۰ نفر

وزیر دولت دهم مطرح کرد؛

وابستگی پنهان بودجه ۱۴۰۰ به نفت

۱۸ آذر ۱۳۹۹، ۸:۳۶
کد خبر: 488069
وابستگی پنهان بودجه ۱۴۰۰ به نفت

صادق خلیلیان با بیان اینکه وابستگی پنهان بودجه 1400 به نفت بیشتر شده است گفت: دولت متولد نشده بعد از روحانی بدهکاری سنگینی دارد؛ قوه مجریه در سال آخر و با اغراض سیاسی در حال پول پاشی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، صادق خلیلیان وزیر کشاورزی دولت دهم و عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی، درباره لایحه بودجه 1400 اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب درباره لزوم اصلاح ساختار بودجه و عملیاتی کردن آن به منظور دسترسی به منابع پایدار بارها تأکید کردند اما متأسفانه اقدام اساسی از سوی دولت انجام نشده است و حتی در لایحه بودجه 1400 به صورت پنهان وابستگی بودجه به نفت بیشتر شده است.

وی افزود: بودجه 1400 هیچ تفاوتی با بودجه پنج سال پیش ندارد و فاقد هر نوع نوآوری است ضمن اینکه کسری پنهان سنوات قبلی هم در بودجه آتی وجود دارد.

این عضو کابینه دولت احمدی‌نژاد تصریح کرد: از نظر عملیاتی شدن بودجه اقدام خاصی از سوی دولت انجام نشده است در حالی که ما بایستی بودجه را به موضوعی اختصاص داده و اعتبار مالی این کار را با توجه به حجم کار و زمان‌بندی لازم تخصیص دهیم و از وزارتخانه‌های متولی پیشرفت عملیاتی دریافت کنیم که ما در بودجه 1400 چنین چیزی را شاهد نیستیم.

خلیلیان گفت: منابع بودجه 1400 به هیچ وجه پایدار نیست و متکی به فروش اموال دولتی، اوراق مشارکت و اوراق قرضه دولتی است که معنای آن بدهکار شدن بیشتر دولت‌های آینده است. به طوری که دولت بعد از روحانی باید بخش عمده درآمدهای خود را صرف پرداخت بدهی‌های دولت پیش از خود را کند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: بدهی دولت روحانی به بانک مرکزی پنج برابر شده است این در حالی است که از محل کسری پنهان بودجه در طول سالیان گذشته چنین بلایی سر کشور آمده است.

وزیر اسبق جهاد کشاورزی تصریح کرد: بخشی از بودجه 1400 سیاسی طراحی شده است در حالیکه 2.5 سال است که می‌گویند ارز 4200 تومانی را به دلیل انحراف در واردات کالاهای اساسی بهتر است صرف تکمیل طرح‌های عمرانی، حمایت از طرح‌های تولیدی‌، جبران کسری بودجه و حمایت بیشتر از مردم کنید اما ما چنین اقدامی را از سوی دولت روحانی شاهد نبوده‌ایم.

خلیلیان اظهار داشت: در آستانه انتخابات 1400 دولت به یکباره بنا دارد مابه‌التفاوت ارز 4200 تومانی تا قیمت ارز آزاد را در جامعه به مردم بدهد و در همین راستا گفته است که می‌خواهم یارانه مردم را سه برابر کنم. این در حالی است که دولت حاضر نشده است طرح معیشتی مجلس را اجرایی کند. ولی برای اهداف سیاسی و اغراض سیاسی و به منظور پیروزی در انتخابات 1400 به دنبال توزیع پول در جامعه است.

وی افزود: مکانیزم بودجه 1400 با مکانیزم سال جاری و سال 98 هیچ تفاوتی ندارد و فقط سقف بودجه را با مکانیزم خاصی به صورت کاذب افزایش داده‌اند.

عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی گفت: قطعاً ما شاهد عدم تخصیص بودجه به طرح‌های عمرانی در سال 1400 و کم شدن اعتبارات آن خواهیم بود. به همین خاطر شاید این ضعف دولت در لایحه بودجه سال آتی منجر به افت زیرساخت‌ها و عدم اتمام پروژه‌‌های عمرانی شود به همین دلیل احتمالاً توسعه زیرساخت‌ها در سال آینده با رشد منفی موجه خواهد شد.

خلیلیان ادامه داد: بخش‌های کشاورزی، صنعت، معدن و ساختمان از سوی دولت در لایحه بودجه 1400 مورد حمایت قرار نگرفته است و دولت بودجه را بیشتر صرف امور جاری با هدف اغراض سیاسی در انتخابات 1400 پیش برده  چرا که به دنبال جبران ضعف عملکردش در هفت سال اخیر بوده است.

وی تصریح کرد: حیاط خلوت بزرگی به نام بودجه شرکت‌ها و مؤسسات دولتی و بانک‌ها وجود دارد که اعتبار آن دو سوم بودجه عمومی کشور است که البته هیچگاه هدف‌گذاری خاصی برای آنها صورت نگرفته و عملاً‌ پاشنه آشیل کشور محسوب می‌شود که از دل آن مفاسدی نظیر حقوق‌های نجومی بیرون آمده است.