۰ نفر

وزیر امورخارجه؛

درباره توافقی که قبلاً مذاکره کردیم، وارد مذاکره مجدد نمی‌شویم

۱۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۶:۴۶
کد خبر: 486918
درباره توافقی که قبلاً  مذاکره کردیم، وارد مذاکره مجدد نمی‌شویم

وزیر امور خارجه ایران تأکید کرد: در صورتی‌که اروپا و آمریکا به تعهداتشان بازنگردند و در صورت تبدیل طرح مجلس به قانون، آن را اجرا خواهیم کرد.

به گزارش  اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) در نشست مجازی «گفتگو‌های مدیترانه‌ای» در خصوص اوضاع شیوع کرونا در جمهوری اسلامی ایران گفت: «اوضاع در ایران بسیار بد است. موج سوم کرونا در پاییز ایران را هدف قرار داد، زیرا با بروز ویروس‌های دیگری نیز همچون آنفولانزا همراه شد. ایران با جنگ اقتصادی مواجه است و ما با چیزی فراتر از محدودیت‌ها مواجه هستیم.»

وی در خصوص اقدامات غیرانسانی ایالات متحده در ممانعت از دسترسی ایران به امکانات پزشکی گفت: «ایالات متحده حتی به ما اجازه نمی‌دهد که از پول‌های خودمان در کشور‌های دیگر برای پرداخت واکسن کرونا استفاده کنیم. اگر چیزی غیر از این را بیان می‌کنند، دروغ می‌گویند. این اقدامات تلاش‌های ما برای مبارزه با این ویروس را با مانع مواجه کرده است و این اقدامات جنایت علیه بشریت است که در روز‌های پایانی دولت ترامپ در حال انجام است.»

ظریف در خصوص اوضاع شیوع کرونا در یمن نیز تصریح کرد: «در یمن نه تنها در زمینه شیوع کرونا اوضاع بسیار وخیم است بلکه در دیگر زمینه‌های انسانی همچون نیز اوضاع بسیار بد است. یمن با محاصره دیگری روبرو است که مانع دسترسی آنها به فراورده‌های غذایی و دارو می‌شود.»

توافقی که قبلاً درباره آن مذاکره کردیم، وارد مذاکره مجدد نخواهیم شد

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره ابراز تمایل بایدن برای بازگشت به برجام گفت: «آمریکا از برجام خارج شده است، اما از سازمان ملل خارج نشده است و باید به تعهدات خود در قبال شورای امنیت پایبند باشد. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت وجود دارد که آمریکا باید به آن پایبند باشد. دولت ترامپ این قطعنامه را نقض کرد. آمریکا تعهداتی در قبال قطعنامه ۲۲۳۱ دارد که باید به آنها پایبند باشد. آمریکا در جایگاهی نیست که بخواهد در این زمینه شرط‌گذاری کند.»

ظریف ادامه داد: «ما در خصوص توافقی که قبلاً درباره آن مذاکره کردیم وارد مذاکره مجدد نخواهیم شد. تمام.»

تا زمانیکه غرب به اقدامات شرورانه در منطقه پایان ندهد باید خفه شود

وی در ارتباط با مسئله موشکی ایران که در برنامه هسته‌ای به آن اشاره‌ای نشده است، توضیح داد: «مسئله برنامه موشکی ایران و امنیت منطقه موضوعی بود که طرفین مذاکره به عمد انتخاب کردند به آن نپردازند و دلیل آن این نبود که می‌خواستند به ایران امتیاز دهند بلکه به خاطر آن بود که طرفین مقابل آمادگی نداشتند اقدامات شرورانه خود را در این حوزه متوقف کنند.»

دیپلمات ایرانی گفت: «یک نگاهی به مسلحه تسلیحات بیاندازید. سال گذشته، سلاح‌هایی که غرب به منطقه خلیج‌فارس عرضه کرد، بیش از سلاح‌هایی است که به دیگر نقاط جهان عرضه کردند. بیش از یکصد میلیارد دلار سلاح به این منطقه عرضه شد. آیا غرب آمادگی دارد این اقدامات شرورانه خود را کنار بگذارد؟.»

وی به سیاست‌های دوگانه غرب اشاره کرد و گفت: «آیا غرب آمادگی دارد اقدامات شرورانه خود را کنار بگذارد؟ غرب از جنگ یمن حمایت کرده است. غرب از الحاق سرزمین فلسطینان حمایت کرده است و گرچه رسماً از آن حمایت نکرده، اما در حقیقت از آن حمایت کرده‌اند. غرب از تروریسم اسرائیل حمایت می‌کند. به چه دلیل اسرائیل علیه ایران اقدامات تروریستی انجام می‌دهد مثل اقدام تروریستی که هفته گذشته علیه دانشمند ایرانی انجام داد و هیچ پیامدی برایش نداشته است و غرب آن را محکوم نکرده است؟»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران سپس تصریح کرد: «آیا غرب آمادگی دارد اقدامات شرورانه خود را در منطقه متوقف کند؟ از آنجایی که آمادگی چنین چیزی را نداشتند ما این موضوعا (موشکی و امنیت منطقه) را کنار گذاشتیم. هر وقت آمادگی پیدا کردند به مسئله اقدامات شرورانه خود در منطقه رسیدگی کنند.. آنوقت می‌توانند درباره چیز‌های دیگر وارد گفت‌وگو شوند. اگر نمی‌توانند چنین چیز‌هایی را کنار بگذارند، پس خفه شوند.»

ظریف در سؤال بعدی در خصوص توافق عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی با برخی کشور‌های خلیج‌فارس گفت: «سؤال من از همسایگان ایران این است که آیا آمادگی دارند که جنایات اسرائیل علیه ما را محکوم کنند؟ ما با یکدیگر همسایه هستیم و کنار یکدیگر زندگی می‌کنیم. فکر نمی‌کنم که همسایگانمان تمایل داشته باشند به اسرائیل اجازه دهند که نبرد (علیه ایران) را به نزدیکی مرز‌های آنها بیاورد.»

وزیر امور خارجه ایران در ادامه در خصوص ترور شهید محسن فخری‌زاده و اقدامات مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: «برجام به ایران اجازه می‌دهد در صورت عدم پایبندی دیگر طرفین، به صورت جزئی یا کلی به آن پایبند نباشد... کشور‌های اروپایی نمی‌توانند ادعا کنند که به این توافق پایبند بوده‌اند، پس ما برای خود حق کاهش تعهداتمان را قائل هستیم.»

وی در خصوص انفعال کشور‌های اروپایی در قبال ترور دانشمند دفاعی و هسته‌ای ایران گفت: «قتل و ترور یکی از دانشمندان مورد احترام ما یک تجاوز بین المللی بود که باید محکوم بود و ما منتظریم که سه کشور اتحادیه اروپا یعنی فرانسه، آلمان و انگلیس آن را محکوم کنند. برخی کشور‌ها این اقدام را محکوم کردند، اما سه کشور اتحادیه اروپا این اقدام کاملاً تروریستی را محکوم نکردند.»

ظریف در خصوص بازگشت ایران به تعهدات برجامی گفت: «در صورتیکه ایالات متحده و آمریکا به تعهدات خود در قبال برجام بازگردند، ایران آمادگی دارد مجدداً به تعهداتش بازگردد. راه چاره کاملاً ساده است، آن‌ها به طور کامل به تعهداتش در قبال برجام عمل کنند، روابط اقتصادی ایران با دیگر نقاط جهان را به حالت عادی بازگردانند و شرط‌گذاری برای ایران را کنار بگذارند و در آن صورت ایران به تعهدات برجامی خود بازمی‌گردد».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص تعهد دولت به اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی ایران گفت: «در صورتیکه آن‌ها (غرب و آمریکا) به تعهداتشان بازنگردند و در صورت تبدیل طرح مجلس به قانون، ما آن را اجرا خواهیم کرد و گزینه‌ای جز اجرای قانون نداریم».

ظریف در خصوص چشم‌انداز مذاکره دولت بایدن با ایران گفت: «ایالات متحده باید بدون پیش‌شرط به تعهداتش ذیل برجام همان‌طور که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل آمده است، عمل کند. این آمریکا بود که از برجام خارج شد، بنابراین این کشور باید حسن نیت خود را نشان دهد. ما حسن نیت خود را نشان داده‌ایم بعد از آن ایران به پایبندی کامل به تعهداتش ذیل برجام بازمی‌گردد. آمریکا مسئول تمامی خساراتی است که به جمهوری اسلامی وارد شده است.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش پایانی گفت‌وگوی خود در خصوص تبادل زندانیان ایران و کشور‌های دیگر جهان گفت: «در حقیقت، ایران چندین پیشنهاد را در این زمینه روی میز گذاشته است. هر زمان که احتمال تبادل وجود داشته باشد، این کار انجام خواهد شد. ما در این فرایند مشارکت می‌کنیم. این به نفع همه خواهد بود. ما زندانیان ایرانی داریم که به صورت غیرقانونی در اروپا زندانی هستند. ما زندانیان ایرانی در آمریکا داریم که به صورت غیرقانونی بازداشت شده‌اند. زندانیانی در آفریقا داریم که دادگاه حکم آزادی آن‌ها را صادر کرده، اما تحت فشار آمریکا همچنان در بازداشت به سر می‌برند. ایران آمادگی تبادل دارد. می‌توانیم فردا اقدام به این کار کنیم و حتی می‌توانیم امروز چنین اقدامی را انجام دهیم.»