۰ نفر

مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش می‌دهد؛

تحلیل تورم در سه‌ماهه تابستان ۱۳۹۹/ انتظارات تورمی و رشد نرخ ارز، دو عامل رکوردزنی شاخص‌ها

۱۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۶:۰۲
کد خبر: 486908
تحلیل تورم در سه‌ماهه تابستان ۱۳۹۹/ انتظارات تورمی و رشد نرخ ارز، دو عامل رکوردزنی شاخص‌ها

مرکز پژوهش‌های بالاترین نرخ رشد شاخص قیمت مصرف‌کننده در طول چهار فصل گذشته را ثبت کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛  مرکز پژوهش‌های مجلس شاخص قیمت مصرف‌کننده با 14.07درصد افزایش در پایان تابستان ۱۳۹۹نسبت به پایان بهار، بالاترین نرخ رشد شاخص قیمت مصرف‌کننده در طول چهار فصل گذشته را ثبت کرد.

از بین گروه‌های کالایی، گروه «حمل‌ونقل» که خودرو نیز در این گروه قرار دارد، بیشترین رشد را داشته است.

شاخص اجاره‌بها در شهریور‌ماه نسبت به خرداد‌ماه ۱۳۹۹ در حدود ۱۲ درصد رشد داشته که بالاترین رشد طی چند سال اخیر است.

رشد شاخص قیمت باعث شده است تا تورم نقطه به نقطه در شهریورماه به ۴/ ۳۴ درصد و نرخ تورم متوسط سالیانه به ۲۶ درصد برسد.

نکته قابل توجه آنکه شاخص قیمت مصرف‌کننده در شهریورماه ۱۳۹۹ نسبت به اسفندماه ۱۳۹۸، در حدود ۸۴/ ۲۱ درصد رشد داشته، یعنی تقریباً تمام هدف تورمی ۲۲ درصدی سال ۱۳۹۹ در ۶ ماه نخست محقق شده و ازاین‌رو به‌نظر می‌رسد تا پایان سال، نرخ تورم اختلاف زیادی با هدف تورمی تعیین شده توسط بانک مرکزی داشته باشد.

از مهم‌ترین علل افزایش نرخ رشد شاخص قیمت مصرف‌کننده در فصل تابستان را می‌توان افزایش انتظارات تورمی دانست که خود را در رشد سهم پول (به‌عنوان جزء سیال و تورم‌زای نقدینگی) از نقدینگی نشان می‌دهد و از ابتدای سال ۱۳۹۹ شدت گرفته است.

در تابستان ۱۳۹۹ دو اتفاق به‌طور همزمان درحال رخ دادن بود، اول، رشد قابل توجه نقدینگی و دوم، تورم‌زایی بیشتر نقدینگی. در تابستان ۱۳۹۹، نقدینگی ۱۷ /۹ درصد افزایش داشته که رشد فصلی بسیار بالایی است.

همچنین رشد «پول» در تابستان به‌شدت افزایش داشته و به ۶۵/ ۱۹ درصد رسیده است به‌طوری که سهم پول از رشد نقدینگی به ۴۲ درصد رسیده که بالاترین مقدار از سال ۱۳۹۰ تاکنون است.

افزایش قابل توجه نرخ ارز، یکی از مهم‌ترین علل افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده در تابستان است که نه تنها بر شاخص قیمت مصرف‌کننده و تولید‌کننده به‌سرعت اثر می‌گذارد، بلکه به‌شدت بر انتظارات تورمی نیز اثرگذار است.