار، به ۱۴۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ خواهد رسید که حاکی از رشد ۷۰ درصدی است.

سخنگوی دولت افزود: با توجه به این افزایش حقوق‌ها و فشارهایی که در این سه سال از سال ۹۷ به این سمت، به اقتصاد و زندگی مردم آمد، ‌باید از هر فرصتی برای کمک به معیشت مردم استفاده کنیم.

ربیعی با بیان اینکه ظرفیت بودجه براساس افزایش حقوق‌های سالانه در نظر گرفته می‌شود منتها مسیر بسته نیست، اظهار داشت: اگر دولت در شرایط مختلف، منابع و فرصت اقتصادی داشته باشد می‌تواند کمک کند و دولت همواره به شیوه‌های مختلفی این را دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه دولت به شیوه‌های مختلفی به دنبال کاهش فشار از دوش حقوق بگیران ثابت است، گفت: حقوق کارگران براساس تصمیم شورای عالی کار معمولا اسفندماه با سه جانبه گرایی کارگران، کارفرما و دولت تصویب شده و ارتباطی با بودجه دولت ندارد. در این نشست‌ها میان درخواست کارگران با توجه به نرخ تورم و سایر مسائلی از جمله قدرت خرید آنها بحث صورت می‌گیرد و معمولا دولت هم تلاش می‌کند که به یک شکلی میانه‌ای برقرار کند و به یک تفاهمی برساند.

ربیعی با بیان اینکه سال گذشته در دو مرحله اصلاح صورت گرفت که در مرحله دوم رضایتبخش هم بود، اظهارکرد: دولت همواره سعی کرده که افزایش حقوق برای جامعه کارگری هرچند ممکن است کافی نباشد ولی حداقل انتظارهای آنها را ‌پوشش بدهد امسال هم همین تلاش را خواهد کرد.

برجام نیاز به مذاکره مجدد ندارد

سخنگوی دولت در رابطه با اظهارات مقامات برخی کشورها مانند ژاپن و کشورهای خلیج فارس مبنی بر تمایل به حضور در مذاکرات برجام و اینکه آیا مذاکرات جدیدی پیش رو است، گفت: از نقش‌آفرینی بیشتر ژاپن به عنوان کشور دوست و شریک مهم در مسائل بین‌المللی استقبال می‌کنیم اما مذاکرات برجام از دیدگاه ما اساسا تمام شده است.

وی با بیان اینکه برجام موضوعی نیست که درگیر مذاکره مجدد شود و یا عضو دیگری به آن اضافه شود، گفت: قرار نیست مذاکره تازه ای انجام شود. امروز تنها مسئله باقی مانده، بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات‌شان مطابق توافق انجام گرفته است و این موضوع پیچیده‌ای نیست.

دبیرخانه به نظرات سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه توجه نکرده است

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره اطلاعیه اخیر دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و اشاره آن مبنی بر اینکه طرح مجلس به زیان مصالح ملی نبوده، گفت: در اطلاعیه دبیرخانه آمده است که حدود دو ماه قبل، ریاست مجلس شورای اسلامی کلیات طرحی که جمعی از نمایندگان مجلس ارائه و مراحلی از آن نیز طی شده و طراحان نیز بر فوریت تصویب آن اصرار داشتند را در یکی از نشست‌های شورای عالی امنیت ملی برای آگاهی اعضا ارائه کردند.

 وی افزود: بر اساس این اطلاعیه  شورا نیز با استقبال از اصل موضوع و احترام به حق نمایندگان مجلس در ارائه و تصویب طرح‌های مورد نظر، ملاحظاتی را نسبت به جوانبی از موضوع جمع بندی و مورد تصویب قرار داد که پس از طی مراحل نهایی به عنوان مصوبه شورا ابلاغ شد.

به گفته ربیعی در این مصوبه از مجلس شورای اسلامی خواسته شده در بررسی و تدوین نهایی طرح با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه تعامل و همفکری شود.  

سخنگوی دولت گفت: تعدادی از اعضای اصلی که از دولت عضو شورای عالی امنیت ملی هستند، معتقدند در فرآیند تصمیم‌سازی دبیرخانه نقشی نداشته‌اند یا دیدگاه‌های آنان در نظر گرفته نشده است. در حالی که براساس بند اعلامی دبیرخانه، مصوبه شورای عالی امنیت ملی ظاهرا باید تعامل و همکاری وزارت خارجه مراعات می‌شد. بنابراین مشخص است که این بند رعایت نشده است.

 وی یادآورشد: شایسته بود که دبیرخانه نسبت به اجرای این بند که توسط قانونگذار رعایت نشده است اطمینان حاصل می‌کرد.

ربیعی با بیان اینکه سنت کار دبیرخانه شورای عالی همیشه این بوده، گفت: دبیرخانه وظیفه دارد تصمیمات مهم و ارجاعی به دبیرخانه را پس از تایید رییس شورای عالی امنیت ملی، ابلاغ کند. رییس جمهوری به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی، پس از مصوبه شورای عالی، دیگر هیچ اطلاعی از فرآیند این ماجرا و تصمیمات دبیرخانه نداشته و وزیر خارجه هم می‌گوید تعاملی نداشته است.  

وی افزود: در بیانیه شورای امنیت ملی آمده است که مجلس با تعامل و همکاری وزارت خارجه موضوع را بررسی کند. متاسفانه در این روند نه تنها تعامل و هماهنگی انجام نشده، بلکه امکان حضور نماینده وزارت خارجه در جلسات نیز مهیا نشده است.

ربیعی با مرور مجدد اطلاعیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اظهارکرد: در اطلاعیه دبیرخانه آمده، این مصوبه زیان خاصی به مسائل ملی ایجاد نمی‌کند. چطور ممکن است که دبیرخانه‌ای که وظیفه بنیادی آن تجمیع نظرات و کارشناسی تخصصی است به این اظهار نظر توجه نکرده که سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه به عنوان متصدیان امر، طرح مجلس را به زیان منافع ملی تشخیص داده بودند.  

دستیار ویژه ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت:‌ مجموعه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی زیر مجموعه رییس شورای عالی امنیت ملی است و همه باید تلاش کنیم نهادهای ملی ایران با قوت کار خود را انجام دهند و سعی کنیم این نهادها را از حاشیه‌ها دور نگهداریم.

 وزارت اطلاعات همچنان پیگیر موضوع ترور شهید فخری‌زاده است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت شناسایی عوامل ترور شهید فخری زاده گفت: موضوع توسط وزارت اطلاعات در حال  پیگیری است و بررسی سرنخ‌ها و ابعاد ماجرا همچنان ادامه دارد بنابراین با روشن‌تر شدن ابعاد این حادثه تروریستی وزارت اطلاعات قطعا اطلاع رسانی‌های لازم را انجام خواهد داد.

وی درپاسخ به سوالی درباره اینکه دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰، میزان فروش نفت را ۲ میلیون و  ۳۰۰ هزار بشکه در روز پیش بینی کرده است، در حالی که به اعتقاد برخی کارشناسان فروش یک میلیون بشکه ای بودجه ۹۹ هم به طور کامل محقق نخواهد شد. دلیل خوش‌بینی دولت برای افزایش فروش نفت در سال ۱۴۰۰ چیست؟ آیا بازگشت احتمالی آمریکا و لغو تحریم‌ها علت تعیین این عدد است؟ اظهار کرد: ما حق نداریم از روند ایجاد درآمد برای مردم کشور دریغ کنیم.

ربیعی افزود: ما باید دوران تحریم و عدم فروش نفت را بشکنیم. پیش بینی فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت گام اول و چشم انداز اولیه در افزایش فروش نفت و حفظ سهم کشورمان در اوپک است. دولت تمام تلاش خود را برای به عقب راندن تحریم ها به کار خواهد بست و حقوق مردم و حق کشور از فرصت های اقتصادی جهان را خواهد گرفت.

پیش بینی فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت چشم انداز است

وی ادامه داد: بنابراین فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه یک چشم انداز است و حاوی دو پیام است که اولًا وزارت نفت قادر به تولید این میزان نفت در کوتاه مدت است و ثانیاً تلاش برای فروش نفت و دسترسی به منافع آن در بازار جهانی تلاش برای احقاق حق ملت ایران است و محقق خواهد شد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در صورتی که نتوانیم نفت را در بازار جهانی به فروش برسانیم پیش بینی شده است با مشارکت مردم در خرید نفت و فروش داخلی این درآمد محقق شود که با این کار هم نقدینگی و تورم کنترل می شود و هم مردم با سرمایه خرد خود در تولید و اشتغال سهیم می شوند و هم مردم منتفع خواهند شد.

ربیعی گفت: این پیش بینی براساس عوامل متعددی صورت گرفته است. یکی از عوامل حفظ سهمیه اوپک است. ما باید سهمیه اوپک خود را حفظ کنیم و خوشبختانه ظرفیت تولیدمان تکافوی این امر را دارد.

وی یادآور شد: البته این تصمیم بر مبنای بازگشت احتمالی آمریکا و لغو تحریم‌ها گرفته نشده است هرچند پیام واضح ما برای بازگشت به شرایط ۲۰۱۷ مشخص بوده و دولت تمام توان خود را برای به عقب راندن تحریم ها ادامه خواهد داد. پیام روشن ما این است که شرایط فعلی را قبول نداریم.

 نصب سانتریفیوژهای جدید در چهارچوب کاهش تعهدات است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا تروئیکای اروپا از نصب سانتریفیوژها در نطنز ابراز نگرانی کرده‌اند. در زمینه نصب و نگرانی‌های طرف اروپایی پاسخ دولت چیست؟ گفت: اقدام ایران برای نصب ۵۰۰ سانتریفیوژ در نطنز از مدت‌ها قبل و در راستای کاهش متوازن تعهدات به دلیل خروج آمریکا از برجام پیش بینی شده بود.

وی ادامه داد: سانتریفیوژهای نصب شده از نسل IR۲M بوده و ۵ تا ۶سو ظرفیت دارند که نسبت به IR۱ حدود ۶ برابر توان غنی سازی بیشتر دارد بنابراین آنچه ایران انجام داده در چارچوب گام‌های ۵ گانه کاهش تعهدات برجامی بوده و این موضوع به آژانس بین المللی انرژی اتمی هم گزارش شده و نصب این نسل از سانتریفیوژها تحت نظارت آژانس انجام شده است.

ربیعی اضافه کرد: در خصوص سانتریفیوژها دو نکته را باید اضافه کنیم اول اینکه این اقدامات در چارچوب برجام و حقوق مندرج در آن برای طرفین انجام می‌گیرد و ثانیا همانطور که بارها گفته‌ایم تمام اقدامات ما برگشت پذیرند و هر زمان که آمریکا به تعهداتش برگشت، به سرعت به وضعیتی که در برجام توافق کرده ایم بازخواهیم گشت.